Friday, April 26, 2024
5.2 C
Calgary

نگرانی کانادایی‌ها درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر امنیت غذایی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس یک نظرسنجی جدید بیش از نیمی از کانادایی‌ها درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر امنیت غذایی خود نگران یا بسیار نگران هستند.

این نظرسنجی در اواخر ماه جولای با همکاری Caddle و Agri-Food Analytics Lab دانشگاه Dalhousie تهیه شده و در جریان آن از 5,450 کانادایی درباره عادت‌های غذایی آن‌ها در تابستان یا هوای بسیار گرم و چگونگی تاثیر تغییرات اقلیمی بر امنیت غذایی پرسش شده است.

براساس این نظرسنجی 52.3 کانادایی‌ها بطور کلی درباره تغییرات اقلیمی نگران یا بسیار نگران هستند و 21.3 درصد نیز هیچگونه نگرانی نداشته یا خیلی کم نگران هستند. همچنین 73.0 درصد کانادایی‌ها باور دارند تغییرات اقلیمی بر الگوهای هواشناسی تاثیر گذاشته و موجب بروز رویدادهای جوی غیرقابل پیشبینی در کانادا می‌شود.

طبق این نظرسنجی 61 درصد پاسخ‌دهندگان معتقد هستند که تغییرات اقلیمی بر توانایی کانادا در تولید غذا تاثیر گذاشته است. در مقابل 13.9 درصد شرکت‌کنندگان نظری کاملا مخالف داشته و 25.1 درصد اظهار داشتند که تا حدی با این موضوع که تغییرات اقلیمی بر تولید مواد غذایی تاثیر منفی داشته موافق هستند.

در بخش دیگر نظرسنجی آمده که 47.1 درصد پاسخ‌دهندگان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر دسترسی آن‌ها به مواد غذایی نگران بوده، اما 22.2 درصد اظهار داشتند که نگران این موضوع نیستند.

براساس این نظرسنجی در مجموع 37.6 درصد کانادایی‌ها معمولا یا همیشه تاثیرات محیطی بر انتخاب مواد غذایی را در نظر می‌گیرند. در مقابل 29.4 درصد شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که این موضوع را به ندرت یا هیچگاه در نظر ندارند.

در میان استان‌های کانادا شهروندان کبک با 48.1 درصد بیشتر از سایرین تاثیرات محیطی بر انتخاب مواد غذایی را در نظر گرفته و شهروندان ساسکاچوان با 26.4 درصد کمتر از سایرین به این موضوع توجه می‌کنند.

در این بین برخی کانادایی‌ها اظهار داشتند که هم‌اکنون شاهد تاثیر تغییرات اقلیمی بر دسترسی خود به مواد غذایی هستند. از میان پرسش‌شوندگان 40.1 درصد آن‌ها گفته‌اند که طی سال‌های اخیر تغییر در دسترسی یا تنوع در برخی مواد غذایی در ماه‌های تابستان را شاهد بوده‌اند. در مقابل 32.9 درصد گفته‌اند شاهد این موضوع نبوده و 27 درصد نیز در اینباره اطمینان نداشته‌اند.

دکتر سیلوین شارلبوا، مدیر آزمایشگاه در Agri-Food Analytics، در اینباره گفت: “این موضوع که شهرونندان کبک بیش از دیگران تاثیرات محیطی بر گزینه‌های غذایی در هوای بسیار گرم را در نظر داشته و شهروندان ساسکاچوان کمتر از دیگران این موضوع را در نظر داشتند برای ما بسیار جالب بود. مطالعه ما اهمیت داشتن عادت‌های غذایی با در نظر گرفتن آب‌وهوا را نشان داده و آگاهی درباره نیاز به شیوه‌های پایدار در بخش کشاوری و مواد غذایی را افزایش می‌دهد. با اینحال نتایج نشان داده که کانادایی‌ها با وجود آنکه شاهد تاثیر تغییرات اقلیمی بر دسترسی به مواد غذایی هستند همچنان درباره آینده اطمینان دارند.”

براساس یک گزارش که سال 2022 منتشر شده دو سوم کالری دنیا از طریق چهار ماده غذایی اساسی تامین می‌شود: گندم، برنج، ذرت و سویا. حداقل 72 درصد این محصولات در تنها پنج کشور تولید می‌شوند: چین، ایالات‌متحده، هند، برزیل و آرژانتین.

بنابراین هرگونه رویداد جوی شدید در این کشورها می‌تواند تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داده و وارد بحران غذایی کند. ازجمله این موارد می‌توان به ممنوعیت صادرات برنج توسط هند در چند ماه اخیر و بروز دوره‌های طولانی خشکسالی و رویدادهای جوی خشن در کشورهای گوناگون را برشمرد.

براساس این گزارش گندم، که 65 درصد آن در محیط‌ها کم‌آب تولید می‌شود، بیش از دیگر محصولات اساسی آسیب‌پذیر خواهد بود.

در این گزارش آمده که طی سال 2021 غرب کانادا درگیر بحران‌های اقلیمی مختلف ازجمله امواج گرما، خشکسالی و آتشسوزی‌ جنگل‌ها بود که بلافاصله جای خود را به بارش باران شدید و غیرقابل پیشبینی، سیل و رانش زمین داد. همین شرایط باعث شده تا تولید گندم و کانولا در این منطقه بترتیب 35 و 14 درصد کاهش یافته، 1.3 میلیون دام در مزارع کشته شده و 80 درصد ذخایر صدف‌های تجاری نابود شوند.

نویسندگان این گزارش از دولت کانادا خواسته‌اند تا تمرکز بیشتری بر افزایش تاب‌آوری محصولات و گیاهان برای مقاومت در برابر شرایط جوی شدید داشته باشد. سازمان Agriculture and Agri-Food Canada نیز از دولت کانادا خواسته تا با همکاری جوامع و مردمان بومی به مشکل امنیت غذایی و تولید مواد غذایی رسیدگی  کند.

منبع: Global News