Saturday, July 27, 2024
10.7 C
Calgary

فصل آنفولانزا دوباره از راه رسید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام مقامات بهداشتی فدرال شروع فصل آنفولانزا بزودی به صورت رسمی اعلام می‌شود.

بر اساس آخرین داده‌ نرخ ثبت تست‌های مثبت آنفولانزا به 6.8 درصد رسیده و از نرخ آستانه فصلی (5 درصد) عبور کرده است.

طبق گزارش اخیر FluWatch و بگفته آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC)، اگر نرخ تست‌های مثبت در هفته آینده بالاتر از پنج درصد باقی بماند، شروع فصل آنفولانزا به صورت رسمی و در سطح ملی اعلام خواهد شد.

این گزارش که هفته گذشته منتشر شده است به طور خاص نرخ شیوع آنفولانزا در هفته 46 سال جاری (از 12 نوامبر تا 18 نوامبر) بررسی کرده است. در طول این هفته در مجموع 1,849 مورد مثبت آنفولانزا با انجام تست‌های آزمایشگاهی شناسایی و توسط PHAC گزارش شده‌اند. بیشتر این موارد مربوط به آنفولانزا نوع A هستند.

از اواخر ماه آگست تا تاریخ 18 نوامبر در مجموع 51 مورد شیوع آنفولانزا به تایید آزمایشگاه‌ها رسیده است. از این تعداد 10 مورد در آخرین هفته منتهی به زمان انتشار گزارش رخ داده‌اند.

در همین بازه زمانی یازده هفته‌ای تعداد 332 مورد بستری مرتبط با آنفولانزا در سراسر استان‌ها و قلمروهای کانادا گزارش شده است. از این تعداد 46 درصد موارد بستری متعلق به افراد بالای 65 سال می‌باشد. همچنین از آخر ماه آگست تا زمان تهیه گزارش تعداد 11 مورد مرگ ناشی از ابتلا به آنفولانزا ثبت شده است.

تمامی 51 مورد شیوع آنفولانزا مربوط به نوع A بوده‌اند؛ البته در یک مورد تعدادی ابتلا به نوع کمتر رایج B نیز مشاهده شده است. همچنین 32 مورد از 51 مورد شیوع، در مراکز مراقبتی طولانی‎‌مدت رخ داده‌اند.

یکی دیگر از نشانه‌های نزدیک بودن فصل آنفولانزا تعداد استان‌ها و مناطقی است که شیوع آنفولانزا در آن‌ها گزارش شده است. این رقم در حال افزایش است و تعداد موارد و شدت شیوع ویروس هر روز بیشتر و شدیدتر می‌شود.

در هفته 46ام شش استان شیوع آنفولانزا در مقیاس محلی را گزارش داده‌اند. در این بین آلبرتا از انتشار گسترده بیماری، مخصوصا در نواحی شمالی استان، خبر داده است.

همچنین تنها در هفته 46‌ام تعداد 90 مورد بستری مرتبط با آنفولانزا را داشتیم و بیش از 25 درصد از کل موارد بستری‌ها از پایان ماه آگست را تشکیل می‌دهد. طبق این گزارش در طول همین هفته حدود دو درصد از تمام مراجعه‌ها به کادر حرفه‌ای درمان، به دلیل بیماری‌های شبهه آنفولانزا بوده است.

یکی دیگر از قابلیت‌های FluWatch ارزیابی علائم بیماری در بین افراد داوطلب است. در هفته 46ام بیش از 9,000 داوطلب کانادایی علائم بیماری خود را در اختیار این برنامه قرار داده‌اند که 1.9 درصد آن‌ها دارای سرفه و تب بوده‌اند. یک پنجم کسانی که علائم سرفه و تب داشتند با یک کادر درمان حرفه‌ای مشاوره کرده‌اند و 81 درصد نیز به دلیل بیماری از رفتن به محل کار و مدرسه بازمانده‌اند.

طبق این گزارش علائم سرفه و تب در میان بیماری‌های تنفسی گوناگون مانند COVID-19، RSV و سرماخوردگی معمولی مشترک است. بنابراین بررسی این علائم می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره میزان شیوع و انتقال بیماری‌های تنفسی در شرایط کنونی (که چند ویروس فعال وجود دارد)، در اختیار ما قرار دهد.

آنالیز نمودار دوره‌های شیوع آنفولانزا در گذشته نشان می‌دهد که نرخ‌های کنونی با میانگین قابل پیشبینی افزایش موارد بیماری در این زمان از سال، مطابقت دارد. به طور تاریخی فصل آنفولانزا از اواخر ماه اکتبر تا اواخر ماه می می‌تواند رخ دهد.

سال گذشته کانادا شاهد شیوع زودهنگام آنفولانزا بود و نرخ تست‌های مثبت در اوایل ماه دسامبر به بیش از 20 درصد رسید؛ البته این وضعیت ادامه‌دار نبود و طی چند هفته بعدی موارد ابتلا به آنفولاتزا کاهش پیدا کردند.

منبع: CTV News