Sunday, April 28, 2024
12.4 C
Calgary

هرآنچه باید درباره فرهنگ انعام دادن در کانادا بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

برای بسیاری انعام دادن مسئله‌ای بسیار پیچیده است زیرا اطلاعی درباره مکان و میزان انعام ندارند. از رستوران‌ها گرفته تا هتل‌ها و سالن‌های مو و ناخن همگی انعام متفاوتی دریافت می‌کنند و این نرخ طی دوران پاندمی و با افزایش نرخ تورم تغییراتی هم پیداکرد.

در ادامه نوشتار سعی شده یک راهنمای جامع درباره آداب پرداخت انعام در حوزه‌های خدماتی گوناگون ارائه شود.

کی و کجا انعام دهیم؟

بگفته لیزا اور، متخصص آداب معاشرت در تورنتو، شما همیشه باید در مراکزی که خدمات اضافی دریافت می‌کنید انعام بپردازید. این مراکز شامل رستوران‌ها و مراکز مراقبت‌های شخصی ازجمله سالن‌ها و اسپاها می‌شود. البته در بیزینس‌هایی که خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند نیازی به پرداخت انعام ندارید.

اور در اینباره گفت: “شما نیاز نیست به دکتر، حسابدار یا دندانپزشک خود انعام دهید و از این بابت بین خدمات شخصی و خدمات حرفه‌ای تفاوت وجود دارد.”

در این مقاله خدمات گوناگونی که نیازمند پرداخت انعام هستند دسته‌بندی شده و جزئیات بیشتری درباره هرکدام از آن‌ها فرا خواهید گرفت.

خدمات غذا

رستوران‌ها

بگفته یکی از سخنگویان سازمان Restaurants Canada میزان استاندارد انعام در این صنعت بین 15 تا 18 درصد است. با اینحال این سازمان غیرانتفاعی که نمایندگی صنعت خدمات غذا را عهده‌دار است در ماه اپریل نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان ‌می‌داد 44 درصد کانادایی‌ها بیش از مقداری که پیش از از پاندمی COVID-19 پرداخت می‌کردند، انعام می‌پردازند.

بگفته لیزا این میزان به موقعیت رستوران و همچنین توضیحاتی که روی دستگاه‌های پرداخت انعام با کارت اعتباری نوشته شده، بستگی دارد.

او در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: “در گذشته 15 درصد انعام بسیار بالایی محسوب می‌‍شد و کاملا قابل قبول بود. با اینحال امروزه 15 درصد به حداقل میزان انعام تبدیل شده و بیشتر مشتریان حدود 18 درصد انعام داده و در برخی نقاط این میزان به 20 درصد هم می‌رسد.”

بطور کلی اگر به تعداد بالا در یک رستوران غذا میل کنید (بصورت گروهی شامل پنج نفر یا بیشتر) میزان انعام پرداختی بین 18 تا 20 درصد است. لیزا به مشتریان توصیه کرده که همیشه به رسید توجه کنند زیرا گاهی هزینه خدمات در آن نوشته شده است.

کافی‌شاپ‌ها یا بارها

بگفته شل هلیم، کارمند Shy Coffee Co. در تورنتو، دادن انعام در کافه‌ها اجباری نیست اما اگر آن را بپردازید از شما قدردانی می‌شود. بگفته او کارکنان کافه‌ هر روز صدها نوشیدنی را تهیه و سرو کرده و ساعت‌ها به تمیز کردن و تحویل سفارش‌ها مشغول هستند.

بگفته هلیم مشتریان معمولا بین 10 تا 20 درصد انعام پرداخت می‌کنند، اما نیروهای خدماتی هیچگونه مشکلی به دریافت انعام‌های بیشتر یا کمتر ندارند.

بگفته لیزا در بخش خدمات غذا کارکنان رستوران‌ بیشترین انعام را دریافت کرده و پس از آن‌ها کارکنان بارها و کافی‌شاپ‌ها قرار دارند.

