Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

آلودگی ناشی از آتشسوزی‌ها و افزایش مرگ‌ومیر

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همزمان با تشدید آلودگی هوا در آمریکای شمالی یک مطالعه منتشر شده که نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلودگی ناشی از آتشسوزی جنگل‌ها می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد و حتی منجر به مرگ شود.

پژوهشگران این مطالعه ارتباطی روشن بین آلاینده‌های ناشی از آتشسوزی و افزایش مرگ‌ومیر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی یا تنفسی پیدا نکرده‌اند، اما آن‌ها متوجه ارتباط میان این آلاینده‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از نئوپلاسم (یا همان تومورها) شده‌اند.

این مقاله ماه جاری در مجله Journal of Hazardous Materials منتشر شده است.

شانشان لی، دانشیار دانشگاه موناش استرالیا و پژوهشگر ارشد مقاله، در اینباره گفت: “تا آنجا که می‌دانیم این اولین مطالعه گروهی آینده‌نگرانه و مبتنی بر جمعیت بمنظور شناسایی ارتباط میان قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلاینده‌های PM2.5 ناشی از آتشسوزی و افزایش مرگ‌ومیر است.”

هم‌اکنون دود ناشی از آتشسوزی‌ها بخش‌های وسیعی از آمریکای شمالی را فرا گرفته است. طی روزهای اخیر هشدارهای آلودگی هوا برای نواحی مختلف آنتاریو و کبک منتشر شده و شرایط در شهر مونتریال به مرحله بحرانی رسیده است.

بگفته لی براساس نتایج مطالعه اخیر برای شناسایی ابعاد و آثار بلندمدت قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های PM2.5 ناشی از آتشسوزی‌ها باید مطالعات بیشتری انجام شده و شواهد کامل‌تری جمع‌آوری شوند.

آلاینده‌های PM2.5 به ذرات با قطر 2.5 میکرون یا کمتر گفته می‌شود که معمولا در دود ناشی از آتشسوزی‌ها یافت شده و بصورت غبار و مه در هوا مشاهده می‌شوند. مقادیر زیاد این آلاینده می‌تواند منجر به آسیب چشم، بینی، گلو و حساسیت ریه شود و به قلب، ریه‌ و دیگر اندام‌های حیاتی بدن نیز آسیب می‌زند.

این مطالعه با استفاده از داده‌های گروهی بیش از 492,000 شرکت‌کننده U.K. Biobank، بین سال‌های 2004 تا 2010 بدست آمده و این افراد به مدت حدود 11 سال زیر نظر قرار داشته‌اند.

محققان مطالعه ابتدا بدون توجه به علت مرگ، شرکت‌کنندگانی که در طول دوره مطالعه فوت کردند را شناسایی کرده‌اند. در ادامه نیز قرار گرفتن این گروه در معرض آلاینده‌های ناشی از آتشسوزی، طی بازه زمانی 1 تا 5 سال پیش از مرگ، مورد بررسی قرار گرفته و نتایج مطالعه بدست آمد.

در ادامه پژوهشگران بررسی کردند که میزان قرار گرفتن در معرض هرگونه عامل مرگ‌ومیر تا چه حد در این امر نقش داشته است. به عبارت دیگر آیا شانس مرگ شرکت‌کنندگانی که مبتلا به بیماری‌های خاص بوده‌اند به دلیل قرار گرفتن در معرض دود ناشی از آتشسوزی‌ها بیشتر شده یا خیر.

بگفته لی هرچند هیچ ارتباط روشن و قوی بین مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی یا تنفسی با این نوع آلودگی یافت نشده، اما نتایج نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلاینده PM2.5‌ می‌تواند منجر به افزایش مرگ به هر دلیل، مرگ‌های غیرتصادفی و نئوپلاسم (تومور) شود.

مرگ به هر دلیل یعنی بررسی تمام موارد مرگ پیش آن‌که آن‌ها را دسته‌بندی کنیم.مطالعه اخیر نشان داده که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های ناشی از آتشسوزی موجب افزایش این نوع مرگ‌ومیر شده است.

همچنین طبق این مطالعه تنفس آلاینده PM2.5 می‌تواند منجر به تشکیل تومورها شود. مطالعات پیشین نشان داده که این نوع آلاینده می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات جزئی در بدن ازجمله فعال شدن مسیرهای سیگنال‌دهی مرتبط با تومو‌رها شود.

نویسندگان مقاله تاکید کرده‌اند که مطالعه آن‌ها با محدودیت‌های مختلف مواجه بوده که ازجمله آن‌ها نبود آتشسوزی‌های گسترده در بریتانیا است. به عبارت دیگر این ارتباط میان آلاینده و افزایش مرگ و میر می‌تواند در دیگر نقاط دنیا که شاهد آتشسوزی‌های گسترده‌تر هستند، بیشتر هم باشد. همچنین انجام بررسی‌های بیشتر را برای روشن‌تر شدن ابعاد این ارتباط لازم می‌دانند.

منبع: CTV News