Saturday, April 27, 2024
5.2 C
Calgary

دستورالعمل تزریق واکسن کرونا برای فصل بهار

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با فرا رسیدن فصل بهار بسیاری از کانادایی‌ها خود را برای سفر و ماجراجویی آماده می‌کنند. به همین دلیل دوز تقویتی واکسن کرونا بیش از پیش اهمیت دارد. اما آیا تزریق آن در شرایط کنونی ضروری است؟

کمیته ملی مشاوره ایمن‌سازی (NACI) در ماه ژانویه دستورالعمل خود را برای تزریق دوز تقویتی واکسن COVID-19 برای فصل بهار منتشر کرد. این دوز برای آن دسته از کانادایی‌ها که بیش از دیگران در خطر علائم شدید بیماری هستند اهمیت بسیار زیادی دارد.

بنابر اعلام NACI شهروندان مسن‌تر بیش از دیگران در خطر عوارض شدید بیماری هستند و احتمال ابتلا آن‌ها به سویه‌های پیشین کرونا بیش از دیگر گروه‌های سنی است.

از پاییز 2023 تاکنون شرکت‌های فایزر، مدرنا و نواواکس واکسن‌های جدید خود را با فرمولاسیون جدید، در دسترس شهروندان کانادا قرار داده‌اند. این واکسن‌ها تحت عنوان XBB.1.5 COVID-19، به صورت ویژه برای مقابله با سویه اومیکرون توسعه پیدا کرده‌اند.

کمیته NACI به کسانی که در خطر بروز علائم شدید COVID-19 هستند توصیه کرده تا دوز تقویتی XBB.1.5 COVID-19 را با شروع فصل بهار تزریق کنند. این گروه‌ها عبارتند از:

  • سالمندان 65 سال یا مسن‌تر
  • افراد ساکن مراکز مراقبتی و دیگر محیط‌های نگهداری از افراد سالمند
  • افراد مبتلا به مشکلات سیستم ایمنی که بیش از شش ماه سن دارند

آیزاک بوگوک، کارشناس بیماری‌های عفونی، در اینباره گفت: “باید توجه داشت که این اطلاعیه لحن توصیه‌ای دارد و الزامی ایجاد نمی‌کند. در این متن به کسانی که جزو گروه‌های حساس هستند اشاره می‌شود. افراد سالمند، گروه‌های حساس و کسانی که در مراکز مراقبتی و نگهداری از سالمندان نگهداری می‌شوند بیش از سایرین در معرض خطرات ویروس قرار دارند و توصیه شده این دوز را تزریق کنند.”

در این دستورالعمل به طور آشکار توصیه می‌شود که افراد 80 ساله یا مسن‌تر که بیش از دیگران در خطر عوارض شدید COVID-19 قرار دارند، باید این دوز را دریافت کنند.

به طور کلی NACI به افراد پیشنهاد می‌کند که فاصله شش ماهه بین دوزهای واکسن را در نظر بگیرند.

بر اساس دستورالعمل NACI اگر جزو گروه‌های بالا نیستید بهتر است پیش از دریافت دوز تقویتی با پزشک خود مشورت کنید تا مشاوره‌های لازم درباره واکسن بهاری به شما ارائه شود. باید توجه داشت که این دستورالعمل یک نگاه کلی به شرایط انتشار بیماری در جامعه است و افراد باید با توجه به شرایط جسمی خود، درباره تزریق واکسن تصمیم بگیرند.

وضعیت واکسیناسیون در کانادا

بنابر اعلام NACI طی ماه‌های اخیر نرخ تزریق واکسن روند کاهشی داشته است و بیشترین دریافت‌کنندگان آن را افراد سالمند، به ویژه شهروندان 89 ساله یا مسن‌تر، تشکیل داده‌اند.

در بهار گذشته نرخ ملی تزریق دوز تقویتی واکسن بین افراد 65 سال یا مسن‌تر، از تاریخ 1 اپریل و 18 ژوئن 2023، حدود 11 درصد بود.

در کمپین پاییزی نیز که از اکتبر 2023 شروع شد 14.6 درصد واجدین شرایط واکسن XBB.1.5 را دریافت کردند.

نرخ شیوع کرونا

بر اساس اعلام آژانس بهداشت عمومی کانادا (PHAC) در حال حاضر ویروس اصلی COVID-19 که در کانادا انتشار پیدا می‌کند BA.2.86 نام دارد و جزو سویه‌های JN.1 به شمار می‌رود.

سویه JN.1 تا تاریخ 24 فوریه 63.9 درصد تمام موارد ابتلا به COVID-19 در کشور را به خودش اختصاص داده است.

این نوع ویروس اولین بار در تاریخ 9 اکتبر در کانادا شناسایی شد و از آن تاریخ تاکنون به سرعت انتشار پیدا کرده تا به سویه قالب تبدیل شود.

به گفته وبسایت PHAC آمار مبتلایان به COVID-19 نیز پس از رشد موارد بیماری در اواسط ماه نوامبر، در ماه‌های دسامبر و اواسط ژانویه تا حد زیادی کنترل شد.

نرخ ملی موارد مثبت COVID-19 از اواسط ماه دسامبر 2023 روند کاهشی پیدا کرده است.

طبق آمار استانی نیز نرخ بستری بیماران COVID-19 در بیمارستان‌ها از تاریخ 20 فوریه تا 27 فوریه کاهش داشته است.

در این مدت نرخ موارد مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به COVID-19 نیز پایین بود. همزمان نرخ هفتگی موارد بستری بیماران COVID-19 و افراد بستری در مراکز مراقبت‌های ویژه نیز، بین گروه‌های مسن بیش از دیگران گزارش شده است.

منبع: Global News