Friday, April 26, 2024
6.7 C
Calgary

چرا تزریق نکردن واکسن آنفولانزا کار اشتباهی است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دوباره فصل سرما در حال نزدیک شدن است و شب‌ها تاریک‌تر می‌شود. احتمال ابتلا به ویروس‌هایی مثل آنفولانزا در این ماه‌ها افزایش می‌یابد و به همین دلیل باید زودتر پیشگیری کرد. تزریق واکسن آنفولانزا یکی از راهکارهای ضروری برای پیشگیری از این بیماری است و در کنار آن باید مراقبت‌های لازم هم انجام پذیرد.

در سال گذشته، شیوع آنفولانزا در استان آلبرتا شدید بود تا جایی که در گزارش منتشر شده سال گذشته آمده است که  ۹۶۰۹ نفر ابتلا به این بیماری در مراکز درمانی ثبت شده است و ۹۲ نفر هم بعد از بستری در بیمارستان جان باختند.

واکسن آنفولانزا به صورت رایگان از روز دوشنبه ۱۵ اکتبر در کلینیک‌های سراسر آلبرتا قابل تزریق است. اما یک مطالعه و نظرسنجی انجام شده توسط Insights West نشان می‌دهد که تعداد زیادی از اهالی کلگری تزریق واکسن آنفولانزا را انجام نمی‌دهند و دلیل خاصی هم برای این کار ندارند.

در این نظرسنجی مشخص شد که ۷۵ درصد از ۵۰۲ نفر از اهالی کلگری که فرم‌های آنلاین را پر کردند، معتقدند تزریق واکسن آنفولانزا به صورت سالانه ضروری نیست و ۶۵ درصد هم گفتند در این فصل برنامه دارند واکسن را تزریق کنند.

۴۵ درصد هم گفتند واکسن بی‌اثر است یا فقط در مقابل گونه‌های بیماری قبلی اثر‌گذار است.

Agusia McGrath که داروسازی در London Drugs در شهر کلگری هست نظر دیگری دارد:

متاسفانه این یک باور بالقوه کشنده است. واکسن‌ها برای این که در مقابل گونه‌های احتمالی ویروس فصل بعدی اثر ‌گذار باشند همیشه توسط متخصصان سلامت به روز می‌شوند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، واکسن امسال می‌تواند تزریق کنندگان را در مقابل گونه‌های H1N1، H3N2 و B از افراد محافظت کند.

۲۳ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم گفتند واکسن آنفولانزا را تزریق نخواهند کرد چون که خود را سلامت می‌بینند و خطری برای احتمال تماس با ویروس احساس نمی‌کنند.

این که چون سالم هستید پس به واکسن نیاز ندارید یک افسانه است. حتی اگر شما فردی سالم باشید باز هم در مقابل بیماری ایمن شوید تا ناقلی برای انتشار بیماری به گروه‌های خطر مثل نوزادان، کودکان، زنان باردار و افراد با بیماری‌های مزمن نباشد. باید در نظر داشت برخی از این گروه‌های با ریسک بالا امکان تزریق واکسن آنفولانزا را هم به دلیل مشکلات سلامتی ندارند پس باید آنهایی که می‌توانند این کار را انجام دهند و از انتشار به سایر افراد با ریسک بالا حفاظت کنند.

به آنهایی هم که فکر می‌کنند در صورت تزریق واکسن احتمال ابتلا به آنفولانزا را دارند باید گفته شود که چنین چیزی غیرممکن است.

McGrath در ادامه افزود:

احتمال ابتلا به بیماری از طریق واکسن غیر ممکن است چون واکسن از ویروس‌های غیر فعال شده ساخته شده است که مسلماً غیربیماری‌زا هستند. اکثر مردم واکنشی به واکسن نشان نمی‌دهند و آنهایی هم که نشانه‌های واکنش نشان می‌دهند در حد درد، قرمزی و تورم فقط در ناحیه تزریق است.

تزریق رایگان واکسن آنفولانزا همانطور که گفته شد از ۱۵ اکتبر در مراکز درمانی انجام می‌شود، اگر این تزریق در مراکز London Drugs انجام شود، یک واکسن هم به کودکی در یک کشور دیگر توسط یونیسف کانادا اهدا می‌شود.

منبع: dailyhive