لیزا توصیه کرده که میزان خدمات دریافتی در هر مرکز را همیشه در نظر گرفته و میزان انعام را براساس آن تعیین کنید. برای مثال ممکن است در یک بار غذا هم سرو شود یا در یک کافه خدماتی بیش از تهیه یک فنجان قهوه دریافت کنید، در این صورت باید انعام بیشتری بپردازید.

بگفته هلیم هرچند پرداخت انعام در کافه اجباری نیست اما چنانچه خدمات فراتر از حد انتظار بخواهید و انعام ندهید آن‌ها این موضوع را یادآور می‌شوند.

رستوران‌های بیرون‌بر

بگفته کارشناسان در صورت داشتن سفارش‌ بیرون‌بر قابل توجه بهتر است 15 درصد انعام دهید. با اینحال اگر در یک رستوران فست‌فود یا کافی‌شاپ سفارش بیرون‌بر دارید پرداخت انعام اجباری نیست، اما در صورت پرداخت از شما قدردانی می‌شود.

در این شرایط انداختن یک تا دو دلار انعام در tip jar می‌تواند منطقی باشد.

پیک‌های غذا

توصیه شده بین 15 تا 20 دلار به پیک‌ها انعام پرداخت شود، مخصوصا اگر سفارش را در هوای بد یا به آدرس دشوار یا دوردست به دست شما برسانند.

خدمات مراقبت شخصی

سالن‌های مو و ناخن

بطور کلی میزان انعام پرداختی در سالن‌های مو بین 5 تا 10 درصد است.

بگفته تو وین، متخصص ناخن یک سالن در بری آنتاریو، دادن انعام اجباری نیست اما در صورت پرداخت از شما قدردانی می‌شود.

او در اینباره گفت: “به نظر من بین دادن انعام به یک هنرمند ناخن و پیشخدمت رستوران تفاوتی وجود ندارد زیرا هر دو ارائه‌دهنده سرویس و لایق دریافت انعام هستند.”

وین پرداخت حداقل 5 دلار انعام را پیشنهاد کرده اما بگفته او این میزان به خدمات دریافتی بستگی دارد. برای مثال انجام پدیکور و نصب ناخن‌ها مصنوعی به زمان و مهارت بیشتر نیاز داشته و بنابراین انعام بیشتری باید بابت آن‌ها پرداخت شود.

مراکز اسپا و ماساژ

بگفته لیزا گاهی متخصص‌های ماساژ مراکز اسپا در رده‌ متخصصان خدمات حرفه‌ای ازجمله کایروپراکتورها و فیزیوتراپیست‌ها قرار می‌گیرند. در این شرایط شرکت بیمه می‌تواند هزینه خدمات را پوشش داده و نیازی به دادن انعام نیست.

اما اگر خدمات دریافتی در این مراکز شامل بیمه نباشد و طبق توضیحات دستگاه پرداخت نیاز به پرداخت انعام باشد بهتر است بین 5 تا 10 درصد و با توجه به خدمات دریافتی انعام پرداخت کنید.

برای مراکز اسپا نیز مقداری مشابه پیشنهاد می‌شود.

مراکز اقامتی و سرویس‌های حمل‌ونقل

هتل‌ها

بگفته لیزا بهتر است پیش از هر چیز مقررات و سیاستنامه هتل را مطالعه کنید زیرا برخی از آن‌ها دیگر انعام دریافت نمی‌کنند. در این شرایط آن‌ها هزینه را بر روی قبض کلی محاسبه کرده تا نیاز به ارائه قبض‌های گوناگون نداشته باشند.

با اینحال دادن انعام به خدمتکاران هتل که برای تمیز کردن اتاق مراجعه می‌کنند معمول بوده اما اجباری نیست.

لیزا پیشنهاد کرده که هر شب 10 دلار به خدمتکاران پرداخت شود اما این یک مقدار ثابت نیست. همچنین می‌توان مبلغ مربوطه را در پایان مدت اقامت و بصورت یکجا پرداخت کرد.

علاوه بر این پرداخت انعام به دربان و متصدی هتل همچنان معمول بوده و بهتر است به کسی که چمدان‌های شما را حمل کرده یک تا دو دلار انعام دهید.

