Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

نرخ تورم ماه ژانویه به 2.9 درصد کاهش یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نرخ تورم سالانه در ماه ژانویه به 2.9 درصد رسید؛ بنابر اعلام اداره آمار کانادا علت اصلی این موضوع کاهش قیمت بنزین است.

پیش از این اقتصاددان‌ها نرخ 3.3 درصدی را برای این ماه پیشبینی کرده بودند.

در ماه ژانویه قیمت بنزین کاهش چهار درصدی را در مقایسه با سال گذشته ثبت کرد. با فاکتور گرفتن این کاهش، شاخص قیمت در ماه ژانویه 3.2 درصد خواهد بود.

با این وجود در این ماه مبالغ پرداختی بابت بهره وام مسکن همچنان در صدر هزینه‌ها قرار داشته و رشد 27.4 درصدی را در مقایسه با سال گذشته پیدا کرده است. همچنین نرخ اجاره‌بها نیز افزایش 7.9 درصدی را در مقایسه با ژانویه 2023 نشان می‌دهد.

بنابراین هزینه‌های مسکن همچنان بزرگترین سهم از بودجه و نرخ تورم کلی را به خودشان اختصاص داده‌اند. گزارش اخیر نشان می‌دهد که هزینه‌ها برای مالکین و مستاجران، در مقایسه با سال گذشته، به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

تیف مکلم، رئیس بانک کانادا، با اشاره به هزینه‌های بالای مسکن گفت: “بحران قیمت مسکن همچنان یک چالش جدی است و نمی‌توان آن را با کاهش نرخ‌های بهره برطرف کرد. به نظر می‌رسد قیمت مسکن، بدون توجه به اقدامات ما، همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. اگر نرخ‌ها بدون تغییر باقی بمانند مالکین باید طی ماه‌های آتی هزینه‌ بیشتری را برای بازپرداخت وام بپردازند. از طرفی اگر نرخ‌ها کاهش پیدا کنند بسیاری از خریداران بالقوه وارد بازار می‌شوند که در نتیجه با افزایش تقاضا، قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد.”

به باور مکلم قیمت مسکن به دلیل کمبود عرضه و افزایش جمعیت به رشد خود ادامه می‌دهد.

پیشبینی کاهش نرخ بهره

به باور کارشناسان اقتصادی گزارش اخیر برخلاف انتظارات، رشد نرخ تورم کمتری را به ثبت رساند. معمولا بسیاری از شرکت‌ها در اولین ماه سال قیمت‌های سال جدید را تعیین می‌کنند و همین موضوع رشد بیشتر تورم را سبب می‌شود؛ با این وجود تورم زیر 3 درصد را داشتیم.

به نظر می‌رسد بانک کانادا همچنان به اقدامات خود برای کنترل تورم و کاستن از قیمت‌ها ادامه خواهد داد. این نهاد اقتصادی اولین بار در ماه مارچ نرخ بهره را بالا برد و هم‌اکنون شاهد رسیدن نرخ تورم به کانال 2 درصد هستیم.

طی ماه‌های گذشته بانک کانادا در ده نوبت نرخ بهره را بالا برد، اما از ماه جولای تاکنون این نرخ ثابت و برابر با پنج درصد است. به باور اقتصاددان‌ها در تابستان باید شاهد کاهش نرخ بهره باشیم، هرچند بانک کانادا تصمیمات خود در اینباره را بسیار محتاطانه اتخاذ می‌کند.

افت نرخ تورم در سبد خوراکی‌ها

گزارش شاخص قیمت مشتری نشان می‌دهد که با وجود افزایش قیمت مواد غذایی، روند رشد قیمت‌ها در ماه ژانویه کندتر شده است. با اینحال آن دسته از شهروندان که در سال جدید افزایش دستمزد نداشتند این تغییر را احساس نکرده‌اند

به گفته این گروه از شهروندان شرایط تنها در صورتی بهتر می‌شود که شاهد تورم منفی باشیم. به عبارت دیگر تنها در صورتی که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند وضعیت بهتری را در سبد مواد غذایی داریم.

طی ماه ژانویه قیمت منطقی گوشت، محصولات لبنی، میوه‌های تازه و انواع نان سبب شد تا نرخ تورم سبد خوراکی‌ها تنها 3.4 درصد افزایش پیدا کند. در این بین قیمت سوپ، بیکن و انواع میگو نیز کاهش یافت.

همچنین مشتریان مبلغ کمتری را برای بلیت سفرهای هوایی پرداخت کردند، موضوعی که در ماه ژانویه و پس از کاهش تب سفرها پس از تعطیلات سال نو، طبیعی است. در مقابل هزینه کانادایی‌ها در بخش خدمات تلفن همراه افزایش پیدا کرد.

کارشناسان انتظار دارند که هزینه شهروندان، حتی در بخش خدمات، طی آینده نزدیک کاهش پیدا کند. علت این موضوع کاهش بودجه خانواده‌ها و ناتوانی برای تامین هزینه‌های اضافی است.

منبع: CBC