Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

راهنمای جست‌وجو و رصد شفق قطبی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر شما هم پیش از این فرصت تماشای شفق‌های قطبی را از دست داده‌اید این نوشتار را تا پایان بخوانید.

بگفته لیرون گرتزمن، منجم و عاشق شفق‌های قطبی، ما در دوره‌ای زمانی هستیم که فعالیت این پدیده افزایش یافته و طی سالیان آینده آن را بیشتر خواهیم دید.

طی ماه گذشته بسیاری از شهروندان تصاویر خیره‌کننده از شفق‌های قطبی را در بریتیش‌کلمبیا و نقاط مختلف کشور ثبت کرده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند.

برای اطلاع از زمان و مکان بروز این پدیده جادویی می‌توان از اپلیکیشن‌های مختلف استفاده کرد که نرخ فعالیت شفق‌های قطبی و اطلاعات Deep Space Climate Observatory (DSCOVR) را می‌دهند. بعلاوه اگر شفق قطبی در نزدیکی محل سکونت شما رخ دهد به شما اطلاع خواهند داد.

ازجمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت‌های Astronomy North و Aurora Watch وضعیت بروز شفق‌های قطبی در آسمان کانادا را مشاهده کنید.

علاوه بر این AuroraMAX آخرین اخبار درباره شفق‌های قطبی را در توییتر و فیسبوک منتشر می‌کند.

حال اگر از پدیدار شدن شفق‌های قطبی در آسمان مطمئن شده و قصد رانندگی به مکانی مناسب برای تماشای آن را دارید پیش از هر چیز باید از صاف بودن آسمان آنجا مطمئن شوید. برای این منظور باید به وبسایت Clear Sky Charts مراجعه کنید.

آخرین داده‌های هواشناسی در وبسایت Environment Canada نیز قابل مشاهده هستند.

آژانس فضایی کانادا به کسانی که قصد تماشای شفق‌های قطبی را دارند توصیه کرده لباس گرم بپوشند، از صندلی مناسب استفاده کنند و خود را مکانی تاریک و دور از آلودگی‌های نوری برسانند.

البته اگر فرصت کافی برای رفتن به دل طبیعت و رصد شفق‌های قطبی را ندارید همیشه می‌توان با مراجعه به AuroraMAX observatory از تماشای آنلاین این پدیده حیرت‌انگیز لذت ببرید. دوربین‌های آن‌ها در Yellowknife قرار داشته و از ماه آگست تا می بصورت اتوماتیک پس از غروب آفتاب روشن می‌شوند. شما می‌توانید ویدئوهای پیشین را نیز در آرشیو وبسایت مشاهده کنید.

منبع: Daily Hive