زندگی کارآفرینی ضمن آینده درخشانی که ممکن است برای فرد داشته باشد، بعضا با مشکلات و دشواری هایی هم همراه است. Bruce Eckfeldt، عضو هیئت رئیسه ی سازمان کارآفرینان نیویورک سال های سختی را گذراند تا به یک نکته ی کلیدی دست یافت. برای فهمیدن این نکته، تجربه اش را از زبان وی بخوانید:

چند سال پیش جراحی کمرم همزمان با طلاق از همسرم شد. با وجود سه فرزند و 50 کارمند حقوق بگیر، فشار زیادی بر من غالب شده بود. کمبود خواب و اضافه وزن به دلیل ورزش نکردن را هم به این ها اضافه کنید. همه ی این موارد من را بر آن داشت که برای مدیریت این استرس، تحقیق کنم و تکنیک های جدیدی بیابم. مدیتیشن را از سر گرفتم و نقاط قوتم را محکم تر از پیش کردم. این دو عامل در خواب من اثر خوبی گذاشت و دیگر به راحتی می خوابیدم.

اما عاملی که بزرگ ترین و ماندگارترین اثر را در بهبود زندگی من گذاشت شکرگزاری بود!

هنگام جست و جو به تحقیقی از Robert Emmons برخوردم که در مورد قدردانی بود. این تحقیق به من یاد داد که با یافتن نعمت هایی برای تشکر در مواقع سختی و نا امیدی، روح من جلا خواهد یافت.

نکته ی طلایی که Emmons به آن اشاره می کند این است که شخص خودتان باید به دنبال چیزهایی در زندگی برای قدردانی و شکرگذاری باشد؛ چرا که این حس به خودی خود ایجاد نمی شود.

بعد از صحبت کردن با چند نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم گروهی در فیسبوک ایجاد و صبح را با قدردانی از 5 موهبت آغاز کنیم. هدف ما این بود که این کار را به مدت 90 روز انجام دهیم و هیچ کدام از نوشته ها نباید تکراری باشند.

خیلی از دوستان 90 روزشان را تکمیل کردند، از این رو دوستان دیگرمان را به گروه دعوت کردیم و آن ها نیز دیگر دوستان شان را دعوت کردند. اکنون 2000 نفر در این گروه اند و هر روز 100ها پست در آن جا گذاشته می شود.

در نتیجه ی این عادت صبحگاهی به نکات زیر دست یافتم:

  1. قدردانی های دقیق قدرت مند تر از معمولی ها هستند

در آغاز، من کلماتی مانند «طلوع خورشید» و «هوای تازه» در گروه می فرستادم. اما چون قرار بر این بود که پست تکراری نگذاریم، این بار با دید خلاقانه ای به آن نگاه کردم و این گونه نوشتم: «طلوع خورشید صبحگاهی که درخشش اعجاب برانگیزی بر شهر دارد» و « استشمام هوای تازه در حالی که در بالکن منزلم ایستاده ام و قهوه ام را می نوشم».

این ایده ها و تصاویر بسیار بیش تر از دیگر ایده ها، ماندگار تر و ملموس تر بودند. در تمام طول روز به آن ها فکر می کردم و گاه ماه ها یا سال ها از فکرکردن به آن ها شاد می شدم.

  1. قدردانی نحوه ی دید شما به جهان را تغییر می دهد

بعد از چند هفته پست گذاشتن در گروه، دید من به جهان تغییر پیدا کرد. چون باید روز بعد برای 5 چیز تشکر می کردم، در تمام طول روز به دنبال دلایلی برای تشکر کردن می گشتم. دیگر کوچک ترین لحظات نیز برایم معنی پیدا کرده بود و با خود می گفتم: همین است، یک پست جدید!  در واقع لحظات یکنواخت و خسته کننده ی قدیمی تبدیل به لحظاتی شدند که قدردان شان بودم.

  1. قدردانی نگاه شما به خودتان را تغییر می دهد

زمانی که به دنبال دلایلی در جهان برای قدردانی می گردید درواقع سیم کشی درون تان را تغییر می دهید.

در این زمان بخشی از مغزتان برای عبرت گرفتن از سختی ها، تغییر، بهبود و بازسازی یک فرصت تقویت می شود زیرا تلاش شما بر این است که خوبی های جهان را ببینید.

  1. قدردانی باعث ایجاد روابط عالی با دیگران می شود

گروه فیسبوک با نفراتی شروع شد که همه یکدیگر را می شناختند. خواندن پست های دیگران و طرز نگاه شان به جهان، بینش جدیدی به ما می داد.

زمانی که به تقویت روانی نیاز داشته باشید، چالش قدردانی می تواند کمک شایانی کند؛ زیرا حسی به شما می دهد که گویی در اوج قرار دارید. همان طور که بدن تان برای قوی تر شدن به وزنه برداری نیاز دارد؛ عملکرد خوب ذهن شما نیز به تمرین و آموزش نیاز دارد.

به عبارتی قدردانی وزنه های مجانی برای ذهن است که به مرور زمان باعث افزایش صبر و انعطاف پذیر تان می شود.

منبع: inc

مقاله قبلیحملات ادمونتون کانادا چندین زخمی به جا گذاشت
مقاله بعدیاوبر برای برقراری ارتباط با رانندگان ناشنوا، به مسافرین خود زبان اشاره می آموزد