Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

مرور برنامه‌های دولت برای کنترل قیمت مسکن در سال جاری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی 24 ماه گذشته قیمت مسکن کانادا حدود 50 درصد افزایش یافته است. کانادایی‌ها امیدوار بودند دولت با اجرای قوانین جدید بهای مسکن را کاهش دهد، اما انتشار جزئیات بودجه 2022 قدری از خوشبینی‌ها کاست.

دولت فدرال اعلام کرده قصد برخورد با سرمایه‌گذاران خرد که سال گذشته در بازار سرمایه‌گذاری کردند را نداشته و هیچگونه مالیاتی برای املاک دوم شهروندان در نظر نمی‌گیرد.

‌هم‌اکنون قیمت بالای مسکن چالشی جدی بوده و نرخ عرضه‌ املاک اجاره‌ای نیز همچنان پایین است. طبق برنامه‌ریزی‌ها دولت فدرال  10.2 میلیارد دلار برای اجرای سیاست‌های مقابله با رشد قیمت مسکن اختصاص داده که 4 میلیارد دلار آن طی پنج سال آینده برای اجرای برنامه Housing Accelerator Fund و ساخت 100,000 واحد مسکونی هزینه می‌شود. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به سرمایه‌گذاری در Rapid Housing Initiative برای ساخت خانه‌های ارزان و ارائه واحدهای اجاره‌ای بیشتر اشاره کرد.

همزمان برنامه‌ای جدید تحت عنوان First Home Savings Account به خریداران اجازه می‌دهد تا 40,000 دلار بمنظور خرید خانه پس‌انداز کنند. به این ترتیب می‌توان بدون پرداخت هرگونه مالیات در این طرح مشارکت کرده و درآمد خود را بدون اخذ مالیات افزایش داد.

در بودجه امسال ممنوعیتی دوساله نیز برای خریداران خارجی املاک درنظر گرفته شده است. با اینحال ساکنین دائم، اماکن تفریحی، برخی دانشجویان خارجی و کسانی که ویزای کار در کانادا دارند از این ممنوعیت معاف هستند.

این درحالیست که خرید مسکن توسط سرمایه‌گذاران خارجی در دوران پاندمی به کمتر از 1 درصد کاهش یافت اما رشد قیمت در این مدت متوقف نشد. بنظر می‌رسد مقابله با دلالان بازار و اعمال مالیات برای اینگونه خریداران ضروری‌تر باشد اما اقدامی عملی برای آن فعلا پیشبینی نشده است.

بنابراین بنظر می‌رسد دولت بجای ایجاد تعادل در بازار با ایجاد محدودیت، ابزارهایی جدید بمنظور تسهیل ورود خریداران به بازار ارائه می‌‎کند. پس منتظر کاهش سریع قیمت نباید بود اما زمینه برای عرضه مسکن ارزان‌ در آینده و همچنین پس‌انداز معاف از مالیات برای خرید مسکن فراهم می‌شود.

منبع: DailyHive