Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

کاهش نرخ تورم در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خوشبختانه طی ماه ژانویه تورم سالانه در کانادا کاهش یافت، اما هیچ نشانه‌ای از اینکه قیمت مواد غذایی در قفسه‌های فروشگاه‌ها پایین بیاید مشاهده نمی‌شود.

براساس گزارش اخیر Statistics Canada در ماه ژانویه نرخ تورم به 5.9 رسیده که در مقایسه با رقم 6.3 درصدی ماه دسامبر کاهش پیدا کرده است. همچنین در مقایسه با ژانویه 2022 قیمت‌ها تنها 0.9 درصد بالا رفته‌اند.

طبق این گزارش قیمت بالای بنزین بیشترین تاثیر را در رشد ماهانه تورم داشته و پس از آن افزایش نرخ بهره و قیمت گوشت تاثیرگذار بودند.

همزمان CPI یا همان شاخص قیمت مشتری نیز 0.3 درصد بالا رفته است.

تمامی اینها درحالی رخ می‌دهد که تورم مواد غذایی همچنان بسیار بالا بوده و کانادایی‌ها پول زیادی را برای خرید خوراکی‌ها هزینه می‌کنند.

در این گزارش آمده: “تورم سالانه مواد غذایی که شامل اقلام فروشگاهی و غذای رستوران‌ها می‌شود در ماه ژانویه به 10.4 درصد رسیده که در مقایسه با نرخ 10.1 درصدی ماه دسامبر قدری بیشتر است.”

از میان اقلامی که افزایش قابل توجه داشتند می‌توان به گوشت با رشد 7.3 درصدی اشاره کرد (بیشترین رشد از جون 2004 تاکنون). قیمت مرغ گرم و یخ‌زده نیز ماه ژانویه در مقایسه با ماه دسامبر رشد 9 درصدی داشته که بیشترین افزایش ماهانه از سپتامبر 1986 به اینسو است. محصولات نانوایی نیز رشد 15.5 درصدی، لبنیات رشد 12.4 درصدی و سبزیجات رشد 14.7 درصدی قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.

بنابراین اصلا جای تعجب ندارد که هزینه خوردن غذا در بیرون از خانه تا این حد بالا رفته است. غذاهای فست‌فود و بیرون‌بر در ماه ژانویه تورم 7.7 درصدی و در ژانویه تورم 8.2 درصدی را تجربه کردند.

در این بین هزینه خدمات تلفن همراه به لطف پیشنهادهای Boxing Day کاهش پیدا کرده و تورم این حوزه ز 2.5 درصد در ماه دسامبر به 7.9- درصد در ماه ژانویه رسیده و شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم.

تورم خودروهای مسافربری هم از رقم 7.2 درصد در دسامبر به 6.2 درصد در ژانویه کاهش پیدا کرده است. علت این تورم تداوم محدودیت‌های زنجیره تامین عنوان می‌شود.

منبع: Daily Hive