Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

اعتبار مالیاتی جدید دولت فدرال برای حل بحران مسکن

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال با هدف حل بحران مسکن یک اعتبار مالیاتی جدید قصد را برای خانواده‌های کانادایی معرفی کرده است.

بر این اساس از تاریخ 1 ژانویه اعتبار مالیاتی Multigenerational Home Renovation در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته تا بتوانند یک سوییت جدید و جداگانه برای اعضای سالمند یا دارای معلولیت خانواده بسازند.

بگفته نخست‌وزیر جاستین ترودو این اعتبار سنت‌ زندگی چند نسل از خانواده با یکدیگر را تقویت کرده و به کانادایی‌ها کمک می‌کند تا خانه‌ای ایمن و ارزان داشته باشند.

براساس بودجه 2022 این اعتبار قابل بازپرداخت به خانواده‌ها اجازه می‌دهد تا 15 درصد از سقف 50,000 دلاری که برای ساخت یک سوییت جداگانه هزینه کرده‌اند را، مطالبه کنند. البته برای دریافت این اعتبار مالیاتی باید برخی شرایط را دارا باشید.

این طرح بخشی از وعده‌های کمپین انتخاباتی حزب لیبرال تحت عنوان برنامه Liberal Housing Plan بود که طبق آن برای ساخت واحدی جداگانه در کنار منزل کنونی یک اعتبار مالیاتی در نظر گرفته می‌شد.

بگفته لیبرال‌ها این اعتبار تا سقف 7,500 دلار حمایت مالی ایجاد کرده و به زیست‌پذیری بیشتر و نزدیک‌تر کردن خانواده‌ها به یکدیگر و مراقبت بهتر از آن‌ها کمک می‌کند.

دنیل فوچ، مجری پادکست Canadian Investor، این طرح را آغازگر سیاست “live at home forever” در میانه بحران مسکن می‌داند.

او در گفت‌وگو با دیلی‌هایو گفت: “صادقانه بگویم، من پس از مشاهده اولین توییت نخست‌وزیر درباره اعتبار مالیاتی کمی بدبین بودم زیرا جزئیات چندانی درباره این برنامه فاش نمی‌کرد و در آن از واژه “چند نسلی” استفاده شده بود، بنابراین اینگونه می‌رسید قرار است برای نسل millennials طراحی شود تا بتوانند برای همیشه در زیرزمین والدین خود زندگی کنند. با اینحال این طرح به خانوادها امکان سکونت سالمندان (بالای 65 سال) با آن‌ها را می‌دهد و در نتیجه هزینه‌های زندگی، اقامت در خانه‌های سالمندان و مالکیت خانه را از روی دوش millennial برمی‌دارد.”

بنابر آمار Statistics Canada زندگی با یک عضو دیگر خانواده‌ در کانادا پدیده‌ای رو به افزایش است. در سال 2021 نزدیک به یک میلیون خانواده بصورت چند نسلی زندگی می‌کردند که 7 درصد از کل خانواده‌های کشور را شامل می‌شود.

فوچ در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “بنظر من زندگی با چند نسل از خانواده می‌تواند پدیده‌ای زیبا باشد، مخصوصا برای سالمندانی که می‌خواهند در کنار خانواده بمانند و آن دسته از millennials که زمان کافی برای انجام امورات روزانه را ندارند و می‌توانند از کمک یک عضور دیگر بهره ببرند. ما این سبک از زندگی را در بسیاری از فرهنگ‌ها و نقاط مختلف دنیا شاهد هستیم. بنابراین به باور من سیاست اخیر بسیار خوب بوده اما اجرای آن اشکالاتی دارد و زمان‌بندی آن نیز باید اصلاح شود.”

بنابر آمار Statistics Canada تعداد زیادی از جواان کانادایی با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند، اما در سال‌های اخیر از سرعت رشد این پدیده کاسته شده است.

بگفته اداره آمار کانادا سهم جوانان بین 20 تا 34 سال که در یک خانه با پدر یا مادر خود زندگی می‌کنند از سال 2016 تا 2021 بدون تغییر باقی مانده و همان 35 درصد است. با اینحال بازه سنی این گروه از جوانان تغییر کرده و سن آن‌ها بیشتر شده است. در سال 2021 نرخ جوانان بین 25 تا 34 سال که با پدر و مادر خود زندگی می‌کنند 46 درصد بوده، درحالی که برای سال 2001 این نرخ 38 درصد است.

اعتبار مالیاتی جدید یکی از چندین برنامه دولت فدرال برای رسیدگی به قیمت بالای مسکن در کشور است. از دیگر اقدامات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اعتبار Canadian Housing Benefit
  • ممنوعیت دو ساله خارجی‌ها برای خرید خانه در کانادا
  • مالیات 1 درصدی سالیانه خانه‌های خالی برای خارجی‌هایی که خانه بدون استفاده در کانادا دارند
  • اعمال GST/HST برای تمام فروش‌های واگذاری واحدهای مسکونی تازه ساخته یا بازسازی شده
  • دو برابر کردن اعتبار مالیاتی First Time Home Buyers
  • ساخت یک حساب معاف از مالیات برای پس‌انداز مبلغ موردنیاز برای خرید اولین خانه

به باور فوچ در شرایط کنونی باید برخی چالش‌ها برداشته شوند. او در اینباره گفت: “این سیاست ظاهرا برای ایجاد یکپارچگی در خانواده‌ها طراحی شده اما از میزان تقاضا کم می‌کند. به عبارت دیگر هرچند به نوعی عرضه مسکن را افزایش می‌دهد اما در نهایت هدف آن کاستن از تقاضا در بازار است.”

او همچنین گفت: “این نوع سیاست‌ها نشان می‌دهد کانادا همزمان با افزایش ناتوانی تعداد بیشتری از شهروندان برای خرید خانه، می‌تواند به سمت مدل مسکن low-ownership حرکت کند. چنین شرایطی بیانگر آن است که رویای کانادایی‌ها بری مالکیت خانه هر روز بیشتر دور از دسترس می‌شود، مگر آنکه شرایط تغییر کند.”

منبع: Daily Hive