Tuesday, April 16, 2024
1.9 C
Calgary

حقایق جالب در مورد کوه‌های یخی کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سالانه گردشگران زیادی برای دیدن کوه‌های یخی در بهار و تابستان به آیسبرگ الی (Iceberg Alley) در کانادا می‌روند. این کوه‍‌های یخی به قدری بزرگ هستند که از دیدن آن‌ها متعجب خواهید شد و بیشتر اوقات عکس گرفتن از آن‌ها با دردسرهایی همراه است. در ادامه حقایق جالبی از این کوه‌های یخی را خواهید خواند.

این منطقه از ساحل منطقه لابرادور (Labrador)  تا سواحل شمال شرقی نیوفاندلند (newfoundland) گسترش یافته است.

آیسبرگ الی از محلی که تایتانیک ۱۰۵ سال قبل در آن غرق شد حدود ۶۵۰ کیلومتر فاصله دارد. سالیانی دوری در گذشته در این محل فردریک فلیت (Iceberg Alley) فریاد زده بود که:

کوه یخ، درست روبه‌رو است.

نیوفاندلند یکی از بهترین محل‌ها در جهان برای دیدن کوه یخی است. در ماه آوریل، ساحل فریلند (Ferryland) در جنوب نیوفاندلند پر از گردشگرانی بود که برای گرفتن عکس از کوه یخی به این محل آمده بودند. بر اساس طبقه‌بندی‌های کانادا، این کوه یخی در دسته‌ی بزرگ قرار می‌گرفت.

بزرگترین کوه یخی تاریخ در نیم کره‌ی شمالی (که البته این عکس نیست) بیش از نه میلیارد تن وزن داشته که برای آشامیدن تمام انسان‌های جهان به مدت چهار سال، روزانه یک لیتر آب می‌تواند فراهم کند. این کوه یخی در نزدیکی جزیره‌ی بافین (Baffin Island) و در سال ۱۸۸۲ میلادی بوده است که سیزده کیلومتر طول و شش کیلومتر عرض داشته است.

کوه‌های یخی بزرگ را در طول ۲۹۰۰۰ کیلومتر ساحل نیوفاندلند می‌توان دید.

کوه‌های یخی اندازه‌ها و شکل‌های بسیار متفاوتی دارند و رنگ آن‌ها گاه سفید براق و گاه مقداری کبود است. آبی که یخ می‌زند، بدون حباب بوده و رنگ ملایم آبی دارد.

از ماه آوریل تا ماه می، کوه‌های یخی فراوان بوده و می‌توان آن‌ها را در سطح دریا دید.

البته از ماه آوریل تا ماه می امکان دارد که کوه‌های یخی گیر افتاده و نتوانند حرکت کنند. احتمال دیدن کوه‌های یخی در اوایل ماه ژوئن هم زیاد است. گردشگران می‌توانند کوه‌های یخی را از خشکی یا از قایق هم ببینند.

تعدادی از مناطقی که مناظر زیبا برای دیدن کوه‌های یخی دارند، شامل سن آنتونی (St Anthony)، بوناویستا (Bonavista)، سن وینسنت (St Vincent’s) و جزایر چنج (Change Islands) هستند.

چند ساحل که در ساحل جنوبی لابرادور منظره‌ی زیبایی دارند؛ شامل سن اویس (St. Lewis)، خلیج بتل (Battle Harbour) و رد بی (Red Bay) هستند که می‌توان از نیوفاندلند تا این محل را با قایق پیمود. بقیه‌ی محل‌هایی که به کوه‌های یخی دید دارند را باید با خودرو رفت.

بسیاری از مواقع مشاهده‌ی حیات وحش مانند پنگوئن‌ها، نهنگ‌ها و پرندگان دریایی در کنار این کوه‌های یخی مناظر زیبایی را به وجود می‌آورد.

به گردشگران توصیه می‌شود که از کوه یخی فاصله‌ای برابر با طول کوه یخی یا دو برابر ارتفاع آن را حفظ کنند. این فاصله به علت حفظ امنیت است، زیرا امکان دارد قسمتی از آن شکسته و در آب بیفتد.

منبع: Telegraph