مطالعات جدید دانشگاه کلگری مبنی بر این است که ترکیبی از تغییرات آب‌وهوایی و ساخت و ساز در امتداد رودخانه‌ی Bow می‌تواند دستورکار برای جاری شدن دوباره‌ی سیلاب در آینده باشد.

این مطالعه که بر روی تأثیر باران، گرمایش زمستانی و توسعه روی رودخانه تمرکز دارد، یک پروژه هفت ساله برای دانشجوی فوق دکتری دانشگاه کلگری، بابک فرجاد است. وی تحقیقات خود را دو سال قبل از سیل آلبرتا در سال ۲۰۱۳ شروع کرد.

به طور خلاصه، این مطالعه نشان داد که افزایش توسعه شهری در امتداد Bow، خطر بروز سیل را بیشتر می‌کند. عوامل فعالیت فرجاد بر روی تغییرات اقلیمی (یعنی بارش بیشتر، به ویژه در فصل بهار و زمستان می‌باشد) نشان می‌دهد که ترکیب این دو، مشکلات بیشتری در مناطق توسعه‌یافته ایجاد می‌کند.

به گفته‌ی فرجاد، مطالعه او به معنی توقف توسعه در نزدیکی رودخانه نیست، بلکه هدف این است این ساخت‌و سازها مدیریت شوند. او می‌گوید: «باید به فکر کاهش شدت خسارات فعلی و مدیریت منابع خود برای آینده باشیم».

از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که اثرات ترکیبی تغییرات آب و هوایی و ساخت‌وساز در امتداد و در حوزه‌ی آبخیز رودخانه به این معنی است که خطر سیل در ۵۰ سال آینده رو یه افزایش خواهد بود.

وی گفت: «بارش برف سنگین، بارش باران و ذوب شدن سریع‌تر یخ‌ها در بهار به علت گرمای زیاد، همگی به یک اندازه‌ی در جاری شدن سیل دخیل هستند، اما توسعه‌های انسانی با جایگزینی پوشش طبیعی و جنگل‌ها با ساختمان‌ها، آسفالت و بتن، این امر را تشدید می‌کند».

Babak Farjad is a researcher with the University of Calgary’s Schulich School of Engineering. (CBC)

فرجاد می‌گوید دررابطه با توسعه‌های ساخت‌وساز در آینده، برنامه‌ریزی استفاده هوشمندانه از زمین‌های مجاور رودخانه ضروری است.

او گفت: «جایگزین‌های زیادی وجود دارد، مثل ساختن یک سد بزرگ، مثل مدیریت جنگل‌ها، مدیریت استفاده از زمین و پوشش‌های زمینی. باید تمام تلاش‌مان را بکنیم که سیلاب را در شرایط طبیعی خود حفظ کنیم».

Anil Gupta سرپرست پروژه می‌گوید ساخت و ساز در امتداد Bow باید با احتیاط بیشتری انجام گیرد.

گپتا گفت: «من فکر می‌کنم طبیعت اطراف رودخانه‌های باید دست نخورده باقی بماند تا سیلاب بتواند جریان پیدا کند».

منبع: CBC

مقاله قبلیضد آفتاب با SPF بالاتر بهتر است یا پایین تر؟
مقاله بعدی۱۰ چیزی که هرگز نباید به کانادایی‌ها بگویید