Saturday, May 11, 2024
13.6 C
Calgary

گرانی ادامه‌دار مواد غذایی با وجود کاهش نرخ تورم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سرانجام شاهد کاهش نرخ تورم در کشور هستیم اما قیمت مواد غذایی همچنان بسیار بالاست و شهروندان را هر روز تحت فشار قرار می‌دهد.

براساس گزارش ماه جون Consumer Price Index سازمان آمار کانادا، نرخ تورم کلی این ماه در مقایسه با ماه می به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و از 3.2 درصد به 2.8 درصد رسیده است.

با اینحال نرخ تورم مواد غذایی در مقایسه با سال گذشته 9.1 درصد بیشتر شده است.

بگفته کریستیا فریلند، وزیر دارایی کانادا، این پایین‌ترین نرخ تورم بوده که کانادا طی دو سال گذشته به خود دیده و به نرخ هدف بانک کانادا نزدیک‌تر شده است. هفته گذشته این بانک بمنظور کاستن از تورم، نرخ بهره کلیدی را به 5 درصد افزایش داد.

فریلند در بخش دیگر صحبت‌هایش افزود که کانادا پایین‌ترین نرخ تورم در بین کشورهای عضو G7 را دارد. با اینحال میزان بدهی خانواده‌های کانادایی در مقایسه با دیگر کشورهای عضو بیشترین است.

البته با وجود آنکه تورم در حوزه‌های گوناگون کاهش پیدا کرده اما کانادایی‌ها برای تهیه مواد غذایی و پرداخت هزینه‌های مسکن درگیر مشکلات بسیار هستند.

طبق این گزارش هزینه کالاها و خدمات (ازجمله پوشاک، هزینه‌های خانگی، اتومبیل شخصی و سرگرمی و تفریح) در مقایسه با ماه می کمتر شده است.

اما نرخ تورم مواد غذایی همچنان بالا باقی مانده و هزینه مسکن بیشتر شده است. در این بین تورم مواد غذایی و خواربار بالاترین میزان را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تورم در بین خواربار متعلق به گوشت (+6.9 درصد)، محصولات نانوایی و شیرینی‌پزی (+12.9 درصد)، محصولات لبنی (+7.4 درصد) و دیگر مواد لازم برای تهیه غذا (+10.2 درصد) است.

در ماه جون قیمت میوه‌ تازه با سرعت بیشتری در مقایسه با ماه می رشد کرده است. در این ماه تورم این اقلام 10.4 درصد بوده، درحالی که طی ماه می این نرخ 5.7 درصد بود. در این بین قیمت انگور رشد ماهانه 30.0 درصدی را تجربه کرده است.

قیمت غذاهای رستورانی نیز همچنان بسیار بالاست. این درحالیست که نرخ تورم سالانه این اقلام در ماه جون 6.6 درصد بوده که از رقم 6.8 درصد در ماه می کمتر است.

در اوایل ماه جاری دولت فدرال کمک‌هزینه مواد غذایی را با هدف کمک به کانادایی‌ها و افزایش‌ تاب‌آوری آن‌ها در شرایط تورمی موجود پرداخت کرد. این درحالیست که بسیاری از شهروندان این برنامه را ناکافی دانسته و آن را راه‌حلی موقت برای حل این بحران بزرگ می‌دانند.

منبع: Daily Hive