Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

پیش از خرید خودرو برقی به این نکات توجه کنید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

افزایش شدید قیمت سوخت باعث شده تا بسیاری از کانادایی‌ها به فکر خرید خودروی برقی بیافتند.

دولت فدرال در برنامه بودجه خود وعده کمک 3 میلیارد دلاری خرید خودروهای برقی را داده، قصد گسترش شبکه ایستگاه‌های شارژ را دارد و 3.8 میلیارد دلار برای ارائه استراتژی استخراج مواد معدنی با هدف ساخت باتری خودروهای برقی اختصاص داده است.

البته مشکلات پیش آمده در زنجیزه تامین قطعات و مواد اولیه موجب شده تا خودروهای برقی بسیار دیرتر به دست مشتریان برسد، اما خرید نمونه‌های کار کرده همیشه شدنیست.

در ادامه فاکتورهای مهم برای خرید خودروهای برقی در کانادا را مرور می‌کنیم.

هزینه‌ها و تخفیف‌ها

توجه داشته باشید که قیمت خودروهای برقی در مقایسه با نمونه‌های بنزینی بیشتر است. با اینحال در درازمدت و با صرفه‌جویی در هزینه سوخت مبلغ قابل توجهی به جیب شما باز خواهد گشت.

گزارش اخیر Clean Energy Canada به مقایسه هزینه‌ مالکین شش مدل اتومبیل برقی محبوب با نمونه‌های بنزینی مشابه پرداخته است. طبق این بررسی حتی در Prince Edward Island که هزینه برق آن بیش از هرکجای کاناداست برای شارژ کامل باتری‌های خودروی 2022 Chevy Bolt تنها باید 12.61 دلار بپردازید. این رقم در کبک که کمترین هزینه الکتریسیته را دارد حدود 5.46 دلار است. این مقایسه‌ها، هرچند با نرخ 1.31 دلار سال 2021 انجام شده‌، همواره به سود خودروهای برقی هستند. به این ترتیب با احتساب رقم 2 دلار کنونی برتری خودروهای برقی بسیار مشهود خواهد بود.

یک گزارش دیگر در سال 2020 توسط Consumer Reports انجام گرفته که نشان می‌دهد میزان صرفه‌جویی مالکین خودروهای برقی طی دوران زندگی بسیار بیشتر از مالکین خودروهای بنزینی است. بر این اساس مالکین خودروهای برقی که خودرو را بیشتر اوقات در منزل شارژ می‌کنند سالانه بطور میانگین 800 تا 1,000 دلار کمتر از مالکین خودروهای بنزینی هزینه‌ سوخت دارند.

باید توجه داشت هزینه‌ تعمیرات خودروهای برقی نیز کمتر از انواع بنزینی بوده و افت قیمت آن‌ها در هنگام فروش هم کمتر است.

نکته دیگر مشوق‌های دولتی برای خرید خودروهای برقی است. بگفته Consumer Report تخفیف‌های دولتی هزینه اولیه خودروهای برقی را بین 10 تا 40 درصد بیشتر از خودروهای بنزینی کاهش می‌دهد. علاوه بر دولت فدرال بیشتر استان‌ها نیز تخفیف‌های خود را ارائه می‌دهند و شما می‌توانید از خدمات راه‌اندازی تجهیزات شارژ خودرو در منزل هم بهره‌مند شوید! بعلاوه اینگونه تخفیف‌های در بیشتر نواحی برای خرید نمونه‌های کارکرده نیز لحاظ می‌شوند.

نیازهای رانندگی

مهمترین پرسش‌ که باید به آن‌ پاسخ دهید این است که “بطور معمول چند بار در روز از خودرو استفاده می‌کنید؟” یا “برای چه منظوری از خودرو استفاده می‌کنید؟”.

کسانی که به ندرت رانندگی می‌کنند، دورکار هستند و یا با خودرو به سفرهای کوتاه شهری می‌روند تنها به خودروی برقی کوچک با مسافت پیمایش نچندان زیاد نیاز دارند. اما اگر به دفعات و در مسافت‌های طولانی رانندگی می‌کنید باید به سراق مدل‌های بزرگ‌ و البته گران‌تر بروید.

نکته دیگر که باید در نظر داشته باشید زمان لازم برای شارژ باتری‌هاست تا توقف‌های طولانی در ایستگاه‌های شارژ نداشته باشید. معمولا 70 درصد اولیه ظرفیت باتری در زمانی کوتاه‌تر از 30 درصد پایانی پر می‌شود. البته منبع شارژ نیز نقش مهمی داشته و می‌توان در ایستگاه‌های شارژ سریع ظرف چند دقیقه آماده حرکت شد.

آب‌وهوای زمستانی

توجه به قابلیت‌های خودرو برای استفاده در شرایط زمستانی و قطبی کانادا بسیار ضروریست تا ظرفیت باتری‌ها در هوای سرد دچار کاهش نشود. برای این منظور خودروها را مجهز به سیستم مدیریت دمای باتری می‌کنند. بطورکلی اینگونه تکنولوژی‌ها خودرو را برای استفاده در کانادا آماده می‌کنند.

شارژ خودرو در منزل

توجه داشته باشید که استفاده از ایستگاه‌های عمومی شارژ همیشه ممکن نیست و خودرو را باید بیشتر اوقات در منزل شارژ کرد. به همین دلیل باید از استاندارد بودن منبع برق برای شارژ خودرو مطمئن شوید.

برخی با بروزرسانی شبکه برق منزل شرایط را برای شارژ سریع خودرو فراهم می‌کنند. چنین تغییراتی بنابر میزان گستردگی بین 1,500 تا 2,000 دلار هزینه دارد؛ البته برخی استان‌ها تخفیف‌هایی را برای نصب این تجهیزات در نظر گرفته‌اند و هزینه آن را از قیمت خودرو کم می‌کنند!

منبع: CTV News