Thursday, April 25, 2024
10.1 C
Calgary

مقایسه میانگین رشد سالانه با رشد مرکب سالانه در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری

نحوه محاسبه میانگین رشد سالانه و رشد مرکب سالانه ساده به نظر می رسد. از آنجایی که دوستان زیادی در این زمینه سوال کرده اند به بررسی و نحوه محاسبه هر دو می پردازیم.

سوالی که معمولاً مطرح می شود این است که اگر سرمایه گذاری دارای میانگین رشد سالانه ۱۰درصدی باشد ، درست به مانند وقتی است که بانک بهره بانکی ۱۰ درصدی را محاسبه میکند؟

میانگین رشد سالانه : 

این عدد، استاندارد صنعت مالی برای اندازه گیری رشد سرمایه‌ گذاری‌ها می باشد.  که معمولا آن را بر روی اسناد مربوط به صندوق‌های سرمایه گزاری مشترک می توان دید. میانگین رشد سالانه به صورت درصد بیان می شود و به طور معمول نمادی از تاریخچه سود سرمایه در بازه های سه ساله ، پنج ساله و ده ساله می باشد.

بخش فریبنده میانگین رشد سالانه مربوط به روش محاسبه آن میباشد که به صورت حاصل جمع رشدهای سالانه تقسیم بر تعداد سالهاست. به عنوان مثال برای به دست آوردن ۱۰ درصد سود سالانه یک سرمایه گذاری میتواند به هر دو صورت زیر عملکرد داشته باشد.

  • مورد اول: سرمایه گذاری که در سال اول، دوم و سوم دارای رشد مثبت ۱۰ درصدی و در سال‌های چهارم و پنجم به ترتیب دارای رشد مثبت ۱۵ و ۵ درصدی است ،رشد سالانه میانگین ۱۰ درصدی را از خود نشان داده است  که حاصل جمع رشد سالیانه تقسیم بر تعداد سالها می باشد.
  • مورد دوم: سرمایه گذاری که در سال اول رشد مثبت۴۰ درصدی ، در سال دوم رشد مثبت۳۰ درصدی ،  در سال سوم رشد منفی ۱۰ درصدی ، در سال چهارم رشد مثبت ۵ درصدی و در سال ۵۰ درصد منفی ۱۵ درصدی  داراست ، همانند مورد اول دارای رشد سالانه میانگین ۱۰ درصد  می باشد.

اگر از دیدگاه یک سرمایه گذار به این دو مورد نگاه کنیم،  به دلیل پیوستگی و نوسانات کمتر، مورد اول مطلوبتر می باشد.  با وجود آنکه میانگین رشد سرمایه‌گذاری در مورد دوم  در ۵ سال، همانند  مورد  اول می باشد،  ولی در ۳ سال و یک سال آخرسرمایه گذاری، عملکرد بسیار بدی داشته است.

به عنوان یک سرمایه گذار باید به هر دو عدد میانگین رشد سالانه و عملکرد سالانه توجه نمود. 

نرخ رشد مرکب سالانه:  این عدد همان  عددی است که سرمایه‌گذاران در حسابهای پس انداز خودشان  مشاهده می کنند.  نرخ رشد مرکب  به صورت درصد بیان می شود که بیانگر رشد سرمایه در بازه زمانی مشخص نسبت به سرمایه گذاری اولیه می باشد.

مثال بالا را دنبال میکنیم که منجر به سود مرکب سالانه ۱۰ درصدی در بازه زمانی ۵ ساله شود. بدین صورت که سرمایه گذاری در هر سال ۱۰ درصد رشد و در پایان  سال پنجم میزان سرمایه گذاری محاسبه شود.

سال اول:  رشد ۱۰ درصدی هزار دلار برابر ۱۱۰۰ دلار

سال دوم:  رشد ۱۰ درصدی ۱۱۰۰دلار برابر ۱۲۱۰ دلار

سال سوم: رشد ۱۰ درصدی ۱۲۱۰ دلار برابر ۱۳۳۱ دلار

سال چهارم:  رشد ۱۰ درصدی ۱۳۳۱ دلار برابر  ۱۴۶۴  دلار

سال پنجم:  رشد ۱۰ درصدی ۱۴۶۴  دلار برابر ۱۶۱۰ دلار می باشد.

نکته اینجاست  برای رسیدن به رشد مرکب سالانه  ۱۰ درصدی نیازی نیست که هر سال  سرمایه گذاری ۱۰ درصد رشد کند.  در مثال بالا،  اگر سرمایه گذاری در سال چهارم هیچ رشدی نداشته باشد،  می‌تواند در سال  پنجم ۶۱۰ دلار رشد کرده و به همان رشد مرکب سالانه ۱۰ درصدی برسد.

نکته مهم:

به عنوان یک سرمایه گذار،  حتما باید بررسی های لازم را انجام دهید تا از پیوستگی و نوسانات سرمایه گذاری مورد نظر مطمئن شده و همچنین از نحوه محاسبه سود آن آگاه باشید.