Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

واردات نفتی کره جنوبی از ایران کاهش یافت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نفتی گفته است که میزان نفت وارداتی کره جنوبی از ایران در ماه گذشته میلادی – ماه مه – به پائین‌ترین سطح در هشت ماه گذشته رسید که عمدتا ناشی از کاهش فروش میعانات گازی ایران به پالایشگاه‌های کره جنوبی بود.

براساس این گزارش، مقدار میعانات گازی که ایران پیشتر در تانکرها ذخیره کرده بود رو به اتمام است و این کشور در ادامه عرضه این کالا در حد ماه‌های قبلی با دشواری مواجه شده است. در ماه مه سال گذشته، کره جنوبی یک میلیون و بیست هزار تن نفت خام از ایران وارد کرد که معادل بیش از ۲۴۰ هزار بشکه در روز بود. در ماه مه سال جاری، مقدار واردات نفت کره از ایران نزدیک به ۱۹ درصد کاهش یافت و به اندکی بیش از ۹۰۰ هزار بشکه رسید.

سخنگوی شرکت پالایشگاهی “انرژی کره جنوبی” گفته است که دلیل کاهش خرید میعانات نفتی از ایران بالا بودن قیمت و همچنین تلاش این شرکت برای تنوع بخشیدن به منابع خرید خود بوده است. ایران و قطر صادرکنندگان اصلی میعانات به کره جنوبی هستند.

ماه گذشته سازمان کشورهای صادرکننده نفت – اوپک – همراه با صادرکنندگان عمده غیر عضو تصمیم قبلی خود به کاهش تولید را تا مارس سال آینده تمدید کردند و ایران مجددا از این توافق مستثنی شد.

جمهوری اسلامی گفته بود که در طول سال‌های تحریم هسته‌ای، نتوانست از سهمیه خود در اوپک به طور کامل استفاده کند و خواستار جبران این وضعیت و تلاش برای افزایش تولید تا حد سهمیه کامل خود بود. با اینهمه، به گفته کارشناسان نفتی این تلاش با موانعی برخورد کرده و با تحلیل نفتی که ایران در زمان تحریم انبار کرده بود، مشکلاتی برای افزایش صادرات بروز کرده است.

در ماه گذشته، کره جنوبی چهار میلیون و دویست و سی هزار بشکه نفت خام از خارج وارد کرد که به حدود یک میلیون بشکه در روز بالغ می‌شد. این مقدار نسبت به ماه آوریل نزدیک به ۱۹ درصد افزایش داشت. در این ماه، کره جنوبی نفت بیشتری از عربستان سعودی خریداری کرد.