Sunday, April 28, 2024
12.9 C
Calgary

درخواست داگ‌ فورد از بانک کانادا برای بالا نبردن نرخ بهره

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

داگ فورد، نخست‌وزیر آنتاریو، از بانک کانادا خواسته روند افزایش نرخ بهره را متوقف کند. او با اشاره به مشکلات کنونی خانواده‌ها و بیزینس‌های استان اظهار داشته که آن‌ها توان تحمل افزایش بیشتر را ندارند.

بانک کانادا از مارچ 2022 تاکنون نرخ بهره را با هدف کنترل تورم ده مرتبه افزایش داده است. این نهاد مالی در ژانویه و به مدت چند ماه این سیاست را متوقف کرد اما دوباره در ماه جون افزایش نرخ بهره را از سر گرفت.

طبق برنامه‌ریزی‌ها بانک کانادا تصمیم خود برای تعیین نرخ بهره جدید را امروز چهارشنبه اعلام خواهد کرد.

در نامه فورد به تیف مکلیم، رئیس بانک کانادا، آمده: “نرخ‌های بهره جدید توسط شما باعث شده تا خرید مسکن برای جوانان، مهاجران تازه‌وارد و کسانی که قصد دارند اولین مسکن خود را خریداری کنند، تقریبا غیرممکن شود. من از شما خواهش می‌کنم تا تاثیر نرخ‌های بهره بالاتر بر زندگی روزانه شهروندانی که توان مالی چندان ندارند را در نظر بگیرید.”

فورد تنها رهبر استانی نبوده که چنین درخواستی را مطرح کرده و چند روز پیش هم دیوید ایبای، نخست‌وزیر بریتیش‌کلمبیا، نامه‌ای مشابه به مکلیم نوشته بود.

بگفته فورد او امیدوار است دولت فدرال بجای تعیین نرخ‌های بهره بالاتر با همکاری استان‌ها و قلمروها اقدام به سرمایه‌گذاری برای توسعه و ساخت پروژه‌های زیرساختی حیاتی با هدف ایجاد مشاغل پردرآمد و بهبود تولید کالاها و خدمات کند. او این اقدامات را برای کاستن از هزینه‌های اساسی زندگی که این روزها رشد بسیاری پیدا کرده، ضروری دانست.”

در وبسایت بانک کانادا آمده که آن‌ها مسئول ارتقا رفاه اقتصادی و مالی کانادا، شامل پایین نگاه داشتن نرخ تورم و ثبات اقتصادی، هستند.

بگفته شان گوردن، مشاور روابط رسانه‌ای بانک کانادا، این نهاد در دوره سکوت خبری پیش از تصمیم‌گیری آتی درباره نرخ بهره بوده و از اینرو هیچگونه پاسخ و واکنشی به نامه ایبای نشان نمی‌دهد.

بانک کانادا هر سال تصمیم‌های سیاسی کلیدی و نرخ بهره جدید را در هشت نوبت اعلام می‌کند. بنابر اطلاعات منتشر شده در وبسایت این بانک اعضا و تیم مدیریتی در یک بازه زمانی پیش از اعلام تصمیمات، وارد دوره سکوت می‌شوند.

بانک کانادا هیچ واکنش و پاسخی به نامه فورد نداشته است.

منبع: CBC