Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

کاهش ادامه‌‌دار نرخ تورم در ماه فوریه

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر داده‌های اداره آمار کانادا نرخ سالانه تورم کشور در ماه فوریه به 5.2 درصد کاهش پیدا کرده، اما همچنان قیمت‌ها در بخش خوراکی و اقلام فروشگاهی بسیار بالاست.

بر این اساس طی ماه فوریه نرخ تورم با 0.7 درصد کاهش در مقایسه با ماه ژانویه به 5.2 درصد رسیده که بیشترین کاهش CPI از اپریل 2020 و آغاز پاندمی به اینسو محسوب می‌شود.

با اینحال براساس گزارش Consumer Price Index در ماه گذشته نرخ محصولات فروشگاهی در مقایسه با سال گذشته رشد 10.6 درصد داشته است؛ این نرخ در ماه ژانویه 11.4 درصد بود.

بنابر داده‌های StatCan نرخ تورم خوراکی‌ها که شامل اقلام فروشگاهی و غذای رستوران‌ها می‌شود از 10.4 درصد در ماه گذشته به 9.7 درصد کاهش پیدا کرده است.

البته در این بین تورم برخی اقلام خوراکی در مقایسه با ماه ژانویه کمتر شده که می‌توان به گوشت (از 7.3 درصد به 6.2 درصد رسیده)، سبزیجات (از 14.7 درصد به 13.9 درصد رسیده) و نان (از 15.5 درصد به 13.9 درصد رسیده) اشاره کرد.

با تمامی اینها روند رشد تورم اقلام فروشگاهی همچنان ادامه داشته و تورم غلات 14.8 درصد، تورم ماهی و دیگر غذاهای دریایی 7.4 درصد و شکر و اقلام قنادی 6 درصد است.

قیمت آبمیوه‌ها نیز طی ماه گذشته تورم 15.7 درصدی را تجربه کرده که در مقایسه با 5.2 درصد ماه ژانویه رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. بگفته StatCan افزایش قیمت پرتغال پس از طوفان یان و رویدادهای جوی و همچنین شیوع بیماری تاثیر بسیار زیادی در این امر داشته است.

طبق این گزارش بیشترین کاهش تورم مربوط به سوخت است؛ اما این افت تورم سالانه تا حدی به دلیل رشد شدید قیمت‌ها در فوریه 2022 پس از تهاجم روسیه به اوکراین بوده، به عبارت دیگر علت آن قیمت بسیار بالای سوخت در پارسال است.

تورم بخش مسکن نیز برای سومین ماه متوالی کاهش یافته و در ماه فوریه به 6.1 درصد رسیده است.

در مقابل تورم سالانه اجاره‌بها در ماه فوریه به 23.9 درصد رسیده که بیشترین رشد از سال 1982 تاکنون است. این افزایش نتیجه رشد چندباره نرخ بهره توسط بانک کاناداست.

آیا بانک کانادا نرخ بهره را ثابت نگاه می‌دارد؟

بانک مرکزی از مارچ 2022 با اتخاذ سیاست جدید و با هدف کاستن از تقاضا در بازار، نرخ بهره را به سرعت بالا برد و در نتیجه سرعت افزایش تورم کاسته شده و به بازه دو درصدی هدف رسیده است.

با اینحال بانک کانادا اوایل ماه جاری نرخ بهره کلیدی خود را ثابت نگاه داشت. این تصمیم موقت بوده و به پیشبینی نرخ تورم و پایین ماندن آن بستگی دارد؛ آن‌ها بدنبال نرخ تورم سالانه سه درصدی تا اواسط سال 2023 هستند.

همزمان بانک‌های مرکزی سراسر دنیا تحت تاثیر آشفتگی‌های اخیر قرار گرفته‌اند. فروپاشی بانک Silicon Valley موجی از نگرانی را ایجاد کرده که به بانک‌های منطقه‌ای دیگر در ایالات‌متحده نیز رسیده و در آن سوی اقیانوس نیز شاهد فروش Credit Suisse به رقیب منطقه‌ای آن بودیم.

به باور کارشناسان تصمیم بانک کانادا برای ثابت نگاه داشتن نرخ بهره محتاطانه بوده و انتظار می‌رود آن را برای مدت طولانی حفظ کند تا از آشفتگی در بخش بانکداری جلوگیری شود. آن‌ها معتقد هستند طبق گزارش اخیر هیچ دلیلی وجود ندارد که بانک کانادا نرخ بهره را بالاتر ببرد.

بگفته کلیر فن، اقتصاددان RBC، کاهش سرعت رشد اقتصادی موجب کاهش تمایل مصرف‌کنندگان به خرید در ماه‌های آتی خواهد شد که در نتیجه آن تورم باز هم کاهش می‌یابد و بانک مرکزی می‌تواند تا پایان 2023 نرخ بهره را ثابت نگاه داشته یا کمتر کند.

منبع: Global News