Wednesday, April 24, 2024
3.1 C
Calgary

نرخ بیکاری با افزایش تعداد شغل‌های پاره‌وقت در ماه سپتامبرتا ۵/۹ درصد تنزل داشت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان آمار کانادا گزارش کرد بازار اشتغال کانادا در ماه سپتامبر ۶۳۰۰۰ موقعیت شغلی جدید ایجاد کرده است که در نتیجه آن نرخ بیکاری ماهانه تا ۵/۹ درصد تنزل یافته و این میزان توانسته است شغل‌های از دست رفته ماه جولای را جبران کند.

سازمان آماردر نظرسنجی ماهانه خود از نیروی کار، اظهار کرده است افزایش استخدام‌ها در ماه سپتامبر به طور گسترده‌ای به دلیل ایجاد شغل‌های پاره‌وقت جدید در بازار کار بوده و تعداد این شغل‌های پاره‌وقت جدید نزدیک به ۸۰۰۰۰ مورد بوده است.

این افزایش در شغل‌های پاره‌وقت تقریبا در ایالت‌های آنتاریو و بریتیش کلمبیا رخ داده است و سایر ایالت‌ها تغییرات کمی در این رابطه داشته‌اند. رتبه کانادا با از دست رفتن ۵۱۶۰۰ موقعیت شغلی در ماه آگوست از لحاظ نرخ بیکاری بالا رفته بود. آخرین گزارش ماهانه سازمان آمار کانادا نشان می‌دهد بازار اشتغال بعد از کاهش بیشتر از ۵۱۰۰۰ موقعیت شغلی در ماه آگوست و بالا رفتن نرخ بیکاری تا میزان ۶ درصد هنوز هم بعد از ۲ ماه افزایش در تعداد موقعیت‌های شغلی نوسانی است.

کانادا در دوره سالانه از سپتامبر ۲۰۱۷ شاهد افزایش ۲۲۲۰۰۰ موقعیت شغلی بوده است.

با کاهش در واردات مازاد تجاری هم افزایش می‌یابد

سازمان آمار کانادا همچنین گزارش کرد که تراز تجاری بین‌المللی کانادا در ماه آگوست بهبود داشته و برای نخستین بار از دسامبر ۲۰۱۶ یک مازاد تجاری به ثبت رسانده است. این سازمان اظهار کرد کاهش واردات ۲/۵ درصد و کاهش صادرات ۱/۱ درصد بوده است و این امر سبب تولید یک مازاد تجاری به میزان ۵۲۶ میلیون دلار در مقایسه با کاهش ۱۸۹ میلیون دلاری تراز تجاری جولای شده است.

نظرسنجی ماهانه این سازمان از نیروی کار دریافت که تمام افزایش شغلی ماه سپتامبر توسط نیروی کار فعال در دامنه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال ایجاد شده است و استخدام نیروی کار جوان تلویحا تغییری نداشته است. نرخ بیکاری جوانان در ماه سپتامبر در نرخ ۱۱ درصد باقی ماند که نسبت به ماه گذشته ۰/۱ درصد افزایش داشته است.

مردان با کسب ۳۴۰۰۰ موقعیت شغلی بیشترین میزان اشتغال را داشته‌اند در حالی که زنان نیز شاهد افزایش ۲۰۰۰۰ موقعیت شغلی جدید بودند.

افزایش شدید در ساخت وساز

این سازمان گفت تعداد کانادایی‌های خود اشتغال بعد از ثبت افزایش کلی نسبتا یکسان در طول ۱۲ ماه گذشته مجددا تا میزان ۳۵۰۰۰ نفر کاهش داشته است. بسیاری از افزایش‌های شغلی در حوزه ساخت وساز دیده شده‌اند که در سپتامبر تا میزان ۲۸۰۰۰ مورد بالا رفته بود که این افزایش بر خلاف سیر نزولی ۲ ماه گذشته بوده است.

استعفان براون (Stephen Brown) مدیر سرویس اقتصادی مستقر در مرکزسرمایه‌های اقتصادی در لندن اظهار کرد این افزایش‌ها ممکن است بیانگر این موضوع باشند که وضعیت صنعت به آن اندازه که قبلا به نظر می‌رسید بد نیست. از دست رفتن ۱۶۴۰۰ موقعیت شغلی در حوزه ساخت و ساز برای ماه آگوست ثبت شده بود.

نرخ بهره بانک مرکزی کانادا می‌تواند بالاتر برود

طبق گفته براون انعکاس کلی این مساله دلیل دیگری است که فکر کنیم بانک  مرکزی کانادا در اواخر همین ماه اقدام به افزایش key lending rate خواهد کرد. او گفت بانک مرکزی کانادا می‌تواند نوع دیگری از افزایش‌ها را از ماه ژانویه دنبال کند اما قبل از آن زمان الگوی کنونی خود را دنبال خواهد کرد.

داگ پورتر (Doug Porter) اقتصاددان ارشد گروه مالی BMO تایید کرد که بانک  مرکزی کانادا به احتمال فزاینده‌ای در جلسه بعدی خود در ۲۴ اکتبر نرخ بهره معمول در سال‌های گذشته را بالاتر خواهد برد. نرخ کنونی بهره ۱/۵ درصد است. پورتر در یک یادداشت به نمایندگان افزود:

هدف کلی این است که اقتصاد کل کشور اندکی بهتر از آنچه که پیش بینی شده بود به نظر برسد با توجه به اینکه جهت گیری‌های کنونی به طرز عادلانه‌ای موافق رسیدن به بالاترین میزان رشد است.

دون پیتیس (Don Pittis) تحلیلگر اقتصادی: رئیس بانک مرکزی کانادا تلویحا اشاره کرده است که او نرخ‌های بهره را حتی در صورت عدم ضرورت بالا خواهد برد.

در ماه سپتامبر نزدیک به ۱۳۰۰۰ شغل به حوزه‌های مربوط به امورمالی، بیمه، املاک و اجاره املاک افزوده شدند که اکثرا در ایالت‌های آنتاریو و آلبرتا بوده است.

میزان استخدام و اشتغال در بخش عمومی حدود ۱۲۰۰۰ مورد افزایش داشت که از سپتامبر سال گذشته این بخش شاهد افزایش کلی نزدیک به ۲۰۰۰۰ شغل بوده است.

بخش کشاورزی نیز شاهد افزایش نزدیک به ۹۰۰۰ شغل در این حوزه بود که سیر نزولی مستمر مشاهده شده از ماه می به بعد را جبران می‌کند.

برای نخستین بار بعد از ۴۹ سال نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا به نرخ ۳/۷ درصد رسیده است

سازمان آمار کانادا همچنین سومین گزارش سه‌ماهه خود در مورد میزان اشتغال در کشورهای همسایه را منتشر کرد که طبق آن به ترتیب افزایش ۵۰۰ و ۹۰۰ موردی موقعیت های شغلی در نوناووت (Nunavut) و مناطق شمال غربی گزارش می‌شود و این در حالی است که ۴۰۰ مورد از دست رفتن شغل در یوکون (Yukon) به ثبت رسیده است. این تعداد افزایش با گزارش ثانویه سازمان مقایسه شده و بر مبنای میانگین گردش سه‌ماهه اشتغال تنظیم شده است.

منبع: cbc