Saturday, July 27, 2024
18.2 C
Calgary

پیشبینی بروز شفق‌های خیره‌کننده در آسمان شهرهای کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بنابر اعلام سازمان National Oceanic and Atmospheric Administration ایالات‌متحده امواج قدرتمند طوفان خورشیدی طی ساعات آینده به میدان مغناطیسی زمین می‌رسند، که نتیجه آن بروز بهترین شفق‌های قطبی بیست سال اخیر در آسمان شهرهای مختلف کانادا است.

این اطلاعیه که در ساعات اولیه 10 مه منتشر شده درجه این امواج را G4 (قوی) ارزیابی کرده است. شدت این امواج به قدری بالا است که سبب بروز شفق‌های قطبی در تمام نواحی کانادا خواهد شد.

بر اساس آخرین پیشبینی NOAA درباره بروز شفق‌های قطبی طی شب جمعه، احتمال مشاهده این پدیده حیرت‌انگیز در کانادا بسیار بالا است و ناحیه گریتر تورنتو و جنوب جزیره ونکوور از شانس متوسط برخوردار هستند.

با اینحال تمامی شهروندان کانادا نمی‌توانند شفق‌های قطبی را مشاهده کنند، زیرا ابرهای بهاری بخش‌های وسیعی از کشور را پوشانده است. بر این اساس شهرهای تورنتو، وینیپگ و ادمونتون هوای ابری و بارانی دارند، اما شهروندان رجینا، کلگری، ونکوور و ویکتوریا می‌توانند شفق‌ها را به زیبایی هرچه تمام‌تر مشاهده کنند.

شدت بالای طوفان خورشیدی امشب می‌توانند موجب اختلال در برخی زیرساخت‌های ارتباطی و الکترونیکی نیز شود.

بنابر اعلام NOAA این امواج می‌توانند سبب ایجاد جریان‌های الکترونیکی شوند، که نتیجه آن مشکل در کنترل ولتاژ گسترده و خاموشی‌های گسترده است.

علاوه بر این طوفان خورشیدی بدنه فلزی ماهواره‌های موجود در مدار زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، که سبب مشکلات ردیابی و جهت‌یابی خواهد شد. بنابراین ممکن است ارائه خدمات جی‌پی‌اس طی روزهای پایانی هفته با اختلال روبرو شود.

یکی دیگر از پیامدهای طوفان خورشیدی بروز اختلال در امواج رادیویی با فرکانس بالا است، مخصوصا در مدار قطبی، خواهد بود.

منبع: Daily Hive