Wednesday, May 1, 2024
2.4 C
Calgary

تمدید مدت قرارداد NAFTA

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وزیر امور خارجه کانادا، Chrystia Freeland، روز جمعه گذشته تعویق ثبت قرارداد NAFTA را تا توافق با ایالات متحده تایید کرد.خانم Freeland در کنفرانس خبری که بعد از ظهر جمعه گذشته در سفارت کانادای واشنگتن برگزار شد، اعلام کرد که طرفیت قرارداد NAFTA در حال ” تلاش بیشتر” برای توافق هستند.

او گفت:” هنوز نتوانسته ایم به توافق برسیم و شرایط کنونی بسیار پیچیده هستند. ما در نظر داریم تا حالتی به روز و مدرن به قرارداد NAFTA ببخشیم تا برای ما، ایالات متحده و مکزیک مفید باشد. در صورت انعطاف تمامی اعضای گروه، می توانیم به زودی به توافق برسیم. البته ما تنها به شرط مفید بودن این قرارداد برای کانادا، حاضر به مذاکره خواهیم بود.”

امروز خبرگزاری Toronto Star اعلام کرد که رییس جمهور ایالات متحده طی سخنی ضد و نقیض گفته است که حاضر به زیر پا گذاشتن حقوق کشورش در مذاکره با کانادا نخواهد بود. ترامپ گفت:” مشکل اینجاست. اگر بگویم خیر، یعنی خیر. و ممکن است شما این را منتشر کنید و در صورت عدم توافق، این مسئله بسیار توهین آمیز خواهد بود. من نمی توانم آنها را (دولت کانادا) تهدید به مرگ کنم.”

ترامپ درباره سخنان خود توییت زیر را منتشر کرد:

جاستین ترودو نیز در یک کنفرانس خبری، نسبت به سخنان ضد و نقیض ترامپ واکنش نشان داد :”همه شما می دانید که در طول یکسال و نیم گذشته، موارد زیادی مطرح شده اند. معتقدم همگان متوجه شده اند که دولت ما همیشه سعی می کند دیدگاه مثبت و سازنده ای نسبت به مسائل داشته باشد تا توافقات انجام شده به سود همه باشد.”

اوایل هفته جاری، ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده با مکزیک بر سر NAFTA به توافقات اولیه رسیده است، اما کانادا جزوی از این توافق نبود. به گزارش نیویورک تایمز، مذاکرات میان کانادا و ایالات متحده تا هفته آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

طبق گفته های اخیر نماینده ایالات متحده، رابرت لایتهایزر، ترامپ مراتب توافق با مکزیک را به اطلاع سنا رسانده است و کانادا نیز “در صورت تمایل” می تواند جزوی از این توافق باشد.

در نهایت،Freeland اعلام کرد که توافق در صورتی انجام می شود که “به سود” کانادا باشد.

منبع: Dailyhive