Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

ورود پناهجویان اوکراینی به ادمونتون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هواپیمایی با بیش از 60 پناهجوی اوکراینی صبح دوشنبه در ادمونتون فرود آمد. این هواپیما که از مبدا ورشو لهستان به پرواز درآمده بود ساعت 7 عصر در فرودگاه بین‌المللی ادمونتون به زمین نشست و مسافران هواپیما مورد استقبال پرشور شهروندان قرار گرفتند.

لیلیا سوخی، از اهالی ادمونتون که فعالیت‌های انسان‌دوستانه بمنظور کمک به جنگ‌زدگان انجام می‌دهد، در اینباره گفت: “ما تصمیم گرفتیم از این افراد استقبال کنیم چون اهمیت آن را می‌دانیم. بسیار مهم است که به آن‌ها اطمینان دهیم در اینجا پذیرفته می‌شوند. مادر و چهار خواهر من در اوکراین هستند و شرایط را کاملا درک می‌کنم. آن‎‌ها احتمالا بسیار ترسیده‌اند و اکثرا نمی‌توانند به زبان ما صحبت کنند.”

اورسیا بویچوک، رئیس کنگره شهروندان کانادایی-اوکراینی در Alberta Provincial Council، گفت: “تا جایی که می‌دانیم هیچکدام از شهرهای اوکراین سقوط نکرده اما نیروهای روسیه به محاصره و اعمال فشار از تمام جهات ادامه می‌دهند. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از شهروندان فرار کنند. حدود یک چهارم جمعیت اوکراین (تقریبا 11 میلیون نفر) هم‌اکنون خانه خود را ترک کرده‌اند.”

بویچوک در ادامه از Polish LOT Airlines و Canadian Polish Historical Society بخاطر تامین هزینه‌های پرواز تشکر کرد. این هواپیما قرار بود بمنظور ارسال کمک‌های کانادا به اوکراین از لهستان پرواز کند و با تلااش‌های صورت گرفته توانست تعدادی پناهجو را نیز با خود بیاورد.

انجمن Canadian Polish Historical Society هفته گذشته کمک‌های مردمی بمنظور انجام این پرواز را جمع‌آوری کرد. LOT Polish Airlines و شرکت شل کانادا نیز با ارائه هواپیمای بوئینگ 787 دریملاینر و 50 تن سوخت هواپیما به اجرای برنامه کمک کردند.

بیشتر پناهجویان اوکراینی که روز دوشنبه به کانادا آمدند در آلبرتا دوست و خانواده دارند. این مسافران برای سوار شدن به هواپیما باید مدارکی که حضور خانواده یا دوستان آن‌ها در کانادا را اثبات می‌کرد، ارائه می‌دادند.

هم‌اکنون Ukrainian Canadian Congress در حال مذاکره با دولت فدرال بمنظور حمایت از این خانواده‌هاست. پناهجویان اوکراینی در حال حاضر مجوز سه‌ساله کار در کانادا دارند اما این کنگره در تلاش ‎است تا شرایط بهتر برای حمل‌ونقل، مسکن، غذا، مراقبت از کودکان، آموزش زبان و اشتغال را برای آن‌ها فراهم کند.

انجمن Calgary Catholic Immigration Society قصد دارد طی هفته‌های آتی 350 پناهجوی اوکراینی دیگر را به نواحی جنوبی آلبرتا منتقل کند. بگفته این انجمن هم‌اکنون 60 خانواده برای میزبانی از کسانی که در کانادا خانواده یا دوست ندارند اعلام آمادگی کرده‌‎اند.

منبع: Global News