Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

بی‌توجهی فست‌فودهای زنجیره‌ای کانادا به حقوق حیوانات

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بدون شک صنعت تولید گوشت بسیار وحشتناک است اما گزارش سالانه Pecking Order که توسط World Animal Protection منتشر می‌شود ابعاد جدیدی از استانداردهای غیرانسانی مزارع بزرگ پرورش مرغ و کشتار گسترده آن‌ها با هدف تامین تقاضای بالای فست‌فودهای زنجیره‌ای را افشا می‌کند.

طبق این گزارش تقریبا تمام فست‌فودهای زنجیره‌ای بزرگ کانادا مرغ‌های موردنیاز خود را از بدترین روش‌های ممکن تهیه می‌کنند.

ازجمله برندهایی که در نسخه چهارم گزارش به آن‌ها اشاره شده می‌توان به KFC Canada، Pizza Hut و Dominos اشاره کرد.

لین کاوانا، مدیر Farming Campaign در World Animal Protection Canada، در اینباره گفت: “نتایج امسال نشان می‌دهد شرکت‌های پیشرو در صنایع تولید غذای کانادا توجهی به رفتارهای غیرانسانی در تولید مرغ‌ها و جوجه‌های زنجیره تامین نمی‌کنند. در نتیجه رفتار آن‌ها به هیچ وجه با انتظارات مصرف‌کنندگان همگام نیست. شرکت‌ها این قدرت را دارند تا شرایط نگهداری از میلیاردها جوجه را بهبود بخشند، اما پس از چهار سال بررسی همچنان شاهد آن هستیم که احساسات مصرف‌کنندگان را نادیده می‌گیرند.”

گزارش Pecking order خاطرنشان شده با وجود برخی پیشرفت‌ها در این صنعت، بیشتر برندهای مورد بررسی در ارزیابی Animal Protection Canada امسال امتیاز بسیار پایینی کسب کرده‌اند.

بر این اساس هیچکدام از هشت برند مورد بررسی در فهرست برتر (Tier 1)، خوب (Tier 2) یا حتی در حال پیشرفت (Tier 3) قرار نگرفته‌ و شش برند (75 درصد آن‌ها) در فهرست بسیار ضعیف (Tier 6) جای دارند.

برندهای KFC، Starbucks، Nando’s، Dominos، Burger King و Pizza Hut در فهرست Tier 6 قرار گرفته‌اند. بگفته Animal Protection Canada این فست‌فودهای زنجیره‌ای هیچ حرکتی در راستای کمک به بهبود حقوق حیوانات نکرده‌اند.

وضعیت برند McDonald’s Canada کمی بهتر از سایرین بوده و در لیست ضعیف (Tier 5) قرار گرفته، به این معنا که رفتار خود را در راستای بهبود حقوق حیوانات و شرایط زیست و کشتار مرغ‌های زنجیره تامین، قدری بهبود داده است.

در میان هشت برند مورد بررسی Subway Canada بهترین وضعیت را داشته و در لیست (Tier 4) قرار گرفته است. این گزارش وضعیت فست‌فودهای نه کشور را مورد بررسی قرار داده که هیچکدام از آنها نماینده‌ای در لیست‌های Tier 1 تا 3 نداشته و معدود برندها در لیست Tier 4 جای گرفته‌اند.

حقیقت پشت مزارع تولید انبوه گوشت بسیار وحشتناک بوده و فعالین آن را از مشتری‌ها پنهان می‌کنند، اما باید بدانیم بسیاری از مرغ‌ها که برای استفاده از گوشت در کانادا پرورش داده می‌شوند شرایط بسیار بدی داشته و به شدت رنج می‌کشند. بگفته World Animal Protection مرغ‌ها جزو حیواناتی هستند که بیشترین آزارها متوجه آنهاست.

کاوانا با تاکید بر این موضوع که برندهای فست‌فود قدرت کافی برای تغییر شرایط را دارند، گفت: “بررسی‌های سالانه درباره شرایط این شرکت‌ها حیاتیست و ما پیشرفت برخی از برندها را به فال نیک می‌گیریم. با اینحال باقی برندها نیز باید به بی‌توجهی شرم‌آور خود به حقوق حیوانات پایان دهند.”

سازمان World Animal Protection یک برنامه چهار مرحله‌ای بنام Better Chicken Commitment طراحی کرده و از شرکت‌ها می‌خواهد با اجرای آن شرایط را بهبود بخشند.

این برنامه از شرکت‌ها می‌خواهد تا نژادهای مرغ که سالم‌تر رشد می‌کنند را پرورش داده؛ از اینکه جوجه‌ها فضای کافی برای رشد دارند مطمئن شوند؛ محیط لازم برای لذت بردن حیوانات از رفتارهای طبیعی خود را فراهم کنند؛ مطمئن شوند مرغ‌ها به روش‌های انسانی‌تر ذبح می‌شوند.

چنین اقداماتی می‌تواند به بهبود چشمگیر کیفیت زندگی حیوانات پرورش یافته در مزارع کمک کند، اما بدون شک به افزایش قابل توجه هزینه تولید گوشت انجامیده و در نتیجه قیمت محصولات نهایی تولیدی بالا خواهد رفت.

سازمان World Animal Protection در گزارش خود براوردی از هزینه‌ها ندارد، اما می‌توان متصور شد صنعت تولید گوشت، که سرمایه‌گذاری زیادی در شرکت‌های تولیدی کنونی کرده، در برابر این تغییرات مقاومت خواهد کرد و برخی مشتری‌ها نیز از همین حالا نگرانی رشد قیمت غذاها هستند.

منبع: Daily Hive