Saturday, April 20, 2024
-3.2 C
Calgary

ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای دنیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وبسایت Economist Intelligence Unit (EIU) در گزارش ‌شش‌ماهه خود ارزان‌ترین و گران‌ترین شهرهای دنیا از نظر هزینه‌های زندگی را معرفی کرده است.

بر این اساس طی سال گذشته میانگین قیمت‌ها در بزرگترین شهرهای دنیا (طبق ارزش پول ملی آنها) 8.1 درصد بیشتر شده است.

با اینحال نکته جالب توجه غیبت شهرهای کانادا در هر دو لیست است. این درحالیست که بسیاری ونکوور را بیش از حد گران و تورنتو را از نظر هزینه رقیب نیویورک و لس‌آنجلس می‌دانند.

بمنظور تهیه این گزارش تیمی از کارشناسان بین‌المللی داده‌ها را جمع‌آوری و آنالیز کرده‌اند. بیش از 50,000 قیمت جداگانه در مدت شش ماه جمع‌آوری شده که شامل نرخ غذا، نوشیدنی، پوشاک، لوازم خانگی و وسایل مراقبت بهداشتی، اجاره‌بهای مسکن، حمل‌ونقل، قبض انرژی، مدارس خصوصی و سرگرمی می‌شود.

در نهایت از این ارقام برای محسابه هزینه هر شهر استفاده شده و آن را با شهر معیار، یعنی نیویورک ‌سینی، مقایسه کرده‌اند تا امتیاز مناسب (حداکثر 100 امتیاز) بدست آید.

گران‌ترین شهرهای جهان

رتبه اول گران‌ترین شهرهای جهان به سنگاپور و نیویورک رسید. قرار گرفتن سنگاپور در صدر جدول دور از انتظار نبود، زیرا طی ده سال گذشته این شهر هشت بار عنوان نخست را به خودش اختصاص داده است. اما همگام شدن نیویورک با سنگاپور جای تعجب دارد و برای اولین بار خبری از جایگاه دوم در لیست نیست.

در رتبه سوم و با فاصله بسیار نزدیک شهر تلاویو قرار گرفته و مقام چهارم نیز بصورت مشترک به هنگ‌کنگ و لس‌آنجلس رسیده است.

در ادامه رتبه‌های ششم و هفتم جدول را بترتیب شهرهای زوریخ و ژنو از سوییس تسخیر کرده‌اند.

شهر سانفرانسیسکو نیز آخرین نماینده ایالات‌متحده در لیست بوده که در مقام هشتم قرار دارد. در رتبه نهم نیز شهر پاریس مشاهده می‌شود و جایگاه دهم بصورت مشترک به کپنهاگن و سیدنی رسید.

ارزان‌ترین شهرهای جهان

امسال به دلیل وقوع جنگ اوکراین و روسیه دیگر خبری از شهر کیف در لیست نیست.

در این بررسی دمشق از سوریه، تریپولی از لیبی، تهران از ایران، تونس و تاشکند از ازبکستان بعنوان ارزان‌ترین شهرها انتخاب شدند.

شهرهای کراچی از پاکستان و آلماتی از قزاقستان در میانه جدول قرار گرفته و در بخش گران‌تر این بخش احمدآباد از هند، چنای از هند، الجزیره از الجزایر، بانگالور از هند و کلمبو قرار دارند.

کارشناسان EIU در اینباره گفتند: “این سریع‌ترین نرخ افزایش هزینه‌ها طی 20 سال گذشته بوده که دلیل آن تورم ناشی از جنگ اوکراین و ادامه بحران COVID-19 در چین است.”

طبق بررسی‌های EIU بیشترین نرخ تورم در حال حاضر متعلق به شهر کاراکاس در ونزوئلا بوده که قیمت‌های آن در مقایسه با سال گذشته 132 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

محاسبات نشان داده میانگین قیمت هر لیتر بنزین در سرتاسر دنیا بطور میانگین 22 درصد افزایش یافته است.

بنابر پیشبینی EIU با کاهش سرعت اقتصادی و حل مشکلات زنجیره تامین، سرعت افزایش قیمت‌ها در سال 2023 کاهش پیدا خواهد کرد.

در بخش دیگر گزارش آمده: “چنانچه جنگ اوکراین دوباره شدت نگیرد انتظار داریم قیمت‌ انرژی، غذا و مواد اولیه ازجمله فلزات در سال 2023 در مقایسه با 2022 به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. با اینحال احتمالا شاهد قیمت‌هایی به نسبت بیشتر از گذشته هستیم.”

منبع: Daily Hive