Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

افزایش قیمت مواد غذایی با وجود کاهش نرخ تورم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس گزارش اخیر Statistics Canada نرخ تورم کانادا در آگست به 7 درصد کاهش پیدا کرده اما قیمت مواد غذایی همچنان رو به افزایش است.

این نرخ در ماه جولای 7.6 درصد بود و کاهش کنونی قیمت‌ها بخاطر کاهش نرخ بنزین در کانادا رخ داده است.

بنابر اعلام این گزارش روند افزایش نرخ گازوئیل در آگست به نسبت سال گذشته قدری کاهش داشته و به 22.1 درصد رسیده است. این نرخ در ماه جولای 35.6 درصد بود و برای دومین ماه پیاپی شاهد کاهش قیمت بنزین هستیم. نرخ بنزین در ماه جولای 9.2 درصد و در ماه آگست 9.6 درصد کاهش داشته است.

بگفته StatsCan این بیشترین کاهش قیمت بنزین از اپریل 2020 به اینسو است.

همزمان قیمت املاک و وسایل حمل‌ونقل نیز کاهش یافته و در ماه آگست رشد قیمت خودروهای سواری به 7.3 درصد رسیده است (این نرخ در ماه جولای 8.2 درصد بود).

نرخ تورم املاک نیز از 9.7 درصد در جولای به 7.4 درصد در آگست کاهش یافته است.

تورم قیمت لوازم خانگی ازجمله یخچال و فریزر، ماشین لباس‌شویی و ظرفشویی و وسایل خنک‌کننده نیز بترتیب 12.0، 9.3 و 7.9 درصد بوده است.

در مقابل بگطی ماه آگست قیمت‌ مواد غذایی در فروشگاه‌ها 10.8 درصد رشد پیدا کرده که بیشترین افزایش از سال 1981 تاکنون است.

بنابر این گزارش عرضه مواد غذایی به دلایل گوناگون ازجمله بلایای آب‌وهوایی و طبیعی، افزایش قیمت تمام شده، حمله روسیه به اوکراین و مشکلات زنجیره توزیع با مشکلات گوناگون روبروست.

براساس نظرسنجی Angus Reid افزایش قیمت مواد غذایی باعث شده از هر پنج کانادایی چهار نفر این باور را پیدا کنند که فروشگاه‌ها از رشد تورم به سود خود سواستفاده می‌کنند.

گزارش StatsCan خاطرنشان شده که کانادایی‌ها در ماه آگست برای خرید گوشت 6.5 درصد، لبنیات 7.0 درصد، نان 15.4 درصد، میوه 13.2 درصد، نوشیدنی‌های غیرالکلی 14.1 درصد، ادویه و سرکه 17.2 درصد، شکر و مواد اولیه شیرینی‌پزی 11.3 درصد و ماهی و غذاهای دریایی 8.7 درصد پول بیشتر پرداخت کرده‌اند.

منبع: Daily Hive