Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

حمایت کانادایی‌ها از مجازات اعدام بیشتر شده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس یک نظرسنجی جدید اکثر کانادایی‌ها از مجازات اعدام برای جرم قتل حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی توسط ResearchCo انجام شده و به بررسی علل حمایت کانادایی‌ها از مجازات اعدام نیز می‌پردازد.

بطور کلی برخی مجازات اعدام را راهی برای کاستن از هزینه مالیات‌دهندگان دانسته و برخی نیز آن را عاملی بازدارنده برای وقوع قتل‌های احتمالی می‌دانند.

چرا کانادایی‌ها با مجازات اعدام موافقند؟

بطور کلی 54 درصد کانادایی‌ها از اجرای مجازات اعدام برای جرم قتل حمایت می‌کنند. این نرخ در مقایسه با نظرسنجی پیشین که اوایل 2022 برگزار شد 3 درصد بیشتر است.

این حمایت در آلبرتا (62 درصد) بیش از دیگر استان‌ها بوده و پس از آن ساسکاچوان و مانیتوبا (60 درصد)، آنتاریو (58 درصد)، بریتیش‌کلمبیا (58 درصد) و آتلانتیک کانادا (55 درصد) قرار دارند. در این بین شهروندان کبک (43 درصد) کمترین حمایت را نشان داده‌اند.

ماریو کانسکو، رئیس ResearchCo، در اینباره گفت: “تقریبا از هر پنج کانادایی با سن 55 سال یا بیشتر سه نفر (59 درصد، 4+) از بازگشت مجازات اعدام حمایت کرده‌اند. این تعداد در میان گروه سنی 35 تا 54 سال (54 درصد، 3+) کمتر بوده و گروه سنی 18 تا 34 سال (50 درصد، 3+) کمترین حمایت را از آن داشته‌اند.”

بسیاری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی باور دارند این مجازات متناسب با جرم است.

ResearchCo نتایج را براساس دیدگاه‌های سیاسی خاص نیز بررسی کرده است.

بر این اساس از هر 10 کانادایی که در آخرین انتخابات به حزب محافظه‌کار رای داده‌اند هفت نفر از بازگشت مجازات اعدام حمایت می‌کنند.

این درحالیست که در میان شهروندان کانادایی که در انتخابات آخر به حزب NDP رای داده‌اند میزان حمایت کمتر بوده (49 درصد، 3-) و این حمایت در میان رای‌دهندگان به حزب لیبرال حداقل (48 درصد، 1-) است.

چرا کانادایی‌ها با مجازات اعدام مخالفند؟

در این نظرسنجی 36 درصد کانادایی‌ها با اجرای مجازات اعدام مخالفت کردند.

ازجمله دلایل اصلی مخالفت آن‌ها با اعدام قاتلان ترس از محکومیت‌های نادرست و اشتباه است. بر این اساس 66 درصد شرکت‌کنندگان از اینکه یک نفر به اشتباه به مجازات مرگ محکوم شود نگران بودند.

همچنین ResearchCo متوجه شده کمتر از نصف حامیان مجازات اعدام معتقدند اجرای آن موجب آرامش خانواده قربانی می‌شود (46 درصد) و 30 درصد آن‌ها نیز باور دارند قاتلان قابل بازپروری نیستند.

در بخشی از نظرسنجی از شرکت‌کنندگان پرسیده شده “با در نظر گرفتن همه موارد، کدام یک از این دو رویکرد را بعنوان مجازات برای قاتلان محکوم در کانادا ترجیح می‌دهید؟”

در پاسخ 53 درصد حبس ابد و بدون امکان آزادی مشروط و 37 درصد مجازات اعدام را مناسب دانسته و 10 درصد نیز پاسخی ندادند.

همچنین درحالی که بیشتر کانادایی‌ها ممکن است از بازگشت مجازات اعدام حمایت کنند، اما آن‌ها حبس ابد را بعنوان رویکرد اصلی مواجه با این گروه از محکومان ترجیح می‌دهند.

چرا کانادایی‌ها از مجازات اعدام حمایت می‌کنند:

  • دارای قدرت بازدارندگی برای وقوع قتل‌های احتمالی است – 57 درصد
  • متناسب با جرم است – 55 درصد
  • در هزینه مالیات‌دهندگان صرفه‌جویی می‌شود – 51 درصد
  • موجب آرامش خاطر خانواده قربانیان قتل می‌شود – 46 درصد
  • قاتلان قابل بازپروری نیستند – 30 درصد

منبع: Daily Hive