شاید لازمه‌ی یک فیلمساز خوب شدن آموزش در مدرسه فیلم‌سازی نباشد، اما دلایل بسیاری وجود دارد که یک فرد را برای رفتن به مدرسه فیلم‌سازی وتحصیل در خارج از کشور ترغیب می‌کند. بعضی از بودن در یک محیط آموزشی ساختار یافته لذت می‌برند و رشد می‌کنند، بعضی هم دوست دارند به آن‌ها گفته شود دقیقا چه کاری باید انجام دهند و چه کاری انجام ندهند، در این بین افرادی هم هستند که مدرسه فیلم‌سازی را به خاطر شبکه ارتباطی که برای آن‌ها فراهم می‌کند ترجیح می‌دهند.

مدارس برتر فیلم‌سازی در کانادا

دانشکده فیلم تورنتو

دانشکده فیلم تورنتو به عنوان بخشی از موسسه فناوری RCC، یکی از بهترین مدارس فیلم‌سازی در کانادا است. با وجود برنامه‌ی آموزشی گسترده از تولید فیلم و برنامه‌های تلویزیون تا طراحی صحنه، دانشکده فیلم تورنتو مدرسه‌ای حرفه‌ای با تعهد قوی برای ارائه‌ی با کیفیت و حرفه‌ای دانش در زمینه فیلم‌سازی است. دوره‌های این مدرسه بین یک تا دو سال طول می‌کشد و تمام دانشجویان با مدرک دیپلم فارغ‌التصیل می‌شوند.

هزینه تحصیل در این مدرسه ۱۵,۸۰۰ دلار برای دوره ۱ ساله، ۲۴,۰۰۰ دلار برای دوره ۱۸ ماهه و ۳۲,۱۵۰ دلار آمریکا برای دوره دو ساله است.

مدرسه فیلم ونکوور

مدرسه فیلم ونکوور یکی دیگر از مؤسسات برجسته فیلم در کانادا است که در ۱۳ دوره آموزشی تمام عناصر صنعت سرگرمی را ارائه می‌دهد. از انیمیشن سه بعدی تا طراحی صدا، مدرسه فیلم ونکوور به دانشجویان خود مهارت‌های عملی در کنار علم و دانش این صنعت را در یک برنامه یک ساله منسجم آموزش می‌دهد. دانشجویان مدرسه فیلم ونکوور با دیپلم فارغ التحصیل می‌شوند.

هزینه تحصیل  ۲۹,۸۰۰ دلار برای دانش آموزان داخلی و  ۴۵,۰۵۰ دلار برای دانشجویان بین‌المللی است.

دیگر مدارس برتر فیلم‌سازی در کانادا:

  • مدرسه مطالعات هنر و فرهنگ دانشگاه کارلتون (Carleton University’s School for Studies in Art and Culture)
  • مدرسه سینما Mel Hoppenheim دانشگاه کنکوردیا (Concordia University’s Mel Hoppenheim School of Cinema)
  • دانشکده هنرهای معاصر دانشگاه سایمون فریزر (Simon Fraser University’s School for the Contemporary Arts)
  • دانشگاه تئاتر و فیلم دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia’s Department of Theatre and Film)
  • دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه یورک (York University’s Faculty of Fine Arts)

مدارس برتر فیلم‌سازی در بریتانیا

دانشکده فیلم لندن

دانشکده فیلم لندن یکی از معتبرترین مدارس فیلم اروپا است که در قلب لندن قرار دارد و تنها برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دوره‌های آموزش ارائه می‌دهد. این مدرسه که بیش از ۶۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، تمرکز خود را بر مهارت‌های ساخت و تولید در یک محیط عملی می‌گذارد و توسط کرییتیو اسکیلست (Creative Skillset)، یک سازمان دولتی انگلیسی، به عنوان یکی از «سه دانشگاه‌ فیلم» در کشور نام‌گذاری شده است. اگرچه پذیرش مدرسه فیلم لندن سالانه کمتر از ۱۵۰ دانشجو است، پایگاه دانشجویی این دانشگاه بین‌المللی است و دانشجویان فعلی آن از بیش از ۶۰ کشور جهان هستند.

هزینه تحصیل در یک دوره دو ساله ۷۸,۰۴۳ دلار آمریکا برای همه دانشجویان است.

