Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

۱۰ هزار قدم پیاده روی روزانه مبنای علمی ندارد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک متخصص در زمینه مطالعات پیاده‌روی می‌گوید روزانه ۱۰,۰۰۰ قدم پیاده‌روی پایه و اساس علمی ندارد. روزانه ۱۰ هزار قدم پیاده روی روزانه یک متد آشنا برای دست‌یابی به تناسب اندام است که دهه‌ها به عنوان هدف نهایی رسیدن به سلامت طرفدارانی داشته است اما طبق اظهارات دکتر کاترین تودورلاک (Catrine Tudor-Locke)، متخصص در زمینه رفتار پیاده‌روی این متد پایه و اساس علمی ندارد.

این متد توسط یک شرکت ژاپنی که تولید‌کننده گام‌شمار موسوم به manpo-kei یا همان گام‌شمار ۱۰۰۰۰ متری بود در هنگام بازی‌های المپیک توکیو در سال ۱۹۶۴ اختراع شد. او به مایکل انرایت (Michael Enright) سردبیر مجله The Sunday Edition چنین گفت:

این محصولی بود که با یک شعار مخصوص به بازار عرضه شد و درست قبل از بازی‌های المپیک آوازه آن در بین تمام ژاپنی‌ها پیچید و همه آن‌ها در هر جا خود را مجهز به دستگاه manpo-kei کرده بودند.

از آن زمان به بعد تعدادی از سازمان‌های پیشرو در سلامت عمومی شامل سازمان جهانی مشارکت در سلامت (YMCA) این گام‌شمار را تحسین کردند و آن را به کارگرفتند. دکتر تودورلاک که اکنون مدیر مرکز نظارت بر سلامت شخصی در دانشگاه ماساچوستز آمرست (Massachusetts Amherst) است در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

مثل این نیست که آسمان دهان باز کرده باشد و فرشتگان ۱۰۰۰۰ قدم پیاده‌روی کردن را به گوش ما خوانده باشند اما اگر شما خواهان روش صحیح مبتنی بر راهنمای سلامت عمومی هستید اکنون شامل ۱۵۰ دقیقه فعالیت جسمانی متوسط تا شدید در هفته می‌شود و اگر مبتنی بر تعداد قدم‌ها در پیاده‌روی مد نظرتان است بیشتر شبیه روزانه ۷۵۰۰ قدم پیاده‌روی کردن می‌شود.

تودورلاک می‌گوید هیچ مشکلی در رابطه با روزانه ۱۰۰۰۰ قدم پیاده‌روی وجود ندارد اما ۱۲۰۰۰ قدم پیاده‌روی بهتر است و ۱۵۰۰۰ قدم که دیگر عالی است. او با اشاره به مردم آمیش (Amish) که در نزدیکی کیتچنر و واترلو (Kitchener and Waterloo) در آنتاریو زندگی می‌کنند گفت:

بیشترین تعداد قدم در پیاده روی که اکنون از آن مطلع هستیم متعلق به مردم آمیش در کانادا است که از هیچ وسیله نقلیه موتوری یا برقی برای رفت وآمدهایشان استفاده نمی‌کنند و برای مردان به طور میانگین روزانه ۱۸۰۰۰ قدم و برای زنان روزانه در حدود ۱۴۵۰۰ قدم پیاده‌روی ثبت شده است.

روزانه ۱ دقیقه ورزش کردن می‌تواند شما را سلامت نگه‌دارد.

دکتر تودورلاک می‌گوید شیوه پیاده روی روزانه نیز اهمیت دارد. او می‌افزاید:

موسسه ملی سلامت من را استخدام کرده است تا سطح مقبول  پیاده روی روزانه یا قدم برداشتن در هر دقیقه را که مرتبط با سرعت متوسط یا زیاد است تعیین کنم.

او معتقد است برای پیاده‌روی با سرعت متوسط ما باید در هر دقیقه ۱۰۰ قدم برداریم و این شیوه پیاده‌روی نباید برای اکثر افراد چالش‌برانگیز و مشکل باشد. دکتر تودورلاک که قبول دارد هیچ دستگاهی برای شمارش تعداد قدم‌های خود به بدنش وصل نمی‌کند می‌گوید:

تمام چیزی که نیاز دارید تمرکز مداوم روی پیاده‌روی بیشتر و سرعتی‌تر است و مطمئن باشید در این بین اعداد خودبه خود حاصل خواهند شد.

منبع: cbc