Wednesday, April 24, 2024
2.9 C
Calgary

پیشبینی RBC: مارچ 2023 رکورد اقتصادی به کانادا می‌رسد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اقتصاددان‌های یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کانادا از رسیدن رکود اقتصادی به کانادا در سه‌ماهه نخست سال آینده خبر می‌دهند.

براساس گزارش اخیر RBC که در تاریخ 12 اکتبر منتشر شده، این رکود خیلی زودتر از پیشبینی‌ها فرا می‌رسد. طبق براورد پیشین این بانک کانادا در 2023 شاهد رکود بود اما بنظر می‌رسد شرایط بدتر از انتظارهاست.

محاسبات نشان داده که رشد بیشتر تورم و نرخ‌های بهره بطور میانگین 3,000 دلار از قدرت خرید خانواده‌‌های کانادایی کم خواهد کرد.

همچنین نرخ بیکاری کشور به 7 درصد خواهد رسید، هرچند از دوران رکودهای اقتصادی پیشین کمتر است.

طبق این گزارش طبقات کم‌درآمد کانادا، که در حال کنار آمدن با حذف کمک‌های مالی دوران کرونا هستند، بیشترین آسیب را در طول رکود اقتصادی می‌بینند.

بگفته ناتان جانزن و کلیر فان، نویسندگان این گزارش، فشار ناشی از این رکود بطور مساوی بر تمام بیزینس‌ها و خانواده‌های کانادایی تقسیم نمی‌شود. به این ترتیب بخش تولید به شدت درگیر خواهد شد اما بخش‌های خدماتی ازجمله سفر و اقامت انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

ازجمله نشانه‌های بروز این رکود می‌توان به کاهش تب و تاب در بازار مسکن، رشد دائمی نرخ‌های بهره بانکی و افزایش نرخ بیکاری اشاره کرد.

در حال حاضر مشاغل خالی بسیاری در بازار کار وجود دارند و به باور اقتصاددان‌های RBC این موضوع جلوی رشد بیشتر و بلندمدت بیکاری را خواهد گرفت. با اینحال افراد بیکار باید زمان بیشتری برای پیدا کردن کار صرف کنند و افراد شاغل هم شاهد کاهش ساعات کاری خواهند بود.

براساس گزارش RBC آژانس‌های فدرال کانادا در اواخر سال 2022، همزمان با کاسته شدن از روند افزایشی تورم، روند رو به رشد نرخ‌های بهره را متوقف خواهند کرد. با اینحال در ایالات‌متحده احتمالا در اوایل 2023 شاهد رشد نرخ‌های بهره از 4.5 به 4.75 درصد خواهیم بود که می‌تواند بروز رکود اقتصادی را سرعت بخشد.

افزایش نرخ بهره جلوی قرض گرفتن را گرفته و بطور کلی منجر به کاهش رشد اقتصادی می‌شود.

دستمزدها در کانادا نیز تقریبا با سرعتی مشابه با تورم رو به افزایش بوده، اما رشد هزینه‌ها جیب شهروندان را خیلی سریع خالی می‌کند.

این رکود اقتصادی می‌تواند با موارد پیشین در بخش‌های سفر و اقامت طی دوران پاندمی تفاوت داشته باشد. به این ترتیب این بخش‌ها به حیات خود ادامه داده و شهروندان همچنان به ماجراجویی ادامه می‌دهند.

منبع: Daily Hive