مدرسه ملی فیلم و تلویزیون (NFTS)

دانشکده ملی فیلم و تلویزیون (NFTS) که اغلب به عنوان مدرسه برتر فیلم در بریتانیا از آن نام برده می‌شود در حومه شمال غربی لندن در نزدیکی اسلاو قرار گرفته است. تنها مدرسه فیلم در انگلستان استودیوهای فیلم و تلویزیون، دانشکده ملی فیلم و تلویزیون (NFTS) است که طیف گسترده‌ای از مدارک از جمله ۱۳ دوره کارشناسی ارشد، ۸ دیپلم، ۳ گواهی و تعدادی دوره‌های کوتاه را ارائه می‌دهد. نیک پارک (Nick Park)، خالق والاس و گرومیت (Wallis and Gromit) و کارگردان هری پاتر، دیوید ییتس (David Yates)، از فارغ التحصیلان مدرسه ملی فیلم و تلویزیون هستند.

هزینه‌ها در یک سال تحصیلی در مدرسه ملی فیلم و تلویزیون ۱۷,۸۰۰ دلار آمریکا برای کارشناسی ارشد دانشجویان داخلی و ۳۷,۷۰۰ دلار برای کارشناسی ارشد دانشجویان بین‌المللی است.

مدارس برتر فیلم‌سازی در اروپای قاره‌ای

دانشکده فیلم و تلویزیون آکادمی هنرهای نمایشی (FAMU)

دانشکده فیلم و تلویزیون آکادمی هنرهای نمایشی (FAMU) در سال ۱۹۴۶ در پراگ، پایتخت جمهوری چک، تاسیس شده است و یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین آکادمی‌های فیلم در جهان است. FAMU، به عنوان مدرسه‌ای کاملا شناخته شده، فیلم سازانی مانند میلوش فورمن (Milos Forman) کارگردان دیوانه از قفس پرید را پرورش داده است و دوره‌هایی به زبان چکی و انگلیسی ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل برای دانشجویان داخلی رایگان و برای دانشجویان بین‌المللی ۴۵,۶۷۴ دلار است.

لا فمیس (La Fémis)

لا فمیس در سال ۱۹۸۶ تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین مدارس فیلم‌سازی پاریس شناخته می‌شود و درست در همان جایی بنا شده که در سال ۱۸۹۴ برادران لومیر برای اولین بار سینما را به جهان معرفی کردند. لا فمیس دوره‌هایی ارائه می‌دهد که تنها در فرانسه آموزش داده می‌شوند؛ همچنین امکان تبادل دانشجو با موسسات آمریکایی مانند CalArts و دانشگاه کلمبیا فراهم می‌کند. خوب است بدانید که لا فامیس هر سال فقط ۳ درصد از متقاضیان را پذیرش می‌کند.

هزینه‌های تحصیلی ۵۱۷ دلار برای دانشجویان داخلی و ۱۵,۳۳۴ دلار برای دانشجویان خارجی است.

دانشکده فیلم لودز

یکی دیگر از مشهورترین آکادمی‌های فیلم اروپا در لهستان، دانشکده فیلم لودز، که به پولیش نشنال فیلم (Polish National Film) و مدرسه سینما و تلوزیون هم معروف است، موسسه‌ای است که شمار زیادی از فیلمسازان بزرگ لهستانی را در خود پرورش داده و به صنعت سینمای لهستان قوت بخشیده است. دانشکده فیلم لودز با استفاده از بخش‌های جدید و تجهیزات مدرن که به طور مداوم به آن افزوده می‌شود، یکی از مؤسسات برجسته فیلم‌سازی اروپایی است. این دانشکده طیف گسترده‌ای از دوره‌های مختلف تمام وقت، پاره وقت، کارشناسی ارشد و دکتری را که شامل دو تا پنج سال تحصیل می‌شوند ارائه می‌دهد.

هزینه تحصیل: ۱۵,۰۰۰ تا ۸,۳۰۰ در سال برای همه دانشجویان با ۳۰٪ کاهش هزینه برای دانشجویان لهستانی.

دیگر مدارس عالی فیلم‌سازی در اروپا:

  • سر John CASS دانشکده هنر، معماری و طراحی دانشگاه لندن متروپولیتن (London Metropolitan University’s Sir John CASS Faculty of Art, Architecture and Design)
  • دانشگاه تلویزیون و فیلم مونیخ (University of Television and Film Munich)
  • مکتب ملی فیلم، ایتالیا (National Film School, Italy)
  • دانشکده ملی فیلم دانمارک (National Film School of Denmark)
  • دانشکده فیلم نروژی (Norwegian Film School)
  • آکادمی اسکاتلند (Screen Academy Scotland)
  • دانشگاه هنر دانشکده ارتباطات لندن (University of the Arts London’s College of Communication)
مقاله قبلیبهترین فیلم هایی که پاییز 2017 اکران می شوند (بخش اول)
مقاله بعدینشانه‌هایی از پایان یک رابطه دوستانه