Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

بالاترین نرخ تورم کانادا در ۳۱ سال گذشته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

افزایش ۶٬۷ درصدی نرخ تورم کانادا در ماه مارچ اقتصاددانان را غافلگیر کرد. آمار کانادا اعلام کرد داده‌های بررسی شده در هشت بخش اقتصادی، از غذا و انرژی گرفته تا هزینه‌ سرپناه و حمل و نقل، نشان از افزایش تورم بی‌سابقه در این کشور دارد.

به گفته رویس مندز از گروه اقتصادی Desjardins افزایش قیمت‌ها در ماه مارچ به عنوان بیشترین میزان افزایش قیمت از ژانویه ۱۹۹۱ شناخته می‌شود. در ژانویه ۱۹۹۱ مالیات بر کالاها و خدمات معرفی شد.

نرخ تورم کانادا پیش از ۲۰۲۰ و آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ تا ۲۰۲۱ از ثبات نسبی برخوردار بود. عدم تعادل میان عرضه و تقاضا و همچنین کمترین نرخ بهره از عوامل تأثیرگذار در رشد نرخ تورم هستند.

علاوه بر کانادا، ایالات متحده نیز با نرخ تورم ۸٬۵ درصدی در ماه قبل با بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته مواجه شده است.

در حالی که قیمت اقلام مختلف با سرعت فراوان در حال افزایش است، هزینه حمل و نقل در سال گذشته به ۱۱٬۲ درصد افزایش یافته است. مهمترین عامل افزایش قیمت حمل و نقل را می‌توان در افزایش ۳۹٬۸ درصدی قیمت بنزین در مارچ گذشته یافت. حمله روسیه به اوکراین موجب افزایش قیمت بنزین در سراسر جهان شد. با وجود اینکه قیمت بنزین مقدار کمی کاهش یافته اما قیمت بنزین برای اولین بار در برخی شهرهای کانادا به ۲ دلار رسیده است.

با توجه به این که هزینه حمل و نقل تأثیر مستقیم بر قیمت کالاهای مصرفی روزانه مانند خواربار (افزایش ۸٬۷ درصدی)، کالاهای بادوام‌تر همچون مبلمان (افزایش ۱۳٬۷ درصدی) و حتی قیمت بلیط هواپیما (افزایش ۸٬۳ درصدی) می‌گذارد، می‌توان گفت قیمت بنزین نقش مهمی در تورم کانادا ایفا می‌کند.

افزایش ۸ درصدی قیمت مبلمان در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه است. جان سلگوئیرو مالک شرکت JS Furniture در شهر وینیپگ که از سال ۱۹۷۴ در این صنعت فعالیت می‌کند از قیمت‌های کنونی غافلگیر شده است. بسیاری از محصولات سلگوئیرو وارداتی هستند و قیمت این محصولات به دلیل شیوع همه‌گیری افزایش چشمگیری داشته است. هر کانتینر باری که از آسیا با قیمت ۴۰۰۰ دلار به دست او می‌رسیده، هم‌اکنون ۲۰٬۰۰۰ دلار برایش هزینه دارد.

قیمت مواد غذایی نیز افزایش قابل توجهی داشته است. زینب ویلیامز که به عنوان برنامه‌ریز مالی باElleverity Wealth Management همکاری می‌کند، معتقد برای کاهش قیمت‌ها راهکارهایی وجود دارد. به عقیده او سبک تهیه غذا تغییر پیدا کرده و آماده‌سازی غذا برای چند روز رواج یافته است. افراد می‌توانند از طریق اپلیکشین‌های مختلف کالاهای تخفیف‌دار را تهیه کنند. در این صورت علاوه بر اینکه غذای سالم مصرف می‌کنند، هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند.

علاوه بر هزینه حمل و نقل، هزینه خدمات نیز یکی از عوامل افزایش تورم است. قیمت کلی خدمات از ۳٬۸ درصد فوریه سال گذشته به ۴٬۳ درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته لزلی پرستون، اقتصاددان بانک TD، کاهش محدودیت‌های بهداشتی کووید-۱۹ باعث افزایش نیاز مردم به خدماتی نظیر رستوران‌ها و حضور در رویدادهای حضوری شده است.

پرستون می‌گوید: «احتمال می‌رود تورم تا سال ۲۰۲۳ بالاتر از محدوده مورد هدف بانک مرکزی کاندا برود. این موضوع باعث می‌شود قدرت خرید مصرف کننده کاهش پیدا کند و نرخ بهره بالاتر رود.»

با وجود افزایش هزینه کالاهای مصرفی و خدمات، هزینه برخی چیزها کاهش یافته است. به عنوان مثال، هزینه خدمات وام مسکن ۵٬۴ درصد،‌ هزینه بیمه خودرو ۶٬۲ درصد، هزینه قبض تلفن ۲٬۵ درصد و هزینه ثبت نام خودرو با کاهش شدید ۲۸ درصد روبه‌رو شده است.

کاهش قیمت‌ها اما در سراسر کانادا یکسان نبوده است. براساس گفته‌های اداره آمار کانادا دلیل اصلی کاهش برخی هزینه‌ها با تصمیم دولت انتاریو در خصوص حذف مالیات ثبت خودرو ارتباط مستقیم دارد.

منیع: CBC