لیزا پیشنهاد کرده که پیش از هر چیز درباره فرهنگ پرداخت انعام در کشورها و مناطق مختلف اطلاعات کسب کنید، زیرا تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند.

Coat check

بگفته لیزا اگر هزینه دریافت کت و لباس از شما پرداخت شده نیازی به دادن انعام نیست. در غیر اینصورت معمولا برای هر لباس دریافتی 2 دلار انعام باید پرداخت کنید.

سرویس‌های اشتراک خودرو

براساس وبسایت Ridester که در حوزه سفرهای اشتراکی تخصص دارد پرداخت 15 تا 20 درصد انعام کاملا منطقی و کافی است.

این وبسایت همچنین برای سفرهای کوتاه با کرایه کمتر از 10 دلار انعام یک یا دو دلاری و برای سفرهای طولانی‌تر با کرایه بیشتر از 10 دلار انعام 5 دلاری را پیشنهاد می‌کند.

توجه داشته باشید که رانندگان اوبر و لیفت 100 درصد انعام پرداختی را دریافت می‌کنند.

باید پیش یا پس از محاسبه مالیات انعام را حساب کنید؟

بگفته لیزا از آنجایی که مبلغ  مالیات به جیب دولت می‌رود باید میزان انعام پرداختی را بدون احتساب مالیات محاسبه کنید. با اینحال اگر مبلغ پرداختی شما ناچیز است بهتر است میزان محاسبه شده توسط ماشین را بپردازید و زحمت محاسبات را به خود ندهید.

لیزا پیشنهاد کرده که در صورت پرداخت مبلغ بالا بهتر است انعام را بصورت جداگانه محاسبه کنید و این رفتار کاملا منطقی است.

پول نقد یا واریز با کارت؟

بگفته لیزا اینکه انعام را بصورت نقد یا با کارت پرداخت کنید یک انتخاب شخصی بوده، اما چنانچه انعام بصورت نقدی داده شود، مخصوصا در رستوران‌ها، مطمئن خواهید بود که پول به کارکنان داده می‌شود.

با اینحال پس از شیوع کرونا بسیاری از مراکز دیگر پول نقد دریافت نمی‌کنند.

هلیم در مقابل پرداخت انعام با کارت را پیشنهاد داده و توصیه کرده هیچ مبلغی داخل tip jar نیندازید.

وین نیز پرداخت نقدی را در سالن‌های ناخن ترجیح می‌دهد زیرا در صورت پرداخت با کارت هیچگونه انعامی به آن‌ها داده نمی‌شود. او اظهار داشت که چنانچه خدمات ارائه شده توسط بیش از یک نفر ارائه شود انعام پرداختی بین تمامی نفرات تقسیم می‌شود.

چرا دادن انعام اهمیت دارد؟

باید توجه داشت که کارمندان بسیاری از حوزه‌های خدماتی به انعام پرداختی نیاز دارند زیرا دستمزد آن‌ها حداقلی است. در کانادا حداقل دستمزد در استان‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و بین 13 تا 16.77 دلار در ساعت است.

بگفته هلیم انعام پرداختی معمولا برای خرید مواد غذایی، پرداخت هزینه بنزین و رفع نیازهای اساسی کارمندان صرف می‌شود.

با اینحال بسیاری معتقد هستند که وظیفه مشتریان نیست که با پرداخت انعام به کارمندان کمک کنند و صاحبان بیزینس باید دستمزد بالاتری بپردازند؛ با اینحال به باور لیزا شرایط به همین سادگی‌ها هم نیست.

بگفته او برای مثال اگر یک رستوران انعام را حذف کند برای تامین هزینه‌های کارمندان باید قیمت غذاهای موجود در منو را بالا ببرد. این اقدام بلافاصله موجب نارضایتی مشتریان شده و بر فعالیت آن‌ها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

اگر شک داشتیم چه کنیم؟

بهترین کار آن بوده که از کارکنان سوال کنید. در چنین شرایطی باید به تمایل خود برای دادن انعام و اطلاع نداشتن از میزان آن اشاره کرده تا کارمندان شما را راهنمایی کنند.

منبع: Daily Hive