Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

خروج دانشجویان عربستان از دانشگاه های کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به دنبال اعتراض کانادا به دستگیری فعالان حقوق بشر و اخراج سفیر این کشور توسط دولت سعودی، اکنون نیز مقامات سعودی، تحصیل بیش از 16000 دانشجو را در کانادا لغو کرده اند.

تنش ها از روزی آغاز شد که وزیر امور خارجه کانادا، Chrystia Freeland، در توییتی اعلام کرد که از اینکه Samar Badawi، خواهر Raif Badawi در عربستان سعودی زندانی شده است، بسیار نگران است.

این توییت باعث شد عربستان سعودی نیز به سفیر کانادا 24 ساعت فرصت برای خروج از کشور بدهد و تمامی معاملات و سرمایه گذاری ها را در کانادا متوقف کند. وزارت خارجه عربستان سعودی در توییتی اعلام کرد:” ما سفیر کانادا را یک شخص ناخواسته تلقی می کنیم و به او 24 ساعت فرصت دادیم تا از کشور خارج شود.”

Freeland نیز در یک توییت دیگر متذکر شد:” از اینکه عربستان سعودی برای مقابله با حمایت ما از فعالان حقوق بشر، سفیر کانادا را اخراج کرد، بسیار متاثر هستیم. کانادا تا ابد برای حفظ امنیت فعالان حقوق بشر، به خصوص فعالان آزادی کلام و زنان در سراسر جهان، ایستادگی خواهد کرد. ما لحظه ای را از تلاش برای ارتقای این ارزش ها دریغ نمی کنیم و معتقدیم این کار در زمینه دیپلماسی بین المللی بسیار مهم است.”

Freeland اعلام کرد که سفارت کانادا در ریاض، به کار خود و خدمات کنسولگری ادامه خواهد داد. او همچنین گفت:” کانادا حمایت خود از حقوق بشر را ادامه خواهد داد و از تمامی زنان و مردانی که برای اعاده حقوق ابتدایی انسان تلاش می کنند، دفاع خواهد کرد.”

به دنبال این ماجرا، خبرگزاری “العربیا” نیز تایید کرد که ” آموزش، بورسیه و فلوشیپ” برای دانشجویان سعودی ممنوع گشته است. تمامی این دانشجویان برای ادامه تحصیل، به کشورهای دیگری منتقل خواهند شد.

Bessma Momani، کارشناس امور خاورمیانه و پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه واترلو، گفت:” دانشجویان سعودی اکنون نمی دانند باید چه کنند و سر در گم هستند. عادلانه نیست! ”

 

منبع: Dailyhive