Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

افزایش دوباره نرخ بهره بانک کانادا برای ششمین بار در یکسال

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا برای ششمین بار، اینبار به میزان 0.5 درصد، نرخ بهره را در سال جاری افزایش داد.

مقامات بانک مرکزی روز چهارشنبه در اطلاعیه‌ای از رسیدن نرخ بهره به 3.75 درصد خبر دادند. هم‌اکنون Bank Rate به 4 درصد و نرخ سپرده 3.75 درصد است.

اقتصاددان‌ها از هفته‌ها پیش انتظار این افزایش را داشتند. پیش از این آخرین رشد نرخ بهره متعلق به تاریخ 7 سپتامبر بود که آن را به 3.25 درصد رساند. هم‌اکنون نرخ تورم CPI از 8.1 درصد در جولای به 6.9 درصد در سپتامبر کاهش یافته که افت قیمت بنزین نقش زیادی در این امر داشته است. با اینحال همچنان قیمت بیشتر اقلام در سال گذشته بیش از 5 درصد افزایش یافته‌اند.

در تاریخ 7 سپتامبر با هدف کنترل تورم نرخ بهره به 3.25 درصد رسید. در این نوبت نرخ 0.75 درصد افزایش یافت که بیشترین میزان افزایش از سال 1998 بود.

با افزایش نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی در کشور بسیاری از شهروندان از افزایش دوباره نرخ بهره وحشت کرده‌اند. نرخ اجاره‌بها در کشور نیز به میزان چشمگیر افزایش یافته و بیشتر شدن نرخ بهره وام می‌تواند وضعیت اجاره مسکن را از این هم بدتر کند.

بنابر گزارش اخیر Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) تا سال 2023 بانک کانادا نرخ بهره خود را به 4.5 درصد می‌رساند.

OECD متذکر شده که این افزایش قابل توجه برای کنترل تورم ضروری است. چنین اقدامی تقاضای بازار را کاهش داده و هزینه‌های رو به افزایش نیروی کار به دلیل کمبود آن را کم می‌کند.

بانک کانادا در ادامه با اشاره به کاهش تقاضای جهانی و تاثیر آن بر میزان صادرات گفت: “تاثیر افزایش‌های اخیر نرخ بهره در برخی بخش‌های اقتصادی که بیشتر تحت تاثیر آن هستند قابل مشاهده است. ازجمله می‌توان به کاهش قابل توجه فعالیت در بازار مسکن اشاره کرد.”

در نتیجه این اقدامات کانادایی‌ها باید انتظار کاهش چشمگیر رشد اقتصادی در پایان سال 2022 و نیمه نخست سال 2023 را داشته باشند. بنابر اعلام بانک کانادا رشد GDP از 3.25 درصد در سال اخیر به کمتر از 1 درصد در سال آتی و 2 درصد در سال 2024 خواهد رسید.

همزمان نرخ تورم CPI تا پایان سال آتی به حدود 3 درصد رسیده و تا آخر سال 2024 به رقم مطلوب  2 درصد خواهد رسید.

منبع: Daily Hive