Saturday, May 4, 2024
2.3 C
Calgary

به اوج رسیدن شکاف میان طبقات درآمدی جامعه کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طی سال گذشته شکاف درآمدی در جامعه کانادا به بالاترین حد خود از سال 2015 رسید.

نتایج یک گزارش که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد که نرخ‌های بهره مهمترین عامل در آفزایش هزینه خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین بوده است؛ همزمان مصرف‌کنندگان پردرآمد نقش مهمی در حفظ چرخه اقتصاد داشتند و درآمد این گروه نیز با سرعت بیشتر، در مقایسه با دیگر طبقات درآمدی، رشد کرده است.

در سال 2023 میانگین ارزش خالص دارایی‌های خانواده‌های کانادایی رشد 4.5 درصدی را تجربه کرد که در مقایسه با کاهش 6.5 درصدی در سال 2022 تغییری خوشایند است؛ با این وجود این افزایش برای تمام طبقات درآمدی یکسان نبود.

ماریا سولوویوا، اقتصاددان TD Bank، در اینباره گفت: “خانواده‌های با درآمد بیشتر، به دلیل داشتن اموال بیشتر، سود بیشتری از این شرایط کسب کردند و اصلی‌ترین دارندگان ثروت در سال گذشته بودند.”

میانگین درآمد خانوار پردرآمد در سال 2023 برابر با 197,909 دلار بود که رشد 6 درصدی را در مقایسه با سال پیش از آن نشان می‌دهد. در سوی دیگر خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین شاهد رشد اندک یا حتی کاهش درآمد خود بودند.

این گزارش نشان می‌دهد که خانواده‌های طبقه پایین رشد 0.3 درصدی درآمد داشتند و این نرخ به میانگین 31,518 دلار رسید؛ خانواده‌های با درآمد متوسط نیز کاهش 0.3 درصدی درآمد را تجربه کردند تا میانگین درآمد سالانه آن‎‌ها به 59,178 دلار برسد.

طی سال گذشته افزایش بدهی‌های وام مسکن موجب کاهش ارزش دارایی املاک و مستغلات خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین شد، موضوعی که بر ضعیف‌تر شدن آن‌ها اثر گذاشت. در این بین خانواده‌های با درآمد متوسط بیش از هر زمان دیگر بدهکار شدند و پرداخت کارمزد بدهی‌های آن‌ها نیز افزایش یافت.

نتیجه این وضعیت صرفه‌جویی بیشتر خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین در هزینه‌های مختلف (مانند خرید اثاثیه، تجهیزات خانگی و فعالیت‌های سرگرم‌کننده) بود. این صرفه‌جویی در میان خانواده‌های با درآمد پایین بسیار چشمگیر است.

همزمان افزایش تورم باعث شد تا این طبقات درآمدی از پس‌انداز خود برای تامین هزینه استفاده کنند؛ چنین وضعیتی بر قدرت خانواده‌ها در آینده نیز اثر می‌گذارد و منابع درآمدی کمتری برای مصرف خواهند داشت.

این گزارش می‌افزاید که گروه‌های کم‌درآمد، به دلیل محدود بودن منابع درآمدی، در سال‌های پیش‌رو نیز همچنان تحت فشار خواهند بود؛ این وضعیت باعث می‌شود تا گزینه‌های اقتصادی کمتری داشته باشند و میزان هزینه آن‌ها تا جای ممکن کاهش یابد.

در سوی دیگر میزان خرید و صرف هزینه گروه‌های پردرآمد به اقتصاد کمک خواهد کرد و آن‌ها کنترل خود را بر منابع درآمدی افزایش می‌دهند.

منبع: CTV News