Monday, March 18, 2024
14.4 C
Calgary

رشد شاخص مقرون به صرفه بودن مسکن در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش اخیر رابرت هاگ، دستیار ارشد اقتصادی RBC، رشد سرسام‌آور قیمت‌ها و افزایش نرخ‌های بهره باعث شده تا خریداران مسکن یکی از گران‌ترین بازارها از اوایل دهه 90 میلادی به این سو را تجربه کنند.

شاخص مقرون به صرفه بودن مسکن RBC، که هزینه‌های مالکیت را با میانگین درآمد خانواده‌ها می‌سنجد، با افزایش 3.7 درصدی در سه‌ماهه ابتدای سال 2022 به رقم 54.0 درصد رسیده است.

آخرین بار که این شاخص از 50 درصد عبور کرد به در اکتبر 1990 باز می‌گردد؛ در ژانویه 2020 نیز این شاخص 43 درصد شد.

بگفته هاگ هرچند هزینه‌های مالیکت در تمام بازارها افزایش یافته اما شرایط در ونکوور، تورنتو و ویکتوریا بسیار بدتر است. به این ترتیب خرید مسکن در نواحی جنوبی آنتاریو و Lower Mainland بریتیش‌کلمبیا دشوار‌تر از هر زمان دیگر است.

با توجه به احتمال افزایش دوباره نرخ بهره در آینده نزدیک، باید منتظر ثبت رکوردهای جدید باشیم.

هاگ در اینباره گفت: “نرخ‌های بالاتر تقریبا هر خریدار در کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و آن‌ها باید برای خرید مسکن اقساط ماهانه بسیار بالاتر را پرداخت کنند. با اینحال گران‌ترین بازارها شرایط پرچالش‌تری خواهند داشت.”

بگفته RBC براساس میانگین قیمت‌ خانه در سه‌ماهه نخست 2022، افزایش 1 درصدی نرخ بهره باعث خواهد شد تا اقساط ماهانه وام در ونکوور و تورنتو بترتیب 608 و 554 دلار افزایش یابد. این رشد در شهرهای مونتریال و ادمونتون نیز بترتیب 266 و 188 دلار خواهد بود.

بگفته هاگ با افزایش این هزینه‌ها شاهد کاهش تقاضا، فشار نزولی بر قیمت‌ها و ایجاد تعادل مجدد در بازار خواهیم بود.

RBC پیشبینی کرده طی سال‌های آتی شاخص مقرون به صرفه بودن قیمت مسکن بیش از 10 درصد کاهش یابد و خریداران شرایط بسیار بهتری را تجربه کنند.

این کاهش در بریتیش‌کلمبیا و آنتاریو به 13 درصد هم می‌رسد و کبک کاهش 7 درصدی را تجربه خواهد کرد. شاخص در استان‌های مرکزی نیز بین 2 تا 5 درصد کاهش پیدا می‌کند.

منبع: Daily Hive