Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

Cold Moon و مریخ‌گرفتگی امشب را از دست ندهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در ماه دسامبر و همزمان با نصب تزئینات و چراغانی‌های کریسمسی، آسمان شب هم با طلوع طولانی‌ترین و یکی از درخشان‌ترین ماه‌های کامل نورانی شده و فضای شهرها بیش از پیش جادویی و جذاب می‌شود.

این ماه کامل روز چهارشنبه 7 دسامبر طلوع کرده و مدت زمان بیشتری در آسمان خواهد درخشید.

براساس اعلام Old Farmers’ Almanac، این ماه درست پیش از غروب خورشید طلوع کرده و راس ساعت 11:09 pm ET به بالاترین نقطه در آسمان می‌رسد. بنابر این وبسایت ماه کامل دسامبر خط سیر طولانی داشته و به همین دلیل زمان بیشتری در آسمان باقی می‌ماند. بنابراین شانس بیشتری خواهید داشت تا در صورت صاف بودن آسمان آن را تماشا کنید.

نکته جذاب دیگر که ماه کامل امشب را خاص می‌کند عبور آن از مقابل سیاره مریخ یا به عبارت دیگر وقوع “مریخ‌گرفتگی” است.

بگفته Scientific American رویداد مریخ‌گرفتگی با چشمان غیرمسلح هم قابل دیدن است و شهروندان کانادا می‌توانند آن را مشاهده کنند. پس از غروب خورشید ماه و مریخ در آسمان با فاصله‌ای نزدیک طلوع کرده و با گذر زمان به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. حدود 30 تا 45 ثانیه زمان خواهد برد تا ماه بطور کامل مریخ را بپوشاند و در نهایت مریخ برای مدت کمتر از یک دقیقه در آسمان ناپدید می‌شود.

پیشینیان ما برای هر ماه کامل یک نام انتخاب کرده‌اند که معمولا ریشه در باورها و دانش سنتی و بومی دارد.

بگفته Farmers’ Almanac ماه کامل دسامبر نیز توسط مردمان موهاوک Cold Moon نامگذاری شده است. علات این نامگذاری هوای بسیار سرد طی این روزهاست که هم‌اکنون می‌توان آن را به خوبی حس کرد.

پس اگر بدنبال یک رویداد نجومی جذاب در این روزهای پرهیجان هستید با پوشاک و تجهیزات مناسب برای رصد ماه کامل و مریخ‌گرفتگی امشب آماده شوید.

منبع: Daily Hive