Friday, April 26, 2024
6.7 C
Calgary

رشد 8 درصدی اجاره‌بهای واحدهای دانشجویی UBC

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام مسئولان دانشگاه بریتیش‌کلمبیا اجاره‌بهای واحدهای دانشجویی UBC در سال تحصیلی آتی به میزان چشمگیر افزایش پیدا می‌کند.

بر این اساس در سال تحصیلی 2024/2023 نرخ اجاره‌بها در این مجموعه‌ها 3.5 تا 8 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. میزان این رشد به نوع واحد مسکونی بستگی داشته و منازل خانوادگی و ساختمان‌های قدیمی کمترین رشد و واحدهای جدیدتر و پرتقاضا بیشترین رشد را شاهد هستند.

بگفته اندرو پار، معاون بخش مسکن دانشجویی و خدمات اجتماعی UBC، رشد اجاره‌بها پس از آن اعمال می‌شود که طی دو سال پاندمی هیچگونه افزایش نرخی نداشتیم.

بگفته او نرخ بالای تورم موجب افزایش هزینه‌های نگهداری از واحدهای دانشجویی شده و برای تامین مخارج، حفظ زیرساخت‌های فعلی و پوشش هزینه‌های ساخت‌وساز واحدهای مسکونی جدید برای دانشجویان در سال‌های آتی باید اجاره‌بها را افزایش دهیم. در نتیجه UBC مجبور شده در سه سال آینده نرخ اجاره‌بهای واحدهای دانشجویی را بیشتر از معمول بالا ببرد.

این افزایش اجاره‌بها درحالی اعمال می‌شود که دانشجویان با هزینه‌های بسیار بالای زندگی ازجمله قیمت سرسام‌آور مواد خوراکی دست و پنجه نرم می‌کنند. براساس نظرسنجی UBC Alma Master Student Society حدود 40 درصد دانشجویان مشغول به تحصیل و 50 درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل درگیر ناامنی غذایی هستند.

بگفته پار نرخ افزایش اجاره‌بها براساس محدودیت‌های سیاست مسکن UBC اعمال می‌شود. از اینرو هرچند طبق قانون استانی سقف افزایش اجاره‌بها در 2023 به 2 درصد می‌رسد اما مسکن دانشجویی از این قانون پیروی نخواهد کرد.

براساس Policy 11 قانون کنترل اجاره‌بهای مسکن دانشجویی UBC میزان افزایش نرخ‌ها براساس هزینه‌های استقراض، بازیابی 100 درصد هزینه خودحمایتی، ارائه نرخ‌های اجاره‌بهای مشابه در بازار محلی یا دیگر دانشگاه‌های کانادا و اختلاف قیمت سکونتگاه‌های دانشجویی قدیمی‌تر و جدیدتر، تعیین می‌شود. همچنین سقف افزایش نرخ اجاره‌بهای مسکن دانشجویی نمی‌تواند از نرخ Consumer Price Index (CPI) سالانه بعلاوه 2 درصد فراتر رود. در سال 2022 میانگین نرخ CPI برابر 6.8 درصد بود.

پار در بخش دیگر صحبت‌هایش مدعی شد نرخ اجاره‌بهای مسکن دانشجویی UBC همچنان کمتر از نرخ‌ بازارهای مشابه بوده و با دیگر موسسات آموزشی برابری می‌کند.

بطور معمول هر سال حدود 6,000 دانشجو در واحدهای UBC سکونت دارند. کسانی که قادر به اجاره واحد در این مجموعه‌ها نیستند باید در شهر بدنبال خانه بگردند. در حال حاضر نرخ منازل اجاره‌ای خالی مترو ونکوور که بصورت purpose-built ساخته شده‌اند حدود 1 درصد است.

مسئولان UBC قصد دارند تا سال 2034 و در مجموعه Vancouver-Point Grey تعداد 3,300 تخت دیگر به سکونتگاه‌های دانشجویی اضافه کنند. به این ترتیب ظرفیت اقامتگاهی خارج از دانشگاه آن‌ها از 14,000 تخت به بیش از 17,000 تخت می‌رسد. این تعداد در صورت مساعد بود شرایط مالی و وجود تقاضا قابل افزایش است.

همچنین امکان ارائه واحدهای دانشجویی بیشتر با بازسازی واحدها فرسوده و تبدیل آن‌ها به واحدهای بزرگ‌تر و مدرن‌تر وجود دارد. چنین برنامه‌هایی را پیش از این در توسعه واحدهای مسکونی Place Vanier و Totem Park شاهد بودیم.

منبع: Daily Hive