Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

سرمای قطبی در راه نواحی مرکزی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پس از چند هفته نسبتا گرم بنظر می‌رسد بار دیگر با ورود توده‌ هوای قطبی برخی از سردترین دماهای در نواحی مرکزی و غربی کانادا ثبت شود.

بنابر پیشبینی Environment Canada این سیستم آب‌وهوایی به استان‌های مرکزی کشور نفوذ کرده و همزمان با کاهش ناگهانی دما موجب بارش‌های قابل‌توجه در این نواحی خواهد شد.

به این ترتیب هوای ملایم و دلپذیر جای خود را به برف و یخبندان خواهد داد.

کایلی فوگر، هواشناس Environment Canada، در اینباره گفت: “این سیستم کم‌فشار موجب بارش قابل‌توجه برف و وزش بادهای شدید در دشت‌های مرکزی می‌شود. همچنین با حرکت آن به سمت شرق دمای هوا به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده و شاهد یخبندان در این نواحی خواهیم بود.”

پیشبینی‌ها از کاهش چشمگیر دما در روز جمعه و ادامه این وضعیت طی روزهای پایانی هفته حکایت دارند.

هرچند این وضعیت به شدت ماه دسامبر نخواهد بود اما بدون شک پس از شروع آرام و ملایم زمستان امسال شوکی محسوس محسوب می‌شود.

بنابر پیشبینی Environment Canada حداکثر دمای Prince Goerge در بریتیش‌کلمبیا طی روز جمعه به 2 درجه سانتی‌گراد رسیده و با رسیدن شب تا 21- درجه‌ سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. حداکثر دمای St. John در روز شنبه نیز به 21- درجه سانتی‌گراد رسیده و در طول شب تا 26- درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند.

حداکثر دمای Whitehorse در Yukon روز جمعه به 6- درجه سانتی‌گراد رسیده و این دما در طول شب به 27- درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت.

در ادمونتون هم روز شنبه انتظار داریم حداکثر دما به 19- درجه سانتی‌گراد و حداقل دما به 24- درجه سانتی‌گراد برسند. پیشبینی‌ها برای وینیپگ نسبتا مشابه بوده و در ساسکاتون نیز حداکثر و حداقل دما در روزهای پایانی هفته به حدود 21- و 26- درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

کاهش شدید دما در این سیستم به دلیل نفوذ هوای کم‌فشار از قطب شمال رخ می‌دهد.

معمولا این نوع سیستم‌ها در یکجا ساکن نمی‌شوند اما گاهی به دلیل تضعیف جریان شاهد گسترش آن‌ها و حرکت هوای بسیار سرد به نواحی جنوبی‌تر هستیم. با خارج شدن این جریان از نواحی قطبی جریان جت استریم ایجاد شده و سرما را به دیگر نواحی انتقال می‌دهد.

این سیستم که شاهد ورود آن به کانادا هستیم پیش از این رکوردهای دما در روسیه را جابجا کرده است.

در تاریخ 14 ژانویه یک ایستگاه هواشناسی در Togulakh سیبری دمای 62.4- درجه‌ سانتی‌گراد را ثبت کرد که کمترین دمای ثبت شده در روسیه طی 21 سال اخیر محسوب می‌شود؛ همچنین سردترین دمای ثبت شده کره زمین تا این تاریخ در سال جاری است.

بگفته فوگور این سیستم پیش از رسیدن به کانادا تضعیف می‌شود اما همچنان بسیار سرد و قطبی خواهد بود.

از آنجایی که این توده هوا پس از نفوذ به مناطق جنوبی مدت زمان زیادی در اتمسفر باقی می‌ماند انتظار داریم تا هفته نخست فوریه شاهد سرما و فعالیت آن باشیم.

منبع: CBC