Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

آیا توافق حزب لیبرال و نیودموکراتNDP موجب رشد تورم می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کارشناسان اقتصادی با نکوهش توافق سیاسی جاستین ترودو و حزب New Democrats آن را موجب افزایش نرخ تورم و کسری بودجه دولت می‌دانند.

هفته گذشته ترودو از انعقاد یک توافق مکتوب خبر داد که به موجب آن و در ازای حمایت حزب NDP از دولت اقلیت لیبرال چند برنامه اجتماعی اجرا خواهد شد. در صدر آن‌ها برنامه dental-care برای اقشار کم‌درآمد و برنامه ملی دارو قرار دارند که هر دوی آن‌ها بسیار هزینه‌بر خواهد بود. جزئیات هر دو برنامه باید ماه آتی در بودجه فدرال آورده شوند.

به باور کارشناسان هم‌اکنون اقتصاد کانادا تحت فشارهای شدید بوده و هزینه‌های هرچند اندک می‌تواند شرایط را بدتر کند.

بگفته ربکا یانگ، مدیر اقتصاد مالی و استانی Scotiabank، وزارت دارایی با این کار اعتبار مالی اتاوا را به خطر انداخته و چنین تصمیمی خلاف تعهد دولت برای مقابله با تورم است.

یانگ پیشبینی کرده این قرارداد، که حزب محافظه‌کار با آن مخالف است، موجب افزایش 15 تا 20 میلیارد دلاری هزینه‌های دولت طی سه سال آینده شود و این میزان تا سال مالی 2026-2027 به 40 میلیارد دلار برسد.

هرچند افزایش درآمد مالیاتی دولت پس از رشد تورم تا حد زیادی این هزینه را در کوتاه‌مدت پوشش می‌دهد، اما در میان‌مدت می‌تواند نیم درصد به کسری‌های ساختاری بودجه بیافزاید.

برنامه‌های حمایتی دولت فدرال در دوران پاندمی موجب رسیدن debt-to-GDP به 48.0 درصد در سال 2021/2022 بشد؛ این درحالیست که رقم آن در سال 2018/2019 تنها 30.9 درصد بود. با اتخاذ چنین تصمیماتی روند کاهش بدهی کندتر می‌شود.

کانادا همچون دیگر کشورها طی هفته‌های اخیر درگیر رشد فزاینده نرخ تورم بود و در ماه فوریه با ثبت نرخ 5.7 درصد رکورد سی سال تورم شکسته شد. همزمان بیزینس‌ها نیز با کمبود نیرو مواجه هستند. از طرفی اجرای برنامه دندانپزشکی و دارو به نیروی متخصص بیشتر احتیاج دارد و در شرایط کنونی به افزایش تقاضا برای دستمزدهای بیشتر و رشد تورم می‌انجامد.

حزب لیبرال در کمپین اتخاباتی سال گذشته قول داد 78 میلیارد دلار را طی سه سال بمنظور ایجاد مشوق‌های اقتصادی تخصیص دهد. در همان زمان حزب NDP وعده داد که برنامه ملی دارو با بودجه پنج‌ساله 38.5 میلیارد دلار و کمک‌هزینه 11 میلیارد دلاری دندانپزشکی را اجرا کند.

بگفته تحلیلگران در شرایط اقتصادی کنونی حزب لیبرال باید بر ایجاد تعادل در بودجه تمرکز کرده و اجرای چنین طرح‌هایی باعث نگرانی بیزینس‌ها از افزایش مالیات می‌شود.

بعلاوه احتمال افزایش بودجه نظامی کانادا در واکنش به جنگ روسیه با اوکراین را نیز اضافه کرد. با اینحال ترودو اعلام کرده که قرارداد آن‌ها با NDP تاثیری بر برنامه دولت برای هزینه‌های دفاعی نخواهد گذاشت.

جاستین ترودو در نشست بروکسل درباره بحران اوکراین گفته بود: “سرمایه‌گذاری‌های ما در Canadian Armed Forces همچنان افزایش می‌یابد و در آینده نزدیک جزئیات بیشتری درباره آن خواهیم داد.”

منبع: CTV News