Saturday, April 27, 2024
6.6 C
Calgary

افزایش آمار مبتلایان آنفولانزا در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پس از وقفه‌ای چندساله دوباره شاهد رشد آمار مبتلایان آنفولانزا در کشور هستیم. این درحالیست که سیستم درمانی هم‌اکنون درگیر درمان بیماران COVID-19 و RSV است.

با اینحال پیشبینی شرایط طی ماه‌های آتی دشوار بوده و مشخص نیست تداخل آنفولانزا با ویروس کرونا چه تاثیری بر روند شیوع این بیماری‌ها در کشور خواهد گذاشت.

به باور دکتر سمیر السعید، پزشک بیماری‌های عفونی، میکروبیولوژیست و پروفسور Western University، آمار شیوع آنفولانزا اخیرا به شدت افزایش یافته که خبر از یک فصل پرخبر می‌دهد.

طبق آمار رسمی تا پایان اکتبر در سطح ملی شاهد رشد مداوم شیوع آنفولانزا بودیم و حدود پنج درصد نمونه‌های آزمایش شده مثبت بودند. هم‌اکنون آنتاریو با ثبت 10 درصد تست مثبت بیشترین نرخ شیوع سویه آنفولانزا نوع A در کشور را به نام خود ثبت کرده است.

بنابر اعلام سازمان بهداشت آنتاریو، شیوع آنفولانزا در این استان یک ماه زودتر از دوران پیش از پاندمی کرونا شروع شده است.

شیوع زودهنگام آنفولانزا در آنتاریو هنگامی روی داده که بیمارستان‌ها پر از کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی ازجمله RSV هستند و آمار مبتلایان COVID-19 رو به افزایش است.

همزمان در آلبرتا نیز تا پایان اکتبر شاهد رشد آمار مبتلایان به آنفولانزا A و دیگر سویه‌های آن بودیم. مقامات بهداشتی بریتیش‌کلمبیا نیز از افزایش شمار بیماران مبتلا به آنفولانزا خبر داده‌اند.

با بررسی شرایط در کشورهای نیمکره جنوبی طی ماه‌های گذشته می‌توان تا حدودی وضعیت را پیشبینی کرد.

براساس گزارش مرکز کنترل بیماری ایالات‌متحده، در شیلی شیوع آنفولانزا ماه‌ها زودتر از دوران پیش از پاندمی آغاز شد. مقامات این کشور بیش از 1,000 بستری را در این فصل ثبت کردند که از دوران پاندمی بیشتر و از آمار پیش از پاندمی کمتر است. همزمان توزیع واکسن آنفولانزا خطر بستری پس از ابتلا را تقریبا به نصف کاهش داد.

داده‌های شیوع آنفولانزا در استرالیا نیز شیوع زودهنگام آنفولانزا و پایان زودهنگام آن را نشان می‌دهند. همچنین میزان شیوع بیماری از پنج سال منتهی به 2022 بیشتر بوده است. با اینحال بنابر اعلام دولت استرالیا نرخ مرگ‌ومیر بیماری و نرخ بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه پایین بود.

به باور کارشناسان شیوع زودهنگام آنفولانزا می‌تواند به اوج گرفتن دوباره موارد ابتلا به COVID-19 در اوایل ژانویه بیانجامد. با اینحال برخی نیز شیوع پیدا نکردن آنفولانزا در سال‌های گذشته را در بروز شرایط کنونی موثر می‌دانند.

آیا استفاده از ماسک دوباره اجباری می‌شود؟

کادر درمان نگرانند با افزایش شیوع بیماری‌های مسری گوناگون دوباره سیستم بهداشتی کانادا تحت فشار قرار گرفته و شاهد ازدحام در مراکز درمانی باشیم. از اینرو بسیاری از پزشکان خواهان بازگشت مقررات پوشیدن ماسک در فضاهای بسته با هدف جلوگیری از انتشار ویروس هستند.

همزمان دیگر روش‌های پیشگیری ازجمله تزریق واکسن نیز می‌تواند جلوی اوج گرفتن بیماری و افزایش آمار مراجعه و بستری بیماران در مراکز درمانی را بگیرد.

یک مطالعه که هفته جاری در مجله New England Journal of Medicine به چاپ رسید استفاده از ماسک را برای جلوگیری از انتقال ویروس مفید تشخیص داده است. این مقاله به بررسی داده‌های مدارس نواحی مختلف شهر بوستون پرداخته که با لغو ماسک اجباری آمار ماهانه ابتلا به COVID در آن‌ها به ازای هر 1,000 دانش‌آموز و کادر آموزشی حدود 45 مورد افزایش پیدا کرد.

با توجه به توضیحات بالا تزریق واکسن آنفولانزا در سال جاری کاملا حیاتیست و به باور Canada’s National Advisory Committee on Immunization تزریق همزمان دوز تقویتی واکسن COVID می‌تواند به ایمنی هرچه بیشتر شهروندان کمک کند.

بطور معمول شیوع آنفولانزا سالانه جان هزاران کانادایی را می‌گیرد و همراه شدن آن با سویه‌های گوناگون کرونا می‌تواند شرایط را خیلی سریع بحرانی کند. بنابراین باید بیش از هر زمان دیگر توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

منبع: CBC