همه می‌دانند که کانادایی‌ها خیلی مودب و مهربان هستند. پرکاربرد‌ترین کلماتی که کانادایی‌ها به کار می‌برند، ببخشید و ممنونم است. در واقع این حد از مودب بودن کانادایی‌ها، مضحکه‌ی دست مردم شده است. با این‌حال صبر کانادایی‌ها هم حدی دارد و بعضی چیزها هست که دست گذاشتن روی آنها باعث می‌شود خیلی زود از کوره دربروند. شاید خیلی مودب باشند، اما بهتر است دست روی نقطه ضعف‌هایمان نگذاریم.

در زیر از زبان یک کانادایی به شما می‌گوییم چه چیزهایی را هرگز نباید به یک کانادایی بگویید:

۱. «هاکی حوصله‌سر بره»

ما به ورزش ملی غیر رسمی‌مان افتخار می‌کنیم. بنابراین اینکه بشنویم بقیه در مورد این ورزش بد می‌گویند واقعا قلب‌مان را می‌شکند. سر هر بازی هاکی مطمئن باشید که کل کانادایی‌ها پای تلویزیون نشسته‌اند. خیلی‌ از ماها نمی‌توانیم در مورد حذف شدن در بازی المپیک امسال حتی حرف بزنیم، بنابراین لطفا مطرحش نکنید. شما می‌توانید هاکی را دوست نداشته باشید، اما لزومی ندارد این را بگویید.

۲. «پوتین (Poutine) بدمزه است»

راستش را بخواهید اگر فکر می‌کنید پوتین بدمزه است واقعا بی‌سلیقه هستید. این غذا اول از کبک آمد و حالا در سرتاسر جهان خواهان دارد. پوتین آنقدر تنوع دارد که حتی نمی‌توانید همه آنها را نام ببرید؛ ترکیب‌های پنیری، سیب زمینی سرخ کرده و سس گوشت، از آن ترکیب‌های بهشتی هستند و همه‌ی کانادایی‌ها تا جان در بدن دارند از این غذای کلاسیک خود دفاع می‌کنند.

۳. «کانادا ۵۱‌اُمین ایالت آمریکاست»

شاید باور نکنید اما یکبار بعد از اینکه به یک نفر گفتم کانادایی هستم، ازم پرسید یعنی دقیقا مال کدام بخش آمریکا هستم. این سوال واقعا آزاردهنده است و راستش نمی‌فهمم چرا مردم چنین فکری می‌کنند، آن هم باوجود اینکه کانادا عملا بزرگتر از ایالات متحده است! من اصلا منظورم این این نیست که آمریکایی‌ها خوب نیستند، اما کانادایی‌ها دوست ندارند با آمریکایی‌ها مقایسه شوند.

۴. «A-boot»

بله، درست است، شاید لهجه ما کمی قوی باشد، اما اینکه این موضوع را به روی‌مان بیاورید اصلا خوب نیست. به خصوص در مورد «A-boot» خیلی آزاردهنده است که دیگر سر زبان همه افتاده است. تقریبا همه‌ی برنامه‌های تلویزیونی روی کره‌ی زمین با کانادایی‌ها در مورد«a-boot» شوخی کرده‌اند. اما دیگر بس است.

۵. «پول کانادایی‌ها شبیه پول مونوپولی است»

باور کنید من که فکر می‌کنم مردم به خاطر این پول ما را مسخره می‌کنند چون به ما حسادت می‌کنند. آیا می‌دانید چقدر خوب است که پول‌ها رنگ‌های مختلف داشته باشند؟ اینطوری دیگر مجبور نیستید همیشه اسکناس‌هایتان را با دقت نگاه کنید که اشتباهی ندهید. ۵ دلاری می‌خواهید؟ دنبال اسکناس آبی بگردید. ۲۰ دلاری؟ رنگ سبز. باور کنید اینطوری زمان کمتری در فروشگاه‌ها موقع پرداخت صورت‌حساب صرف می‌کنید.

۶. «در کانادا هم اینترنت دارید؟»

باور کنید کانادا آنقدرها هم دورافتاده نیست. ما هم تمام تکنولوژی‌هایی که شما دارید را داریم! ما داخل ایگو زندگی نمی‌کنیم، ما هم رانندگی می‌کنیم، ما هم موبایل داریم و بله قطعا اینترنت هم داریم! مطمئن نیستم چرا چنین چیزهایی در مورد کانادا گفته می‌شود، اما کانادا هم شهرهایی بزرگ با فن‌آوری پیشرفته دارد، درست مثل بقیه جهان.

۷. «شهر شما با تورنتو چقدر فاصله دارد؟»

بیایید یک بار و برای همیشه این معضل را حل کنید، پایتخت کانادا، اتاوا است، نه تورنتو. تورنتو یکی از شهرهای بزرگ ماست و و وقتی یک نفر می‌گوید «کانادا» همه اول به یاد «Drake»، و بعد تورنتو می‌افتند. اما ما شهرهای دیگری هم به جز تورنتو داریم. کانادا کشور پهناوری است، بنابراین در صورتی که فاصله‌ی زمانی یک شهر با تورنتو ۱۰ ساعت باشد، اینکه بپرسیم «چقدر با تورنتو فاصله دارید» عملا سوال مناسبی نیست.

۸. «آبجوی کانادایی مزخرف است»

بله ما هم آبجو داریم، ما هم می‌دانیم چطور باید آبجو درست کرد و توانایی‌هایی که در انجام اینکار داریم افتخار می‌کنیم. پس لطفا با الفاظ بد در مورد محصولات ما صحبت نکنید. چون مسخره کردن محصولات کشورهای دیگر اصلا کار درستی نیست. تنوع دوست ندارید؟ پس این مشکل خود شماست. تمام.

۹. «پسر عموی من را می‌شناسید؟ در کانادا زندگی می‌کند»

همانطور که قبلا گفتم، کانادا خیلی بزرگ است. بنابراین، نه من پسر عموی شما را قطعا نه دیده‌ام و نمی‌شناسم. منظورم این نیست که نمی‌خواهم بشناسم. ما عاشق آشنا شدن با مردم هستیم، اما باور کنید که در کانادا همه همدیگر را نمی‌شناسند.

۱۰. «کانادایی‌ها خیلی خوب هستند»

بله در کانادا هم مثل همه‌ی جای دنیا هم آدم خوب هست هم آدم بد. همه‌ی ما خیلی خوب نیستیم. این اصلا خوب نیست که به همه‌ی آدام‌ها یک برچشب بزنیم. منظورم این است که اینکه ما به خوب بودن معروف باشیم خیلی هم چیز خوبی است، اما اینکه همه را خوب بدانیم کمی غیرمنصفانه است.

مقاله قبلیتحقیقات دانشگاه کلگری و دستورکار لازم برای سیلاب احتمالی رودخانه‌ BOW
مقاله بعدیپیام تبریک نخست وزیر جاستین ترودو به مناسبت فرا رسین عید نوروز