Wednesday, May 8, 2024
10.2 C
Calgary

تغییرات اقلیمی؛ خطری بلقوه برای ساحل‌نشینان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بدون شک طوفان استوایی فیونا که پاییز گذشته سواحل شرقی را درنوردید از یاد نبرده‌اید. این رویداد جوی سهمگین از Cape Breton تا Charlottetown و از هالیفاکس تا Port aux Basques را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از شهروندان با قطعی خطوط انرژی، سیل، قطع درختان و دیگر خطرات مواجه شدند.

در این مناطق برخی منازل بطور کامل به زیر آب رفت و حتی امواج آن‌ها را به داخل دریا انداختند. در جریان این طوفان یک زن در Port aux Basques جان خود را از دست داد.

در نوااسکوشا و Prince Edward Island نیز طوفان جان دو نفر را گرفت. براوردهای اولیه از خسارت 660 میلیون دلاری خبر می‌دهد؛ بنابراین فیونا سهمگین‌ترین و خسارت‌بارترین رویداد آب‌وهوایی تاریخ Atlantic Canada است.

از سال‌ها پیش تحقیقات بسیاری درباره تاثیر رویدادهای جوی بر سواحل شرقی، بویژه بر فرسایش سواحل و نقش امواج طوفان و بالا آمدن سطح دریا بر املاک و سکونتگاه‌های ساحلی انجام شده است. با اینحال طوفان فیونا باعث شد تخریب سواحل و سکونتگاه‌ها را بطور عینی و مستند شاهد باشیم.

به باور بسیاری از شهروندان سواحل شرقی اگر طوفان در ساعات شب و پیش از طلوع خورشید به خشکی می‌رسید آمار تلفات بسیار بیشتر از اینها بود.

دولت فدرال به شهروندان قول داده تا خسارات وارد شده به ساکنین را با برنامه‌های گوناگون ازجمله Disaster Financial Assistance Arrangements (DFAA) جبران کند. تاکنون با وجود ثبت‌نام بسیاری از شهروندان هیچگونه مبلغی از این طریق پرداخت نشده است.

اتاوا کمک‌ها را در برنامه DFAA از طریق دولت‌های استانی پرداخت می‌کند. Newfoundland پنجره زمانی ثبت درخواست برای کمک را در 31 ژانویه، تقریبا چهار ماه پس از پایان طوفان و بی‌خانمان شدن شهروندان، بسته است. مقامات این استان در حال حاضر مشغول رسیدگی به بیش از 300 درخواست هستند.

پس از نهایی شدن بسته‌های جبران خسارت توسط دولت و مالکین، آن‌ها باید بین 3 تا 4 هفته دیگر برای واریز کمک‌ها منتظر بمانند. بنابراین خبری از دریافت سریع کمک‌ها نخواهد بود.

بگفته کارشناسان اقلیمی طی سال‌های آتی شاهد وقوع طوفان‌های سهمگین بیشتر خواهیم بود و باید خود را برای شرایط جدید آماده کنیم. همزمان بسیاری به سکونت درصد زیادی از جمعیت کانادا در نواحی درخطر اشاره کرده و از دولت خواسته‌اند جلوی ساخت‌وساز خانه‌های جدید در این مناطق را بگیرد.

مقامات نوااسکوشا اخیرا با معرفی Coastal Protection Act خواستار آن شده‌اند در آینده خانه‌ها در ارتفاع و فاصله مطمئن‌تر از خط ساحلی ساخته شوند. بعلاوه از مالکین خانه‌های فعلی خواسته شده تا بدنبال راه‌حل‌هایی برای سازگاری منزل خود با شرایط جدید و حفاظت از خود در زمان بالا آمدن آب دریا بگردند.

ازجمله نکاتی که توجه به آن ضروری است اهمیت وجود پوشش گیاهی و درختچه‌ها در سواحل است. برخلاف باور عمومی که استفاده از سنگ و بتن آرمه برای حفاظت منازل در برابر طوفان و فرسایش را موثر می‌دانند، کاشت گیاهان، درختچه‌ها، بوته‌ها و درختان در نواحی پر ریسک می‌تواند تا حد زیادی از خشکی و سکونتگاه‌ها حفاظت کند.

با اینحال به باور آدام فرنچ، مدیر Climate Lab در مدرسه تغییرات اقلیمی و سازگاری دانشگاه Prince Edward’s Island، راه‌حل‌های مهندسی تنها قادر هستند مسئله را بصورت کوتاه‌مدت حل کنند، اما در نهایت دریا پیروز خواهد شد.

او در اینباره گفت: “بنظرم ما به اشتباه تصور می‌کنیم قادر به کنترل طبیعت هستیم، اما تنها اینکار را می‌توانیم در کوتاه‌مدت انجام دهیم. بنظرم دریا همیشه برنده می‌شود و نهایتا باید بدنبال ساخت سکونتگاه‌ها در نواحی دورتر از ساحل و نقل مکان به نقاط امن‌تر باشیم.”

منبع: CTV News