Saturday, April 27, 2024
2.9 C
Calgary

پاسخ به پرسش‌های متداول درباره اظهارنامه مالیاتی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها همه درگیر مالیات و تکمیل اظهارنامه هستند، به همین دلیل پرسش‌های ذهن افراد را مشغول خود کرده است.

شما می‌توانید با کسب اطلاعات کافی درباره جنبه‌های گوناگون اظهارنامه مالیاتی از بروز خطاهای احتمالی و ایجاد مشکلات جلوگیری کنید. در این مطلب به ده پرسش متداول درباره فصل مالیاتی پاسخ می‌دهیم تا آمادگی بیشتری برای تکمیل اظهارنامه داشته باشید.

چه تغییراتی در فصل مالیاتی جاری روی داده است؟

  • تخفیف کربن کانادا (CCR): این اعتبار جدید به جای Climate Action Incentive Payment (CAIP) معرفی شده است و پول بیشتری را به جیب شهروندان کانادا باز می‌گرداند
  • اعتبار مالیاتی بازسازی خانه چندنسلی (MHRTC): برنامه MHRTC یک اعتبار مالیاتی جدید و قابل استرداد است که افراد را به ایجاد واحدهای ثانویه در ملک خود ترغیب می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از این اعتبار یک محل زندگی مناسب برای اعضای خانواده خود بسازید و تا سقف 50,000 دلار بابت هر نوسازی پرداخت می‌شود
  • قانون بازگرداندن اموال ملک: از تاریخ 1 ژانویه 2023 قانون بازگرداندن اموال ملک اجرایی شده است. این قانون سود حاصل از فروش خانه‌هایی که کمتر از 365 روز متوالی تحت تملک بوده‌اند را به عنوان درآمد تجاری طبقه‌بندی می‌کند (مگر در صورت وجود معافیت‌های خاص). این قانون با هدف منصرف کردن افراد از خرید و فروش ملک و پیشگیری از بالا رفتن قیمت مسکن وضع شده است

بزرگترین اشتباهاتی که می‌توان در فصل مالیاتی جاری مرتکب شد چیست؟

اشتباهات کلیدی شامل ارائه اطلاعات نادرست یا ناقص، حذف درآمد، نادیده گرفتن کسورات و اعتبارات موجود (بیش از 400 اعتبار در دسترس کانادایی‌ها قرار دارد!) و گزارش نکردن تغییر در وضعیت تاهل می‌شوند. همچنین در صورتی که اظهارنامه را در زمان مناسب تکمیل نکنید مشمول پرداخت جریمه‌های دیرکرد به میزان 5 درصد موجودی در تملک، بعلاوه 1 درصد برای هر ماه کامل دیرکرد تا سقف دوازده ماه خواهید شد. جریمه‌ها در صورتی که سابقه دیرکرد در سال‌های مالیاتی پیشین را داشته باشید بیشتر خواهد بود.

چگونه می‌توان بدهی موجود در اظهارنامه مالیاتی را کاهش داد؟

  • مشارکت خود در طرح پس‌انداز بازنشستگی ثبت‌ شده (RRSP) را به حداکثر برسانید تا درآمد مشمول مالیات تا جای ممکن کاهش پیدا کند
  • از اعتبارات تحصیلی، به ویژه اعتبار مالیاتی شهریه فدرال، برای کاهش و جبران هزینه‌های تحصیلات عالی خود استفاده کنید
  • کمک‌های خیریه خود را بهینه‌سازی کنید. توجه داشته باشید که با عبور مبلغ کمک‌های خیریه از سقف 200 دلار، میزان پس‌انداز مالیاتی شما بیشتر می‌شود. شما می‌توانید در صورت مطالبه نکردن این مبالغ رسیدهای خود تا پنج سال پیش را به صورت یکجا طلب کنید
  • حتما هزینه‌های پزشکی بازپرداخت نشده را، با هدف اعمال کسورات احتمالی، در اظهارنامه مالیاتی خود لحاظ کنید

واریز بازپرداخت مالیاتی چقدر زمان می‌برد؟

آن دسته از مالیات‌دهندگان که به صورت آنلاین و با واریز مستقیم ثبت‌نام می‌کنند احتمالا در کمتر از هشت روز کاری اظهارنامه را دریافت خواهند کرد؛ این درحالی است که مدارک کاغذی ممکن است تا هشت هفته بعد ارسال شوند.

