Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

سازمان بهداشت جهانی وضعیت شیوع آبله میمون را اضطراری اعلام کرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شیوع سریع آبله میمون در بسیاری از کشورها سازمان جهانی بهداشت را مجاب کرد تا وضعیت اضطراری عمومی را اعلام کند.

در دومین جلسه WHO با موضوعیت آبله میمون هرچند اعضا به اتفاق‌نظر نرسیدند اما تدروس آدهانوم کبریسوس، رئیس این سازمان، شیوع ویروس را نگران‌کننده دانست و وضعیت اضطراری را اعلام کرد.

او با اشاره به شیوع روزافزون بیماری گفت: “هم‌اکنون بیش از 16,000 مورد ابتلا به بیماری در 75 کشور و قلمرو شناسایی شده که پنج نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. ارزیابی WHO نشان داده خطر شیوع آبله میمون در تمام نقاط جهان بجز اروپا متوسط است. این خطر در اروپا بالاست. همچنین احتمال شیوع سریع بیماری در سطح بین‌المللی زیاد، اما شانس انتقال آن توسط مسافران همچنان پایین است”

در بخش دیگر بیانیه آمده: “ما با یک شیوع مواجه هستیم که خیلی سریع از طریق روش‌های انتقال جدید که اطلاعات چندانی درباره آن‌ها نداریم در نقاط مختلف دنیا منتشر شده است. البته با ابزارهایی که هم‌اکنون در اختیار داریم می‌توان شیوع ویروس را متوقف و کنترل کرد.”

راه‌های مقابله با آبله میمون

سازمان جهانی بهداشت به کشورهایی چون کانادا توصیه کرده تا واکنش هماهنگ بمنظور توقف شیوع و حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر داشته باشند.

توصیه‌های WHO عبارتند از:

  • مشارکت و محافظت از جوامع آسیب‌پذیر.
  • تشدید نظارت و انجام اقدامات بهداشت عمومی.
  • تقویت مدیریت بالینی همراه با پیشگیری و کنترل عفونت در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها.
  • سرعت بخشیدن به تحقیقات درباره استفاده از واکسن‌ها، روش‌های درمانی و دیگر ابزارها.

رئیس سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت کشورها باید اطلاعات و خدمات و اقدامات موثر بمنظور حفاظت از سلامت، حقوق انسانی و حیثیت جوامع آسیب‌دیده طراحی کنند. این موضوع برای حفاظت از مردان هم‌جنس‌گرا در مقابل تبعیض‌های احتمالی کاملا ضروری است.”

اقدامات کانادا برای مقابله با شیوع آبله میمون

هرچند سازمان جهانی بهداشت از قدرت دولتی در کانادا برخوردار نیست اما یکسری توصیه‌های بهداشت عمومی برای کشورهای درگیر شیوع ویروس ازجمله کانادا ارائه کرده است.

در کانادا تا تاریخ 22 جولای 2022 کمتر از 700 مورد ابتلا به آبله میمون تایید شده است.

آژانس بهداشت عمومی کانادا مشغول نظارت بر وضعیت شیوع بیماری بوده و اخیرا همکاری‌های خود با سازمان‌های مردم‌نهاد را شروع کرده و به آن‌ها کمک‌های مالی می‌کند.

در همین حال آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی کانادا تست‌های تشخیصی ویروس آبله میمون را انجام داده و در حال بررسی توالی ژنوم ویروس در نمونه‌های کانادایی است.

در وبسایت آژانس بهداشت عمومی کانادا آمده: “انجام آزمایش توالی ژنوم به متخصصان اجازه می‌دهد تا زنجیره انتقال ویروس در کانادا را درک کنند. آزمایشگاه ملی میکروبیولوژی مشغول همکاری نزدیک با آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی استان‌ها و قلمروهاست تا راهنمای انجام تست را در اختیار آن‌ها قرار داده و ظرفیت تست آبله میمون را افزایش دهد.”

منبع: Daily Hive