Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

تأثیرات مقررات منابع طبیعی در آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اقتصاد آلبرتا در سال‌های اخیر به شدت آسیب دیده است. یک فاکتور مهم در این آسیب، کاهش قیمت جهانی نفت بود که در سال 2014 بسیار شدید بود. ظرفیت محدود خطوط لوله، که منجر به کاهش شدید قیمت نفت کانادا شد، موجب آسیب اقتصادی آلبرتا شد.

تعدادی از معیارها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری نفت و گاز در آلبرتا در حال کاهش است. بر اساس گزارش انجمن تولیدکنندگان نفت کانادا، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز طبیعی کانادا در سال 2017، 45 میلیارد دلار بود که در مقایسه با قیمت 81 میلیارد دلار در سال 2014، 44 درصد کاهش یافته است.

اما بسیاری از عوامل دیگر نیز در کنار قیمت جهانی نفت بر سرمایه‌گذاری در آلبرتا تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، شرایط مالی آلبرتا (رژیم پرداخت لیزینگ، حق امتیاز، مالیات تولید و درآمد ناخالص) که طبق نظرسنجی موسسهFraser Institute’s Global Petroleum  در سال 2013 از نظر  تنها 14 درصد از پاسخ‌دهندگان بازدارنده سرمایه‌گذاری‌ها بودند. این درصد در سال 2017 به 50 درصد رسید. درصد پاسخ‌دهندگانی که قوانین مالی آلبرتا را برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌دانستند نسبت به دوره مشابه 22 درصد کاهش یافته است. در مورد سیستم مالیاتی آلبرتا نیز کاهش مشابهی در جذابیت برای سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شود در سال 2013 پاسخ‌دهندگانی که سیستم مالیاتی را عامل بازدارنده می‌دانستند 16 درصد بود ولی این رقم در سال 2017 به 52 درصد رسیده است.

همین امر برای سرمایه‌گذاری معدن در آلبرتا نیز صادق است. در سال 2013، طبق بررسی سالانه معادن توسط موسسه Fraser فقط 11 درصد عدم اطمینان در مورد قوانین (regulatory uncertainty) را عامل بازدارنده سرمایه‌گذاری می‌دانستند در حالی که این درصد پس از رسیدن به اوج در سال 2016، با ثبت نسبت 38 درصد، در سال 2017 به 25 درصد کاهش یافت، اما باز هم نسبت به 4 سال پیش بیش از دو برابر بود.

عوامل کلیدی که به عنوان بازدارنده‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شوند همه موارد قانونی هستند: پاسخ‌دهندگان در هر دو تحقیق به عدم اطمینان در مورد مقررات زیست محیطی و اجرای آن‌ها و هزینه‌های انطباق با قانون (cost of regulatory compliance) اشاره دارند. این امر به ویژه در بخش نفت و گاز صادق است، در حالی که 32 درصد از پاسخ‌دهندگان هزینه‌های انطباق با قانون را به عنوان بازدارنده سرمایه‌گذاری در سال 2013 ثبت کرده‌اند، این مقدار به 70 درصد در سال 2017، رسیده است.

دلایل بالقوه زیادی برای کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در آلبرتا وجود دارد. هر یک از این دلایل در این کاهش تأثیری گذاشته است. اما عدم اطمینان پی در پی بیشترین نقش را داشته است. از سال 2014، اعلامیه‌های پی در پی (هم استانی و هم فدرال) وجود داشته‌اند که باعث شده‌اند سرمایه‌گذاران اعتماد خود را در توانایی خود برای سرمایه‌گذاری و بازگشت سود سرمایه‌گذاری در آلبرتا از دست بدهند. دولت آلبرتا مالیات بر کربن را توسعه و افزایش داد، باعث گسترش شک و تردید در royalty regime نفت و گاز شد، محدودیت 100 میلیون تنی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای از ماسه‌های نفتی را اعمال کرد و طرح گسترده رهبری آب و هوایی Climate Leadership Plan را که تقریباً در هر بخش از اقتصاد آلبرتا تأثیر گذاشت به اجرا گذاشت.

این مطالعه پیشنهاد‌های متعددی برای حل و فصل این مقررات شامل برداشتن برخی از این مقررات و مالیات‌ها می‌دهد. در عین حال، استان همچنین باید پروژه‌های اصلاحات قوانین و مقررات مانند تغییراتی که در سایر نقاط کانادا اعمال شده‌اند، اجرا کند. به عنوان مثال، بریتیش کلمبیا در سال 2001 یک طرح اصلاح قوانین و مقررات Regulatory Reform Initiative را اجرا کرد، تا مقررات را کاهش دهد بدین ترتیب که هر مقرراتی که وضع می‌شود یکی از مقررات دیگر باید فسخ شود.

New Brunswick هم پروژه Smart Regulation را اجرا می‌کند که یک طرح سه گانه برای اصلاح سیستم مقررات استان برای کاهش 20 درصدی تعداد مقررات و ایجاد یک قاعده است که هر قانون جدید باید یک قانون قدیمی را منسوخ کند و جایگزین آن شود.

بزرگ‌ترین شریک تجاری کانادا حرکت رو به جلوی خوبی دارد

دونالد ترامپ در اولین هفته کاری خود، دستورالعملی را اجرایی کرد که می‌گوید به ازای هر مقررات جدید صادرشده، دو مورد باید حذف شوند. او همچنین برنامه‌ای به نام regulator’s budget را اجرا می‌کند که بر اساس آن وضع مقررات جدید و فسخ و جایگزینی مقررات قبلی باید با توجه به هزینه‌ها و مزایای آن‌ها انجام شود.

اقتصاد آلبرتا بر اثر ترکیبی از قیمت‌های پایین نفت و گاز و با مقررات متعدد و قوانین مالیاتی مختلف در کل بخش استخراج و اکتشاف استان دچار رکود شده است. کاهش مالیات مضاعف کربن و قوانین بیش از حد باید اولویت اصلی دولت آلبرتا باشد.

منبع: Fraser Institute