چگونه می‌توان خطاهای ایجاد شده را برطرف کرد؟

در صورتی که اظهارنامه مالیاتی شما دارای خطا یا ایراد است باید هنگام بازگشت Notice of Assessment از طرف CRA مواردی که اشتباه هستند را ذکر کنید. فراموش نکنید که از تنظیم اظهارنامه جدید بپرهیزید، مگر آنکه طبق بند 152(7) از قانون Income Tax Act مجبور به انجام این کار شوید.

محل کار من یک مدل هیبرید را در پیش گرفته است. این موضوع چه تاثیری بر پرداخت مالیات می‌گذارد؟

در سال 2023 نیز می‌توان همچنان از کسورات دورکاری استفاده کنید، البته بر اساس معیارهای جدید که لزوم امضای فرم T2200 از طرف کارفرما در آن گنجانده شده است. علاوه بر این باید شرایط لازم به منظور استفاده از خانه به عنوان دفتر را دارا باشید. از آنجا که برای دریافت این نوع کسر باید محاسبات بیشتری انجام شود احتمالا مبلغ نهایی بیشتری نیز دریافت خواهید کرد.

تخفیف جدید کربن کانادا چیست و سرنوشت پرداخت‌های تشویقی Climate Action چه می‌شود؟

در سال جدید برنامه Climate Action Incentive Payment به Canada Carbon Rebate تغییر نام داده است و ساکنین هر استان شرکت‌کننده (به جز بریتیش‌کلمبیا، کبک و قلمروها) می‌توانند پول بیشتری را در مقایسه با سال گذشته دریافت کنند. برای مثال اگر اگر با همسر و یک کودک زیر 19 سال در آلبرتا زندگی می‌کنید می‌توانید در مجموع 1,575 دلار دریافت کنید که در چهار نوبت سه‌ماهه پرداخت می‌شود.

برای آنکه از دریافت به موقع پرداخت‌های Canada Carbon Rebate مطمئن شوید باید اظهارنامه مالیات بر درآمد را به صورت الکترونیکی و تا تاریخ 15 مارچ 2024 تکمیل کنید. در این صورت می‌توانید اولین پرداخت را در تاریخ 15 اپریل 2024 در حساب خود داشته باشید. چنانچه اظهارنامه شما پس از این تاریخ ارسال شود، پرداخت ماه اپریل را پس از ارزیابی در نوبت بعد دریافت می‌کنید. توجه داشته باشید که برای دریافت تخفیف کربن کانادا باید اظهارنامه مالیاتی 2023 را ارسال کنید.

چگونه می‌توان مالیات بر درآمد سرمایه‌گذاری را کاهش داد؟

به یاد داشته باشید که واریز پول به حساب پس‌انداز و معاف از مالیات (TFSA) می‌تواند به شما کمک کند تا درآمد مشمول پرداخت مالیات سرمایه‌گذاری را کاهش دهید. در سال 2023 اگر حداقل 18 سال داشته باشید می‌توانید مبلغ 6,500 دلار را به حساب TFSA واریز کنید. این رقم برای سال 2024 به 7,000 دلار افزایش پیدا کرده است.

از بین RRSP و TFSA کدام را باید انتخاب کرد؟

اینکه درآمد خود را باید در طرح RRSP ذخیره کرده یا به حساب TFSA واریز کنید به فاکتورهای گوناگون بستگی دارد که مهمترین آن‌ها سطح درآمد شما است. اگر درآمد بالا دارید شرکت در طرح RRSP می‌تواند به کاهش مالیات پرداختی کمک کند. در مقابل حساب TFSA برای کسانی که درآمد پایین‌تر دارند بهتر است و می‌توانند شرکت در طرح RRSP را برای آینده و پس از افزایش درآمد موکول کنند.

وضعیت تاهل من طی سال گذشته تغییر کرده است. این موضوع چه تاثیری بر مالیات من می‌گذارد؟

اگر ازدواج کرده‌اید و با همسر خود زندگی می‌کنید باید اظهارنامه مالیاتی را با یکدیگر تکمیل کنید. در این حالت، حتی اگر فرم‌ها را به صورت جداگانه ثبت کرده باشید، می‌توانید از برخی مزایای مالیاتی و با توجه به درآمد مجموع خانواده بهره‌مند شوید؛ یکی از مهمترین این مزایا تخفیف کربن کانادا نام دارد.

منبع: Daily Hive