Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

کمبود نیرو در بیزینس‌ها همزمان با کاهش نرخ بیکاری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق آخرین بررسی‌ها نرخ بیکاری کانادا در ماه می به 5.1 درصد رسیده که پایین‌ترین رقم از سال 1976 به اینسو است. با اینحال برخی بیزینس‌ها همچنان با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کنند. بگفته کارشناسان یکی از دلایل این موضوع وسواس مردم پس از پاندمی COVID-19 برای یافتن شغل است.

سارا مک‌ونل، موسس و افسر ارشد بخش شناسایی Greatness Magnified، در اینباره گفت: “اینکه افراد را قانع کنید پنج روز در هفته بصورت فیزیکی به محیط کار بروند کار دشواری است. کرونا کانادایی‌ها را با واقعیتی جدید روبروی کرده که ذهنیت آن‌ها را نسبت به محیط کار تغییر داده است.”

براساس گزارش Statistics Canada تعداد مشاغل خالی در ابتدای اپریل به بیش از یک میلیون مورد رسیده که 40 درصد از تاریخ مشابه در سال گذشته بیشتر است. این درحالیست که بازار کار سعی کرده با افزایش دستمزدها قدری از تاثیر رشد تورم بکاهد.

این آژانس در وبسایت خود اظهار داشته کارفرمایان کانادایی مدام در تلاشند برای 1,001,100 شغل خالی نیروی کار مناسب پیدا کنند. این رقم در مقایسه با مارچ امسال 23,300 مورد و در مقایسه با اپریل 2021 تعداد 308,000 مورد افزایش را نشان می‌دهد.

براساس گزارش 21 می Statistics Canada تعداد مشاغل خالی در بخش‌های سلامت و مشاور اجتماعی با ثبت رکورد 136,800 مورد تا پنج درصد از بالاترین رقم ثبت شده در سه ماه پیش بیشتر شده و در مقایسه با سه‌ماهه‌ نخست 2020 و پیش از بروز آسیب اقتصادی کرونا 90.9 درصد رشد پیدا کرده است.

طبق این گزارش مشاغل پرستاری 66.7 درصد از کل فرصت‌های شغلی خالی ایجاد شده در بخش سلامت در مقایسه با سه‌ماهه نخست 2020 را به خود اختصاص داده‌اند.

کارفرمایان صنعت ساخت‌وساز نیز برای پیدا کردن نیروی کار در سه‌ماهه نخست با دشواری مواجه بودند. در این حوزه 81,500 شغل خالی وجود دارد که در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2021 افزایش 7.1 درصدی را نشان داده و به نسبت سه‌ماهه نخست 2020 حدود دو برابر شده‌اند.

فرصت‌های شغل خالی در حوزه کارگری هم 97 درصد افزایش یافته و در بخش نجاری این رقم در مقایسه با سه‌ماهه نخست 2020 تا 149.1 درصد بیشتر است.

در بخش‌های تولید و فروشگاه نیز نرخ مشاغل خالی همچنان به ثبت رکوردهای جدید ادامه داده و بترتیب در مقایسه با سه‌ماهه چهارم 2021 شاهد رشد 5.3 درصدی و 12.8 درصدی هستیم.

بگفته مک‌ونل شهروندان مشغول تصمیم‌گیری‌های شغلی بزرگ هستند و بسیاری علاوه بر کارفرما حوزه شغلی خود را نیز تغییر می‌دهند.

او افزود: “با جست‌وجوی افراد در صنایع دیگر آن‌ها با سبک زندگی متفاوت آشنا شده و متوجه این موضوع می‌شوند که می‌توان با اشتغال در محیطی دیگر که شاید برایشان راحت‌تر باشد همان میزان درآمد را داشته باشند.”

مک‌ونل در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “گاهی بیزینس‌هایی که تحت فشار هستند می‌توانند با ارائه سیاست‌های شغلی خوب افراد را جذب کنند. در غیر اینصورت شرایط بدتر شده و کسی به کار برای آن‌ها علاقه نخواهد داشت. اگر با نیروی کار بخوبی رفتار کنید با مشکلات کمتر برای جذب نیرو و سرمایه‌گذار مواجه خواهید شد.”

بگفته دیوید گری، پروفسور اقتصاد دانشگاه اتاوا، برخی موانع میان شهروندان در جست‌وجوی شغل و کارفرمایانی که به نیرو نیاز دارند وجود دارد که اجازه نمی‌دهند مشاغل خالی پر شود.

او گفت: “برخی مشاغل به نیروی کاملا آموزش‌دیده و حرفه‌ای نیاز دارند اما شرکت‌ها علاقه‌ای به آموزش نیروها ندارند زیرا حس می‌کنند شرکت‌های رقیب نیرو را از آن‌ها خواهند ربود. برخی از این مشاغل به تجربه کاری هفت ساله و حتی بیشتر نیاز دارند اما شرکت‌ها کسانی را می‌خواهند که این تجربه را داشته باشند. بیزینس‌ها برای بهبود شرایط باید بر روی کارمندان خود سرمایه‌گذاری کنند.”

گری در ادامه به درخواست دستمزدهای بالا بعنوان دیگر عامل اشاره کرد.

به باور او بسیاری از مشاغل نیازمند نیرو لزوما از نظر جغرافیایی به محل سکونت کسانی که به دنبال کار می‌گردند نزدیک نیستند. از اینرو کمبود مسکن ارزان‌قیمت برای نیروی کار و ناتوانی شرکت‌ها در جهت تامین آن شرایط را سخت‌تر می‌کند.

بنابر اعلام وبسایت Rentals.ca میانگین اجاره‌بهای مسکن در کانادا در ماه می با رشد 10.5 درصدی به نسبت سال گذشته به 1,888 دلار رسید. همچنین طبق اعلام Canadian Real Estate Association میانگین قیمت املاک مسکونی کانادا ماه گذشته به 700,000 دلار رسید که رشد 41 درصدی در مقایسه با دو سال پیش را نشان می‌دهد.

منبع: Global News