Thursday, April 18, 2024
-2.2 C
Calgary

اسکوترهای الکتریکی جنجالی، به زودی در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نماینده West Hollywoodدر شورای شهر، اقای John Heilman، در حال رفتن به یک فروشگاه بود که متوجه شد یک فرد نابینا در شرف برخورد به یک اسکوتر رها شده در پیاده رو است. او توانست به موقع اسکوتر را از پیاده رو خارج کند.

روز بعد، آقای Heilman به عدم حضور اسکوترها در خیابان های شهرش در جنوب کالیفرنیا رای داد. او گفت:” من قدم زدن و دویدن را دوست دارم، و میخواهم این کار را بدون برخورد با یک اسکوتر انجام دهم.”

شهر West Hollywood در ایالات متحده،عضو جدید کشمکش بر سر سرمایه گذاری جذاب Silicon Valley، یعنی اسکوتر الکتریکی است. این اسکوترهای اجاره ای از زمان اولین حضورشان در سال گذشته در کالیفرنیا، فضای زیادی از پیاده روها و راه های مخصوص دوچرخه را اشغال کرده اند و در میان سرمایه گذاران تکنولوژی بسیار محبوب شده اند، به طوری که باعث ایجاد شغل های استارت آپ زیادی با ارزش های بیلیونی گشته اند. آنها همچنین موجب راه اندازی صنعت داغ “juicers” شده اند، که در آن ساکنین هر محله در ازای جمع آوری اسکوتر ها و شارژ کردن آنها در پایان روز، مبلغی را دریافت می کنند. اما با این حال، اسکوترها یکی از جنجالی ترین وسائل نقلیه چند سال اخیر بوده اند.

این اسکوترها با سرعت بالایشان و گاه رها بودنشان در پیاده روها، موجب ناراحتی افراد شده اند. استفاده از این اسکوترها در شهرهایی از جمله سن فرانسیسکو، دنور و میلواکی تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است. به زودی ممکن است شهر های کانادا نیز با این مسائل دست و پنجه نرم کنند. کارخانه های اسکوتر فعالیت خود را در ونکوور، کلگری و تورنتو آغاز کرده اند و مذاکراتی را برای گسترش فعالیتهایشان با مقامات داشته اند.

Euwyn Poon، یکی از صاحبان شرکت اشتراک اسکوتر سن فرانسیسکو به نام Spin می گوید:” چند ماه بیشتر طول نمی کشد که اسکوترها شروع به کار کنند.”

از روز دوشنبه، این پروژه در کلگری آغاز می شود و کارخانه ها می توانند نزدیک به ده هزار اسکوتر را در اختیار علاقه مندان قرار بدهند.این طرح با اجاره دادن دوچرخه کار خود را آغاز خواهد کرد و در صدد است در اوایل سال آینده اسکوترهای الکتریکی را نیز به خدمات خود اضافه کند.

Thomas Thivener، ، یکی از هماهنگ کنندگان این پروژه در دپارتمان حمل و نقل کلگری گفت:” ما اسکوترها را نیز یک نوع وسیله نقلیه به حساب می آوریم. ما به بهره مندی از فناوری های جدید مشتاق هستیم، به خصوص فناوری هایی که به حمل و نقل کمک می کنند.”

اما مقامات تورنتو چالش های این طرح در ایالات متحده را با دقت بیشتری رصد می کند. Jacquelyn Hayward، مدیر اجرایی زیربناهای حمل و نقل تورنتو می گوید:” مقامات درباره امنیت این وسایل و همچنین تاثیر آن ها بر وضعیت شهروندان نگرانی هایی دارند.”

البته اسکوترها، نسبت به چالش هایی که اخیرا بر سر آنها ایجاد شده است، بسیار ساده تر هستند. یک اسکیت بورد با دو چرخ و یک اهرم فرمان که حداکثر سرعت آنها 24 کیلومتر بر ساعت می باشد.

اسکوترها محل مشخصی برای استقرار ندارند، و این یعنی افراد می توانند هر کجا که خواستند رهایشان کنند و دیگران می توانند با استفاده از یک نرم افزار GPS مخصوص به دوچرخه ها دسترسی پیدا کنند. هزینه فعال کردن اسکوترها تنها یک دلار و هر دقیقه استفاده از آنها پانزده سنت محاسبه می شود.

در گذشته، سیستم های اشتراک دوچرخه تحت عنوان شراکتهای نیمه خصوصی فعالیت می کردند و برای ادامه فعالیت خود به بودجه دولت نیاز داشتند. اما اسکوترها اینگونه نیستند، و بودجه راه اندازی آن ها توسط سرمایه گذاران Silicon Valley، Uber و Lyft تامین شده است. Uber از جمله سرمایه گذارانی است که به تازگی 335 میلیون دلار به شرکت اسکوتر Lime پرداخت کرده است تا ارزش این شرکت به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

یک اسکوتر شرکت Lime

Kate Fillin Yeh، مدیر استراتژی سازمان ملی مقامات حمل و نقل گفت:” این شرکتها هستند که میلیاردها سرمایه را در هر چیز جدید و جذابی که ظهور می کند سرمایه گذاری می کنند. میزان سرمایه ای که در گردش است معادلات را به هم زده است.”

آقای Poon، که او نیز صاحب یک سرمایه گذاری کلان است، پس از مشاهده محبوبیت سیستم اشتراک دوچرخه در چین، تصمیم به پایه گذاری Spin گرفت. سال گذشته زمانی که Spin فعالیت خود را آغاز کرد تنها بر رهن دوچرخه تمرکز کرد. اما اکنون آقای Poon تصمیم دارد اسکوترهای الکتریکی (که سود بیشتری دارند) را جایگزین دوچرخه های ناوگان خود کند.

این صنعت و علاقه مندانش معتقدند که اسکوترها ارزان تر و راحت تر از خودروها هستند و همچنین به محیط زیست آسیب نمی زنند. اما برخی از شرکتهای اشتراک اسکوتر با حضور بدون مجوز در خیابان ها و مجبور ساختن شهرداریها به وضع قانون در لحظه، مقامات محلی را کلافه کرده اند.

بعضی از کارشناسان حمل و نقل پس از ظهور اسکوترها نسبت به کاهش استفاده از خودروها تردید دارند، اما معتقدند که اسکوترها می توانند یکی از راه های رفع مشکل “Last Mile” – فاصله بین بخش های تحت پوشش وسائل نقلیه عمومی و مقصد نهایی افراد – باشند.

Madeline Brozen، دستیار مدیر انستیتوی مطالعات حمل و نقل در UCLA اشاره کرد:” این وسائل می توانند به مردم نشان دهند که برای انجام تعداد زیادی از کارهایشان احتیاجی به خودرو ندارند.”

اینکه اسکوترها می توانند جایگزین خودروها باشند همچنان مشخص نیست و برای اطلاع از این موضوع، شرکتهای اشتراک اسکوتر باید از جزئیات بیشتری پرده برداری کنند. طبق گفته های خانم Fillin-Yeh ، این صنعت هنوز یک مدل تجاری مشخص ندارد و شرکتهای مربوطه هنوز سندی مبنی بر سودمند بودن این طرح و کوتاه مدت نبودن آن ارائه نداده اند.

Fillin-Yeh گفت:” Sillicon Valley به اجرای این طرح بسیار خوش بین است، اما سوال اینجاست که سرنوشت این طرح، در صورت کمبود مالی یا از بین رفتن خوش بینی، چگونه خواهد شد.”

 

منبع:The Globe And Mail