Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

آیا افزایش مالیات کربن موجب رشد تورم می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق برنامه‌ریزی دولت از تاریخ 1 اپریل مالیات کربن فدرال با 25 درصد افزایش به 50 دلار برای هر تن آلاینده رسید. این تغییر قیمت هر لیتر بنزین را حدود 2.2 سنت بالا برده و در مجموع نقش مالیات کربن در نرخ جایگاه‌های سوخت را به 11 سنت می‌رساند

بگفته کارشناسان افزایش مالیات کربن بر قیمت بنزین در آنتاریو، آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا بیشتر تاثیر خواهد گذاشت زیرا برنامه مالیات کربن مختص به خود را ندارند.

این تحولات درحالی رخ می‌دهد که اواسط هفته گذشته شاهد کاهش قیمت بنزین در برخی نواحی بودیم.

روز چهارشنبه گذشته قیمت بنزین در Greater Toronto Area حدود 9 سنت در هر لیتر کاهش یافت. در دیگر شهرهای کانادا ازجمله ونکوور و مونتریال هم شاهد کاهش قیمت بودیم اما نرخ سوخت در کلگری و ادمونتون ثابت ماند.

دن مک‌تیگ، رئیس Canadians for Affordable Energy و مدیر وبسایت Gas Wizard، اعمال مقررات قرنطینه COVID-19 در چین و نگرانی بازار درباره کاهش تقاضا را دلیل کاهش قیمت‌ها می‌داند.

البته این کاهش قیمت به احتمال زیاد موقت بوده و اعمال مالیات کربن تاثیر آن را بزودی از بین می‌برد.

مک‌تیگ در اینباره گفت: “برآورد شده قیمت بنزین از روز جمعه تا 4 سنت در هر لیتر افزایش یابد و دوباره شاهد رسیدن آن به مرز 1.70 دلار باشیم. به شما توصیه می‌کنم روز پنجشنبه از فرصت استفاده کرده و باک خودرو را پر کنید. با آغاز فصل بهار تقاضا برای سوخت روند صعودی پیدا می‌کند و نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.”

با اینحال رندی رابینسون، مدیر بخش آنتاریو Canadian Centre for Policy Alternatives، افزایش مالیات کربن را تنها دلیل رشد قیمت سوخت نمی‌داند. به باور او جنگ اوکراین مهمترین عامل اثرگذار بر زنجیره تامین نفت و گاز جهان بوده و تحریم‌ها به شدت صادرات سوخت روسیه را مختل کرده است.

بطورکلی افزایش قیمت سوخت تاثیر مستقیم بر وضعیت معیشت خانواده‌ها دارد. صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای کانادا وظیفه انتقال مواد غذایی و دیگر کالاها را بر عهده داشته و با گران شدن سوخت شاهد افزایش قیمت قفسه فروشگاه‌ها تشدید تورم خواهیم بود.

بنابر اعلام دولت فدرال از هر 10 خانواده کانادایی هشت خانواده با دریافت Climate Action Incentive از اعمال برنامه کربن سود می‌برند. این تخفیف از امسال بصورت سه‌ماهه اعطا شده و در ماه جولای دوبرابر می‌شود.

با اینحال اثربخش بودن این ادعا توسط Parliament Budget Officer (PBO)، ناظر مالی دولت، به چالش کشیده شده است.

گزارش هفته گذشته مامور PBO نشاده داده که اعمال مالیات کربن فدرال تا سال 2030-2031 بر وضعیت اقتصادی اکثر خانواده‌های کانادایی تاثیر منفی می‌گذارد. با اینحال میزان اثربخشی این مالیات تا حد زیادی به محل سکونت شما بستگی دارد.

بگفته PBO شهروندان آلبرتا که درآمد بالا دارند بیشترین هزینه را بخاطر اعمال مالیات کربن متحمل خواهند شد. براساس این گزارش اقتصاد آلبرتا بیش از دیگر نواحی کشور به کربن وابسته است. در مقابل خانواده‌های کم‌درآمد ساسکاچوان بیشترین سود را از مالیات کربن می‌برند.

پس اگر درآمد شما بالاست و بنزین بیشتری مصرف می‌کنید باید هزینه بیشتری هم بپردازید.

اخیرا مک‌تیگ، نماینده سابق حزب لیبرال در مجلس، با حضور در پارلمان و در جریان بررسی برنامه بودجه خواستار به تعویق افتادن اجرای برنامه افزایش مالیات کربن تا زمان تثبیت سوخت شده بود. او با اشاره به نیاز اقتصاد انرژی کانادا به انقلاب، حال حاضر را زمان مناسب برای اعمال مالیات کربن نمی‌داند.

در مقابل رندی رابینسون معتقد است جنگ اوکراین وابستگی کانادا به سوخت‌های فسیلی را کاملا آشکار کرده و بیش از هر زمان دیگری باید از نفت و گاز فاصله بگیریم.

به باور او هدف مالیات کربن دور کردن کانادایی‌ها و صنعت کشور از سوخت‌های فسیلی و کاهش وابستگی اقتصاد ملی به آن است.

او افزود: “تغییرات اقلیمی به وضعیت اقتصادی ما توجه نمی‌کند. بنظرم صحبت درباره زمان درست یا غلط اشتباه بوده و همین حالا هم دیر است، ما باید 20 سال پیش تغییرات را اعمال می‌کردیم. همیشه این تصمیمات بعنوان عامل تورم‌زا شناخته می‌شوند و پیدا کردن راهی برای کاستن از وابستگی کانادا به سوخت‌های فسیلی مهمترین وظیفه ماست.”

منبع: Global News