Friday, April 26, 2024
2.5 C
Calgary

افتتاح اولین نمایشگاه فرهنگ‌های بومی کانادا این ویکند در ادمونتون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هزاران نفر از بومی‌های سراسر آمریکای شمالی این جمعه به ادمونتون می‌آیند تا در اولین نمایشگاه فرهنگ بومی کانادا شرکت کنند.

بزرگترین گردهمایی Powwow در کانادا، جشنواره و فستیوالMé​tis  و نمایشگاه مربوط به اینوئیت‌ها (Inuit) از 28 تا 30 سپتامبر در سالن‌های مرکز نمایشگاهی ادمونتون اجرا خواهد شد.

تلاش‌های برپایی این نمایشگاه در سپتامبر آغاز شد در National Gathering of Elders در ادمونتون که 5000 نفر از اقوام اولیه کانادا، اینتوئیت‌ها و متیس‌ها در آن شرکت کرده بودند.

Larson Yellowbird Jr. from Samson Cree Nation will dance at the expo with his father, Larson Yellowbird Sr. (Serena Mah)

Judy Kim-Meneen یکی از مسئولین برگزاری نمایشگاه می‌گوید: ارشدها در گردهمایی به این نتیجه رسیدند که برای رسیدن به صلح و دوستی نیاز به اقدامات ریشه‌ای دارند. آن‌ها نمی‌خواستند تا National Gathering of Elders بعدی که در سال 2019 در مانیتوبا برگزار می‌شود صبر کنند.

Kim-Meneen به برنامه Radio Active گفت: آن‌ها می‌خواستند این اتفاق همین امسال رخ بدهد. همین باعث شد که این نمایشگاه فرهنگی پایه‌گذاری شود.

این رویداد روز جمعه آغاز خواهد شد، روزی که هزاران نفر از 650 قوم اولیه ساکن کانادا در Grand Entry گرد هم می‌آیند.

برنامه با غذاها، موسیقی و رقص‌های بومی در طول ویکند ادامه خواهد داشت.

Larson Yellowbird از Samson Cree Nation به همراه پسرش Larson Yellowbird, Jr. در رقص جذاب مردان شرکت خواهد کرد.

Yellowbird می‌گوید: می‌خواهیم با این رقص سبک خود را در رقصیدن به تمام جهان نشان دهیم. این بزرگترین Powwow در کانادا و شاید جهان است و می‌خواهم سبک خودم را در رقصیدن به نمایش بگذارم. من امیدوارم بهترین رقصنده‌های اقوام اولیه، اینتوئیت و متیس در فستیوال شرکت کنند و سبک رقص خود را به نمایش بگذارند.

در این نمایشگاه یک فشن شو توسط طراحان بومی، مسابقه ماهی‌گیری، ورکشاپ‌هایی برای آموزش درست کردن moccasin و beading برگزار خواهد شد. نمایشگاه اینتوئیت‌ها شامل بازی‌های Arctic هم می‌شود. یک نمایشگاه تجاری نیز با حضور 100 غرفه برگزار می‌شود.

یک تاریخ بسیار بامعنا

نمایشگاه با 30 سپتامبر، روز پیراهن نارنجی Orange Shirt Day همزمان است. روزی که برای یادآوری آسیب‌های مدارس اقامت در کانادا residential school به فرهنگ بومیان نامگذاری شده است.

Kim-Meneen می‌گوید: Residential schools بچه‌ها را از فرهنگ و زبان خودشان محروم می‌کرد. اینکه این نمایشگاه بزرگ فرهنگی را برگزار کنیم برای ما بسیار مهم است. این نمایشگاه نشان می‌دهد فرهنگ ما زنده است و فرهنگ‌های بومی در آمریکای شمالی پویایی و تنوع زیادی دارند.

شرکت عموم در این نمایشگاه آزاد است. این نمایشگاه مردم را (چه بومی و چه غیربومی) تشویق می‌کند تا در رویداد شرکت کنند و از هم چیزهای زیادی یاد بگیرند.

Yellowbird می‌گوید: برای ممردم غیربومی بسیار مهم است که بیایند و در این نمایشگاه شرکت کنند، چرا که پیشتر چنین چیزی را تجربه نکرده‌اند. این یک فرصت عالی برای افراد مشتاق به دیدن Powwow است چرا که معمولاً در مناطقی که بومی‌ها ساکن هستند برگزار می‌شود ولی الان می‌توانند آن در شهر خودشان ببینند.

منبع: CBC